• Väggblomman

Hur dejtar man?

Jag har alltid dejtat och bara helt plötsligt varit i ett förhållande och allt har alltid gått för fort. Vad är en "vanlig" takt att ta saker i, och hur kommunicerar man bäst att man inte är säker på vad man vill ha? 

Jag har sagt till alla i min omgivning att jag ska vara singel länge nu (uppe i typ 5 månader nu, hade tänkt åtminstone ett år).

Men för några veckor sedan laddade jag ned tinder, jag bestämde träff med en person (väldigt causal) men personen var så mycket "bättre" än förväntat, och nu vet jag inte vad jag känner. Jag är rädd att återigen tappa bort mig själv, men jag vill heller inte vara oärlig och skapa falska förhoppningar. 

Hur dejtar man ens, vad förväntas, hur snabbt ska det gå? Hur vet man om det är "rätt"? Vad ska man "leta" efter i en framtida partner?

(Lite osammanhängande text, men all feedback är uppskattad)

• Svar på tråden Hur dejtar man?
  • Anonym (Patricia)

Det första du ska öva på är att inte kompromissa med dig själv. 
    Gör inte våld på dig själv och gå inte över egna satta mål, krav och principer.  
    Sätt gränser och öva på att säga nej och hålla dom. 

Att dejta är att lära känna varandra långsamt . Att ta reda på om det är hållbara egenskaper att se om det finns gemensamma värdegrunder att bygga på. Ta reda på dealbreakers INNAN man blir ihop . Se lite dåliga sidor och avgörs om det är något man kan leva med.
    Dejta är helt enkelt en trygg försäkring om att slippa krossat hjärta .. visst inga garantier men du fattar... 

Vet du inte vad du vill så börja där. Ta reda på det.  

Varför är det så bråttom att bli ihop med någon?  

Är det ensamheten du är rädd för eller varför skyndar du in saker när du sagt stt du ska vara singel länge? 

• Väggblomman
    Anonym (Patricia) skrev 2026-04-14 14:06:33 följande:

Det första du ska öva på är att inte kompromissa med dig själv. 
    Gör inte våld på dig själv och gå inte över egna satta mål, krav och principer.  
    Sätt gränser och öva på att säga nej och hålla dom. 

Att dejta är att lära känna varandra långsamt . Att ta reda på om det är hållbara egenskaper att se om det finns gemensamma värdegrunder att bygga på. Ta reda på dealbreakers INNAN man blir ihop . Se lite dåliga sidor och avgörs om det är något man kan leva med.
    Dejta är helt enkelt en trygg försäkring om att slippa krossat hjärta .. visst inga garantier men du fattar... 

Vet du inte vad du vill så börja där. Ta reda på det.  

Varför är det så bråttom att bli ihop med någon?  

Är det ensamheten du är rädd för eller varför skyndar du in saker när du sagt stt du ska vara singel länge? 

Tack! 

Det är verkligen inte bråttom, och jag tänkte bara träffa den här dejten typ någon enstaka gång, men nu kanske vi kommer ses oftare (hen uttryckte ett väldigt stort intresse för mig vilket påverkade mig)

Jag är verkligen inte rädd för att vara ensam, det är jag van vid. Jag är snarare rädd för att bli sedd, så jag tänkte att det kunde vara bra "övning" på att finnas som mig själv, genom att gå på någon dejt lite ibland. 

Jag vill verkligen inte skynda in i saker, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här. Jag bara antog att personen inte skulle gilla mig typ, att det inte skulle bli en fråga ens om att ses igen etc

Jag har aldrig dejtat på riktigt, och det var inte ens tanken nu heller... 

Jag försöker öva på att vara mig själv, ta plats och sätta gränser, men det är som att tankarna om att vara till lags, anpassa sig och inte göra andra besvikna är för starka och att de styr mig
  • Anonym (Patricia)
    Väggblomman skrev 2026-04-14 14:33:10 följande:
    Tack! 

Det är verkligen inte bråttom, och jag tänkte bara träffa den här dejten typ någon enstaka gång, men nu kanske vi kommer ses oftare (hen uttryckte ett väldigt stort intresse för mig vilket påverkade mig)

Jag är verkligen inte rädd för att vara ensam, det är jag van vid. Jag är snarare rädd för att bli sedd, så jag tänkte att det kunde vara bra "övning" på att finnas som mig själv, genom att gå på någon dejt lite ibland. 

Jag vill verkligen inte skynda in i saker, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här. Jag bara antog att personen inte skulle gilla mig typ, att det inte skulle bli en fråga ens om att ses igen etc

Jag har aldrig dejtat på riktigt, och det var inte ens tanken nu heller... 

Jag försöker öva på att vara mig själv, ta plats och sätta gränser, men det är som att tankarna om att vara till lags, anpassa sig och inte göra andra besvikna är för starka och att de styr mig
    Då är det detta sista stycket du får öva på. 

Varför är hans känslor viktigare än dina?   Säg det högt för dig själv och hitta svaret.  

Vem har lärt dig att du inte duger? Vem har lärt dig att du inte får  ta plats? 

Du är vuxen och behöver ta ansvar för ditt eget liv, det kan kännas självklart men om du aldrig tagit din plats är det där du måste börja.   

Varför antog du att han inte skulle vilja träffas mer?  Här behöver du kommunicera.  Han är inte tankeläsare och om du känner dig tveksam så kommunicera det. Hur ska han annars veta? 

Innan du bokar en dejt måste du veta vad du vill och säga det.  
    Att dejta handlar om andra människors riktiga känslor inklusive dina egna. Dejtar gör man inte lite på skoj utan man är tydlig om förväntningar och vad man vill ha ut av det.  
  • Väggblomman
    Anonym (Patricia) skrev 2026-04-14 14:48:56 följande:
    Då är det detta sista stycket du får öva på. 

Varför är hans känslor viktigare än dina?   Säg det högt för dig själv och hitta svaret.  

Vem har lärt dig att du inte duger? Vem har lärt dig att du inte får  ta plats? 

Du är vuxen och behöver ta ansvar för ditt eget liv, det kan kännas självklart men om du aldrig tagit din plats är det där du måste börja.   

Varför antog du att han inte skulle vilja träffas mer?  Här behöver du kommunicera.  Han är inte tankeläsare och om du känner dig tveksam så kommunicera det. Hur ska han annars veta? 

Innan du bokar en dejt måste du veta vad du vill och säga det.  
    Att dejta handlar om andra människors riktiga känslor inklusive dina egna. Dejtar gör man inte lite på skoj utan man är tydlig om förväntningar och vad man vill ha ut av det.  
    Verkligen, jag jobbar på det så gott jag kan. Men måste fortsätta, det inlärda sitter så djupt! 

Väldigt sant, jag bara antog att det var den typen av träff (via Tinder och ingen av oss hade någon info om att vi sökte något långsiktigt). Men tydlighet är såklart jätteviktigt!
  • Anonym (Patricia)
    Väggblomman skrev 2026-04-14 17:08:02 följande:
    Verkligen, jag jobbar på det så gott jag kan. Men måste fortsätta, det inlärda sitter så djupt! 

Väldigt sant, jag bara antog att det var den typen av träff (via Tinder och ingen av oss hade någon info om att vi sökte något långsiktigt). Men tydlighet är såklart jätteviktigt!
    Det har ju inte tidigare fungerat att se en dejt som lättsamt för då har du ju suttit där med ett förhållande....

Du kan inte bara anta något du aldrig har kommunicerat. .För som du själv har erfarenhet av så räcker det med en dejt så har du haft förhållande.  

Var extra tydlig med vad du vill både före, under och efter en dejt.  

Det är en bra grej att öva på. Skriv en klar och tydlig profiltext .  

Och bara för att en man swipar på dig är du inte skyldig att agera på det.   Kom ihåg att DU bestämmer.  
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Patricia) skrev 2026-04-14 17:50:12 följande:
    Det har ju inte tidigare fungerat att se en dejt som lättsamt för då har du ju suttit där med ett förhållande....

Du kan inte bara anta något du aldrig har kommunicerat. .För som du själv har erfarenhet av så räcker det med en dejt så har du haft förhållande.  

Var extra tydlig med vad du vill både före, under och efter en dejt.  

Det är en bra grej att öva på. Skriv en klar och tydlig profiltext .  

Och bara för att en man swipar på dig är du inte skyldig att agera på det.   Kom ihåg att DU bestämmer.  
    Men varför ens vara på en dejtingsajt om man inte vill träffa någon?
    Vad menar du att ts ska skriva?

"Jag söker ingen relation för jag vill vara singel minst ett halvår till"?
    Det blir ju rena sexinviten, jag har svårt att se att någon sitter på exempelvis Tinder för att hitta kompisar... så vida det inte är K-kompisar då.
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Nina) skrev 2026-04-15 05:06:01 följande:
    Men varför ens vara på en dejtingsajt om man inte vill träffa någon?
    Vad menar du att ts ska skriva?

"Jag söker ingen relation för jag vill vara singel minst ett halvår till"?
    Det blir ju rena sexinviten, jag har svårt att se att någon sitter på exempelvis Tinder för att hitta kompisar... så vida det inte är K-kompisar då.
    Man skriver givetvis det Ts uttrycker här , att hon vill dejta kravlöst och ta det lugnt . Att liksom känna sig för och inte rusa in i något ogenomtänkt. 

Om det innebär sex ja det är inga konstigheter,  många söker casusal ..

Oavsett vad hon vill så måste man ta ansvar för det och skriva det tydligt . 

Om det sen landar i att hon tar bort Tinder tills hon är redo för förhållande ja det är ju också ett alternativ hon får överväga. 
Svar på tråden Hur dejtar man?