• Anonym (Äpple)

Ont i fotlederna hos barn

Sexåringen har alltid gått med fötterna inåt. Det har blivit bättre med åren och nu går hen i princip rakt med fötterna. Vi pratade om det på BVC, men det syntes aldrig utan skor och eftersom båda fötterna vinklades inåt (även om den ena gjorde det mer än den andra), bedömdes det som normalt. Jag googlade dock och läste att barn som går så, lätt får ont i fotlederna när de går långt.

Mycket riktigt. När vi går längre sträckor får barnet ont i fotlederna. Det är svårt att gå sträckor längre än en mil för barnet. Om hen får vila i flera timmar kan hen gå smärtfritt igen. Kortare sträckor är inga problem, varken att gå, springa eller skutta. Barnet springer regelbundet lopp upp till 2 km utan problem. 

Ni andra som haft barn som fått ont av detta, hur långt upp i åldrarna har de fått ont? Och har ni fått någon hjälp? Hjälper det med sjukgymnastik till exempel? 

Det kan låta som en icke-problem, men en semesterresa innebär ofta att man går långt utspritt över dagen. En dag på stan eller nöjespark kan också innebär promenad över en mil.

• Svar på tråden Ont i fotlederna hos barn
  • Anonym (Tre)

Skulle eventuellt kunna vara klumpfot? Då är hälsenan för kort och man går inåt med foten och får de problem du beskriver.

• Anonym (Äpple)

Barnet går numera i princip rakt med fötterna och allt har sett normalt ut på alla ultraljud (vi gjorde många under graviditeten). Det är heller inget som syns på själva foten. Snarare är höfterna lite roterade vilket kan göra att fötterna faller inte när de går. Och det kan ge just smärta och trötthet i fotleder vid längre sträckor.

• Anonym (Åsa)

Det brukar rätta till sig med tiden och vartefter man växer 
    Jag var likadan som barn vilket också resulterade i att jag som 7-8-åring ofta vrickade fötterna.  Men redan nåt år senare hade jag växt på mig lite mer och vrickningen upphörde och mina fötter kändes bättre. 

Bra skor är viktigt för att hjälpa till vid smärta.  Hade jag vanliga platta sneakers eller sandaler  vid semester och promenader så grät jag av smärta och fick vila mycket. Men rejäla skor som gav stöd åt vrister och avlastning gjorde stor skillnad.  

• Anonym (Äpple)
    Anonym (Åsa) skrev 2026-04-07 10:32:31 följande:

Det brukar rätta till sig med tiden och vartefter man växer 
    Jag var likadan som barn vilket också resulterade i att jag som 7-8-åring ofta vrickade fötterna.  Men redan nåt år senare hade jag växt på mig lite mer och vrickningen upphörde och mina fötter kändes bättre. 

Bra skor är viktigt för att hjälpa till vid smärta.  Hade jag vanliga platta sneakers eller sandaler  vid semester och promenader så grät jag av smärta och fick vila mycket. Men rejäla skor som gav stöd åt vrister och avlastning gjorde stor skillnad.  

Vi märker tyvärr ingen större skillnad på skor när det kommer till smärta. Däremot har det märkts på hur barnet gått. Inga klumpiga vinterstövlar har kommit över vår tröskel, det har krävts stabila (och ofta dyra...) kängor och skor. Gärna i läder, som formar sig efter foten. Annars har fötterna sett riktigt sneda ut. I vardagsgång påverkas hen inte. Det leks, springs, hoppas och skuttas i timmar utan problem. Det verkar vara repetitiv rörelse som är problemet.  
  • Anonym (.)
    Anonym (Äpple) skrev 2026-04-07 10:37:10 följande:
    Vi märker tyvärr ingen större skillnad på skor när det kommer till smärta. Däremot har det märkts på hur barnet gått. Inga klumpiga vinterstövlar har kommit över vår tröskel, det har krävts stabila (och ofta dyra...) kängor och skor. Gärna i läder, som formar sig efter foten. Annars har fötterna sett riktigt sneda ut. I vardagsgång påverkas hen inte. Det leks, springs, hoppas och skuttas i timmar utan problem. Det verkar vara repetitiv rörelse som är problemet.  
    Har ni fått hjälp av någon kunnig (t.ex. ortoped) att välja ut skor, eller skoinlägg, som är specifikt formade efter barnets behov?
  • Anonym (Äpple)
    Anonym (.) skrev 2026-04-08 12:35:01 följande:
    Har ni fått hjälp av någon kunnig (t.ex. ortoped) att välja ut skor, eller skoinlägg, som är specifikt formade efter barnets behov?
    Nej, för det är inget fel på fötterna/höfterna i den meningen. Att en sexåring inte kan gå längre än en mil räknas som normalt. Därför var jag lite inne på fysioterapeut som kanske kan hjälpa till att stärka upp. 
Svar på tråden Ont i fotlederna hos barn