• Snäckan88

13 m flicka som inte somnar, behöver tips/råd!

Hon började få rejäla sömnproblem vid 9 månader. Detta har blivit lite bättre men det är fortfarande väldigt svårt.

Problemet är nattningen på kvällen och få henne att sova bra. Efter klockan 12-01 ungefär så sover hon ok. Ca 3-5 kortare uppvak under natten som jag löser genom att lägga henne hos mig i sängen och amma. 

Hon är 13 månader. Jag ammar henne till sömns. Vi har en pojke på 2,5 år. Alla sover i samma sovrum. Jag, sambon och pojken sover i vår säng och flickan sover i spjälsäng bredvid mig, på min sida. Vi har borrat nya hål och sänkt botten så att madrasserna ligger kloss tätt och hon kan enkelt komma till mig på natten för närhet/amning och sen rulla tillbaka igen.

Sambon nattar pojken och jag nattar henne. Problemet är att hon är tung och jag har problem med mina handleder så jag får ont när jag bär henne en längre stund. Så varje kväll sitter jag med henne i vardagsrummet och ammar henne till sömns, sen bär jag in henne till sovrummet och lägger henne i spjälsängen. Om hon vaknar under flytten så blir det svårt att få henne att somna om och hon  börjar stöka, leka mm. 

Här är ofta problem, antingen så sover hon typ 20 min sen vaknar hon och är svår att natta om. Eller så vaknar hon prick 22. Ikväll hann jag gå och plocka undan lite leksaker från golven, sen vaknade hon, så typ 20 min. Sen var det kört. 

När det strular så hjälper sambon mig att vagga henne, då sitter han alltid med henne i vårt kontor. Han sätter sig vid datorn med henne i famnen, ansiktet ifrån skärmen och vaggar samtidigt som han sitter och donar vid datorn. Hon blir alltid väldigt ledsen när han nattar henne och ibland klarar jag inte av att höra henne så ledsen, så jag tar henne och ammar igen. Så håller vi på tills hon somnar, antingen har han henne vid datorn och vaggar i datorstolen, eller så ammar jag henne sittandes i vardagsrummet.. eller om hon är lugn och tyst, i sovrummet i sängen.

Hon äter bra, så hon är mätt när vi nattar henne.

Såhär håller vi på och de värsta nätterna sover jag ca 3-4 timmar. Jag känner inte at jag orkar detta längre. Det är så påfrestande att aldrig få någon lite stund på kvällen till sig själv. 

Är det någon som haft liknande problem, hur löste ni det? När började ert barn sova bättre?

Någon som har några tips rent allmänt?

• Svar på tråden 13 m flicka som inte somnar, behöver tips/råd!
  • Anonym (Sovrummet)

Hej, vi hade också så en period kring 9 månader med sonen som nu är 14 månader. Vi guppade/ammade i sovrummet och hoppades att han skulle klara av förflyttningen. Kring 8-9 månader började den biten gå riktigt dåligt och han vaknade och lekte i 2h innan han kunde somna om igen. Vi bytte taktik och började guppa/amma i sovrummet där han sover med oss. Spjälsängen gick inte längre heller vid denna tid, den accepterades mindre och mindre. Äldsts var kring 3 år och vi sa att vi sk börja natta lillebror samtidigt som stora. Så vi delar upp oss där en nattar äldsta i sängen och den andra guppar eller jag ammar, när lillen somnar (och stora med) så flyttar vi över minsta till sängen där jag lägger mig bredvid och ammar om det behövs. Detta har verkligen hjälpt oss. Vi fick tipset att natta barnet i det rum som den ska sova i för natten så att säga. 

vi har även vitt brus ljud på, en fläkt typ igång, som tar ort en del ljud som vi stänger av sen när vi ska sova. Lycka till!

Svar på tråden 13 m flicka som inte somnar, behöver tips/råd!