• Anonym (Ont i hjärtat)

Distansförhållande, problem...

Hej, jag har sedan skilsmässan för många herrans år sedan inte haft nån ny relation. Jag har stängt av och tänkt att jag är klar med allt vad relationer med en kvinna heter.

Dock hände det omöjliga för några månader sedan. Jag börjar chatta med en kvinna online och något som jag trodde var dött och begravet väcks till liv, jag känner faktiskt något som jag inte känt förut.

Efter månader av chattande och telefonsamtal så träffas vi och allt är underbart. Jag är hur kär som helst!
    Vi säger att vi älskar varann och pratar om att vi vill flytta ihop.

Tyvärr så bor vi långt ifrån varann och kan bara ses varannan helg i bästa fall. Detta är såklart inte optimalt och en utmaning men jag tänker att man får prata i telefon i alla fall varje dag och se att framtiden kommer att se annorlunda ut.

Dock har kontakten sedan en tid blivit helt annorlunda. En helt annan väldigt avslagen ton. Inte alls samma frekvens på meddelanden och inga ömhetsbetygelser, ofta inga svar på mina kärleks meddelanden och svaren saknar kärleks emojis som det alltid var förut i meddelandena. Jag frågade hur det är fatt och hon har sagt att hon inte mår så bra och men det inte har med mig att göra.

Dock är det jättejobbigt för mig att hon drar sig undan och jag inte får den respons eller kontakt som tidigare var. Min övertänkande hjärna reagerar med katastroftankar om att hon chattar med andra (även om det bara är för dopaminkicken) och tappat intresset. Hon säger att hon ska ringa men gör inte det. Jag vill verkligen inte vara den som är needy, gnäller (det är inte en sån människa jag är eller vill vara) och lägger sten på börda om hon har det jobbigt just nu, men jag hamnar i ett vakuum och mår fruktansvärt dåligt av bristen på den kontakt och ömhet i tonen vi hade förut.

Då hon inte svarar på meddelanden som ?Jag älskar dig!? eller ?Jag längtar efter dig, jag har tagit ledig så vi kan ses en extra dag!? trots att jag ser att hon sett meddelandena så gör det jätteont i hjärtat och jag hamnar i massor av jobbiga tankar.

Jag upplever hennes beteende som oengagerat och nonchalant, trots att jag vet att hon sagt att hon mår dåligt och drar sig undan men jag tänker att varför stänger hon mig ute då vi är i en relation då hon kan vila i mig och ta stöd av mig? Jag har lyft att jag känner brist på respons men hon säger bara att hon har för mycket och det är så mycket i hennes liv som kräver av henne, särskilt jobbet. Men jag ställer mig frågande kring att man bara då ?struntar? i den kärleksrelation man befinner sig i, särskilt då man har ett distansförhållande som kräver extra mycket engagemang och fokus.

Är det någon som har erfarenhet av distansrelationer som kan komma med nåt bra råd och hjälp i min situation?

Mvh / Hjärtesorg

• Svar på tråden Distansförhållande, problem...
  • Anonym (Ekorren)

Jag kan förstå er båda... 

Mitt i värsta skiten kan distansförhållande vara extra jobbigt för att den support man behöver finns på avstånd och det är närhet man behöver för att det är övermäktigt i huvudet och kan vara extra svårt att kommunicera i det läget.  Då känner jag bara fuck off och bli extra grinig då avstånd triggar mig att bli bitch. Lätt för dig att säga att du finns där när du fan inte gör just det....  typ så..  

Och ja självklart kan jag förstå din frustration i detta samtidigt då jag också varit i den sitsen.  Man önskar kommunikation och ibland kan det fungera om man backar och hittar andra saker att säga och andra saker att kommunicera kring....

Men well.. sen är jag tyvärr så gammal i gamet att jag känner igen röda flaggor.  Ja det är en högst trolig orsak till tystnad att hon faktiskt har hittat nån annan men inte kan säga det av flera skäl. Du kanske har blivit en plan B pga avstånd.  Eller att hon av olika skäl tappat intresset.  Detta beror ju helt på hur er relation sett ut och om du lyssnat på varningsklockor eller sett röda flaggor men ändå kört på. Det kan jag bara spekulera i.  

Bäst är om du försöker säga det till henne att "om du på nåt sätt inte längre vill träffas så säg det så kan vi gå vidare och säga tack för tiden som varit"   
    Skippa kärleksförklaringar och bara var rak och tydlig med ja eller nej. 

• Anonym (Mmm)

Ni har bara känt varandra i några månader, bara träffas varann helg. Så ni verkar ha gått väldigt fort fram, ni känner ju inte varandra på djupet ännu.

Hon mår inte bra, skriver du. Då kan det vara så att hon tycker du är för intensiv, hon ska inte behöva ha dåligt samvete för att hon inte orkar med er kontakt. 

Sedan kan det vara så att hon inte känner likadant längre, att det kanske ändå inte är du som hon vill vara tillsammans med eller att hon tvekar. 

I vilket fall som helst, du kan bara backa och ta det lugnt. Lägg ingen press på henne med att träffas eller ta ledigt. 

• Anonym (Ont i hjärtat)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-04-22 11:34:36 följande:

Ni har bara känt varandra i några månader, bara träffas varann helg. Så ni verkar ha gått väldigt fort fram, ni känner ju inte varandra på djupet ännu.

Hon mår inte bra, skriver du. Då kan det vara så att hon tycker du är för intensiv, hon ska inte behöva ha dåligt samvete för att hon inte orkar med er kontakt. 

Sedan kan det vara så att hon inte känner likadant längre, att det kanske ändå inte är du som hon vill vara tillsammans med eller att hon tvekar. 

I vilket fall som helst, du kan bara backa och ta det lugnt. Lägg ingen press på henne med att träffas eller ta ledigt. 

Hej, vi har väl pratat i 4-5 månader och träffats fysiskt i 4 och pratat på ett djup som jag aldrig varit med om tidigare, det blev en kontakt på ett djupare plan i o m att vi pratat så långe innan vi träffades

Det som skaver är att det från en dag till en annan blev helt annorlunda...

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2026-04-22 11:51:30 följande:

Hej, vi har väl pratat i 4-5 månader och träffats fysiskt i 4 och pratat på ett djup som jag aldrig varit med om tidigare, det blev en kontakt på ett djupare plan i o m att vi pratat så långe innan vi träffades

Jag skulle gissa att hon träffat nån som fångat hennes intresse på närmare håll.

4-5 månader är typ "ingenting" så några djupare känslor har ni troligen inte egentligen även om förälskelse i början kan kännas så.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2026-04-22 11:51:30 följande:

Delar HON samma upplevelser av detta som du eller är det så att hon möjligen kan känna att det lite för intensivt ? 

Även om jag kan känna samma sak så kan jag ändå backa när det blir FÖR mycket puttinuttigt och FÖR mycket av allt liksom.  
    Jag vill ha lite andrum och utrymme för att själv kunna hinna med att  känna längtan, saknad och ta initiativ till ömhetsbetygelser på egen hand.  
  • Anonym (Ont i hjärtat)
    Anonym (Hmm...) skrev 2026-04-22 12:04:01 följande:
    Jag skulle gissa att hon träffat nån som fångat hennes intresse på närmare håll.

4-5 månader är typ "ingenting" så några djupare känslor har ni troligen inte egentligen även om förälskelse i början kan kännas så.
    Då vi båda varit med om tunga stora livshändelser så connectade vi snabbt på ett djupare plan så dessa månader som vi pratat på det sättet vi har således inneburit mer djup än många upplever i många års förhållande
  • Anonym (G)

Du kan ha sagt eller gjort något så att hon inte längre tror på er som par i framtiden. Så nu försöker hon ghoosta dig för att du så småningom ska ge upp. 

Om hon inte svara kärleksfullt alls så får du nog börja tänka i de banorna.

Mycket sorgligt.

Men på sikt får du försöka igen. Trots att det är ganska jobbigt. 

• Anonym (Ekorren)
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2026-04-22 12:50:39 följande:
    Då vi båda varit med om tunga stora livshändelser så connectade vi snabbt på ett djupare plan så dessa månader som vi pratat på det sättet vi har således inneburit mer djup än många upplever i många års förhållande
    Just detta kan ju också göra att man börjar reflektera över andra saker i livet också. Du nämner funderingar kring distans och hur ni ska lösa det vilket kan vara en fråga hon funderar extra mycket över, hon kanske inte ser det så enkelt som du tex. 
  • Olssdotter
    Anonym (Ekorren) skrev 2026-04-22 11:32:07 följande:

Jag kan förstå er båda... 

Mitt i värsta skiten kan distansförhållande vara extra jobbigt för att den support man behöver finns på avstånd och det är närhet man behöver för att det är övermäktigt i huvudet och kan vara extra svårt att kommunicera i det läget.  Då känner jag bara fuck off och bli extra grinig då avstånd triggar mig att bli bitch. Lätt för dig att säga att du finns där när du fan inte gör just det....  typ så..  

Och ja självklart kan jag förstå din frustration i detta samtidigt då jag också varit i den sitsen.  Man önskar kommunikation och ibland kan det fungera om man backar och hittar andra saker att säga och andra saker att kommunicera kring....

Men well.. sen är jag tyvärr så gammal i gamet att jag känner igen röda flaggor.  Ja det är en högst trolig orsak till tystnad att hon faktiskt har hittat nån annan men inte kan säga det av flera skäl. Du kanske har blivit en plan B pga avstånd.  Eller att hon av olika skäl tappat intresset.  Detta beror ju helt på hur er relation sett ut och om du lyssnat på varningsklockor eller sett röda flaggor men ändå kört på. Det kan jag bara spekulera i.  

Bäst är om du försöker säga det till henne att "om du på nåt sätt inte längre vill träffas så säg det så kan vi gå vidare och säga tack för tiden som varit"   
    Skippa kärleksförklaringar och bara var rak och tydlig med ja eller nej. 

Detta, TS, är det råd som fungerar. Oavsett utfall.
  • Anonym (Distans 2)

Hur långt har ni emellan varandra? En del som säger att de har långt från varandra har endast 1-1,5 timme emellan varandra. En sträcka som man kan träffas oftare om man vill och kan. Det som sätter käppar i hjulet är mer ens liv i övrigt med arbete, familj etc. Då kan man ibland ändå träffas mer sällan även om man bor närmare varandra. 

Svar på tråden Distansförhållande, problem...