• Anonym (Det går bra nu)

Stöt av kran

Får väldigt ofta stötar när jag tar i handtaget på vattenkranen i köket. 

Nu ikväll när det var mörkt i köket så såg jag att det lyste till en blixt när jag tog i handtaget, även en blixt lyste från vattenstrålen. 
    Det är en nyrenoverad lgh så elektriker har nyligen dragit ny el. 

Hur stor risk för plötslig död?

• Svar på tråden Stöt av kran
  • Anonym (K)

Statisk elektricitet brukar ge små svaga blixtar. Det har jag sett i mitt täcke när jag fått stötar av det. Vet dock inte din kran har med statistik elektricitet eller riktig el att göra

• Anonym (Ello)

Är du väldigt elektrisk av dig? Kranen är ju av stål så inte omöjligt att få stötar av den. Att det skulle finnas el dragen i kranen kan du utesluta direkt.

• Fjäril kär

Låter som statisk elektricitet. 

Vad har du för golv och vad har du på fötterna.?  Mjuka tofflor kan alstra statisk elektricitet. 

Fleecejacka och syntetplagg som typ Adidasbrallor/Satinpyjamas är jävligt elektriska , ligger du under en filt i soffan och sen går ut i köket och tar i kranen kan det blixtra ordentligt 

Torr luft inomhus ger både statiskt hår med massa sprak i och även stötar åt alla olika håll. 

• Anonym (Q)

Ett tips är att nudda kranen med din knoge först. Knogar har långt färre nervändar och därför gör det mindre ont när man får en stöt. Än mer effektivt är att använda ett metallobjekt som en sked eller en nyckel.

• Anonym (Ofarligt)

Det där är statisk elektricitet och garanterat ofarligt. Det är inte kranen som är elektrisk, det är du som fått en elektrisk laddning genom att tex gå på golvet. Laddningen hoppar sedan över till kranen när ditt finger kommer nära.

Om det av någon anledning skulle kopplats el till kranen hade det inte blivit bara en liten blixt, utan du hade kännt en vibrerande känsla när du tar i kranen.

• Anonym (M)

Nästan garanterat statisk elektricitet. Undvik att använda tofflor, fleece och andra material som tenderar att bygga upp en laddning. Som någon annan sa kan du också beröra kranen med knogen först vilket gör mindre ont.

Om det fortsätter ändå eller om du ibland fortsätter få stötar efter att du rört eller känner en vibrerande eller pirrande känsla, ring dit en elektriker. Då kan de utesluta att det rör sig om en krypström vilket kan uppstå i vattenledningar om det blivit fel någon annanstans i elanläggningen. 

• nihka
    Anonym (Det går bra nu) skrev 2026-04-04 22:42:30 följande:
    Stöt av kran

Får väldigt ofta stötar när jag tar i handtaget på vattenkranen i köket. 

Nu ikväll när det var mörkt i köket så såg jag att det lyste till en blixt när jag tog i handtaget, även en blixt lyste från vattenstrålen. 
    Det är en nyrenoverad lgh så elektriker har nyligen dragit ny el. 

Hur stor risk för plötslig död?

Har du några köksapparater i anslutning till diskbänken?

Det hände mig att jag fick svaga strömstötar av köksbänken när jag körde mikrovågsugnen. Elektrikerfirman som hade dragit om elen menade att det inte kunde hända eftersom de hade satt in jordade uttag. Och det hade de, men när jag envisades och de kom och kollade visade sig det sig att jorden fanns där men var inte dragen/kopplad.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Hobgoblin

Det är fullt möjligt att få ström i kranen!!
    När jag flyttade in i huset hade tidigare ägare monterat jordfelsbrytare med hjälp av en kompis som var elektriker. Han hade redan monterat likadan brytare i sitt hus.
    Det han inte visste var att de två delarna av området har olika intag av el i husen.
    Brytarna ska då koppla på olika vis.
    Resultatet blev en halv fas el i alla kranar!!! Kändes ordentligt när man duschade kan jag säga.
    Jag blev misstänksam och hämtade en spänningsprovare och mätte mellan blandare och golvbrunnen i gjutjärn - mycket riktigt nästan 50 volt!
    Samma i badrum, gästtoa och kök.

• Mr Obvious

Detta beror inte på ett elektriskt fel i bostaden, för sådana fel ger inte blixtar när man nuddar något i metall. Detta är en urladdning av statisk elektricitet, dvs det är personen som blivit uppladdad. Ofta beror det på att olika material gnidit mot varandra, t.ex toifflor mot heltäckande matta, byxor mot tygklädd stol, etc.
    Problemet är större om luften är torr, som den ofta är på vintern.

• Hobgoblin

Men - skulle statisk urladdning vara begränsad till enbart kökskranen?
    Borde gälla även t.ex blandare i dusch, handfat samt olika andra föremål i metall.

• Fjäril kär
    Hobgoblin skrev 2026-04-05 14:19:58 följande:

Men - skulle statisk urladdning vara begränsad till enbart kökskranen?
    Borde gälla även t.ex blandare i dusch, handfat samt olika andra föremål i metall.

Klart det är samma sak på samma typ av kran även i ett badrum.  
    Men i regel "avladdar" man sig nånstans på vägen innan man tar i såna kranar, tex med att klä av sig , man tar i dörren på väg in,håller i mobilen, tar på  andra typer av material etc .. då har man inget kvar .

Dvs man har andra rutiner för olika saker och då kan statisk elektricitet upplevas på olika sätt i hemmet 

Mina katter tex är alltid i min omedelbara närhet och tar emot första stötarna och det kan smälla rejält , sen kan det knäppa till ytterst lite i dörrhandtaget till toan och sen är jag liksom urladdad..   sen tar det någon timma igen innan nästa smäll 
  • Hobgoblin

Nu var det inte så det stod - det gällde kökskranen.  
    Är man statiskt laddad så yttrar det sig inte vid en specifik kran eller handtag. Det smäller ofta i bilen, sprakar när man tar av sig tröjan - inte vid en enstaka kran!
    Påstår på inget vis att det ligger ström på i just denna kran men tror verkligen inte!! att en enskild kran är orsaken till statiskt elektricitet. 
    Alltför långsökt!

• Tow2Mater

Lever du ännu TS?

Kontakta hyresvärden / kalla tillbaka elektrikern for en koll. Något kan ju ha blivit fel.

• Anonym (Adde)

Lyssna inte på alla självutnämna experter! Helt otroligt att folk är så jävla pantade när det kan gälla fara för annans liv och hälsa.

Givetvis kan något vara fel i elsystemet och ström gå ut via vattenrören. Få det kollat omedelbart!! Oavsett om det är nyinstallation kan något ha blivit fel! 

Svar på tråden Stöt av kran