Anonym (Hjälplös) skrev 2026-04-11 17:03:44 följande:
Jag har GAD som blivit värre, har problem med malande tankar som bröt ner mig helt. Det tog aldrig slut. Tankarna blev lugnare av medicin men jag får istället kroppslig panik som driver mig till att i värsta fall slå mig själv tills jag blir lugn. Ofta i kombination med att hetsäta tills jag får ont (eller så slår jag mig efter hetsätning för att jag får ångest av det).
Kan lugna mig med fysisk aktivitet men så fort jag stannar kommer känslan tillbaka. Har försökt rida ut känslan, tänka på att det bara är tankar och känslor men jag orkar inte hålla emot hur länge/ofta som helst.
Om de kraftiga ångestkänslorna som du nu har beror på att du har börjat ta en ny medicin, så förstår jag att det kan vara svårt att hantera det! De känslorna är ju i så fall rent fysiska till sin uppkomst, och har inte att göra med din egen stress eller med att du tänker för mycket på problem hela tiden!
Går känslorna inte bort på ett par veckor efter det att du startade medicineringen, ring akut till den vårdenhet som skrev ut dem, och be att få en tid eller ett telefonsamtal med en läkare så snabbt som möjligt! Var envis och säg att du är helt upp och ned på, på grund av den nya medicinen. Självskadar dig.
Om det istället framförallt är ångest på grund av din GAD som du upplever just nu, på ett sådant sätt som du har haft tidigare, så är det ju de tillhörande orostankarna och känslorna till GAD som du behöver hantera.
Man brukar säga att den ständiga upptagenheten av vissa orostankar vid GAD till en del kan bero på att den som har orostankarna på något sätt, ibland omedvetet, känner/tror att detta ständiga tänkande ska rädda dem från det som de fruktar ska hända i verkligheten. Alltså släpper man inte de tankarna, för då skulle man riskera att det som orostankarna kretsar kring blir sant, om man skulle lämna problemen obevakade och utan ständig uppmärksamhet. Att tänka hela tiden hindrar också de otäcka känslorna kring det hela att helt blomma ut och bli fullt kännbara. Man känner också ofta att man "gör" något mot sina problem, när man inte släpper tänkandet kring det hela.
Det är något slags magiskt ständigt pågående tankearbete för att skydda personen från det onda som man är rädd för. "Tänker jag på det så händer det inte". Kroppen får aldrig riktigt slappna av.
Istället skulle man bli lugnare om man tillät sig att uppleva den underliggande rädslokänslan. Nu ligger den istället bara och lurpassar, och så fort man känner minsta lilla av den, så börjar man tänka runt runt på problemen. Alltså är det bra om man tillåter sig att lite större tolerans för obehagliga känslor av alla slag som förekommer i kroppen.
Att göra skrivterapi en stund, högst en gång per dag, kan få ner det hela på papper så att oron och tankarna inte bara snurrar runt i luften. Utan blir mer handgriplig. Skriv ner vad du tänker och känner utan någon censur. Du behöver inte lösa något av problemen, bara skriva ner hur dagsläget känns och vad som oroar dig och hur du tänker kring det.
Tillåt dig att känna din oro som finns kring det som du skriver ner. Slå inte bara bort känslan utan låt den komma och passera vidare efter den stund som den varar.
Man kalla det att man har sin orosstund. Helst ungefär vid samma tid på dagen, kanske en halvtimme. Dyker det upp en del oro under dagen så kan du tänka att "det här ska jag oroa mig för på orosstunden i kväll".
Sedan kan man man också ta "timeout" från tänkandet och problemen en stund när de snurrar runt vid andra tider på dygnet. Då tänker man att "nu ska jag ta timeout en timme". Sedan slår man bort alla orostankar under den timme som man har bestämt. Dyker det upp något, så tänker man bara att man har timeout just nu. De upplevda.problemen finns kvar, men man tar lite semester från dem då och då.
Förutom detta kan man gå in i en seriös problemlösning. Klassisk problemlösning. Där man skriver ner ett av problemrn. Brainstormar olika svar och möjligheter, och undersöker dem närmare på olika sätt. Tänker på vad lösningarna skulle leda till på kort eller lång sikt.Väljer ut en eller två lösningar som man ska pröva.
Läsa sinnesrobönen för sig själv varje kväll.
Sköta om sig själv, så att det inte uppkommer onödigt stora ångestpåslag.
Gör Tapping men även yoga, promenader och annat som lugnar ner kroppen. För att få en allmänt mindre uppvarvad kropp.
Pröva progressiv muskelavslappnimg.