• Anonym (SUCK)

Vattkoppsvaccin?

Det går vattkoppor på barnens förskola fick vi reda på idag. Vi hade tänkt vaccinera barnen nu endera helgen, så det här var ju en himla osis (vi hade en dag bokad för ett par veckor sen men har fått skjuta på det pga segdragna virus hemma).

Alltså, är det någon poäng att vaccinera idag? De kan ju ha utsatts sen förra veckan liksom eftersom inkubationstiden är så lång...

Jag har också ingen aning om jag själv haft det, mina föräldrar tror det men att det var lindrigt så vete katten hur jag ska göra för egen del.

• Svar på tråden Vattkoppsvaccin?
  • Anonym (Sara)

Man kan vaccinera sig trots att man redan haft vattkoppor. 

• Anonym (SUCK)

OK, det kanske är lika så gott då egentligen att ta det just in case.

• Anonym (Sara)
    Anonym (SUCK) skrev 2026-04-23 14:38:55 följande:

OK, det kanske är lika så gott då egentligen att ta det just in case.

Precis. 
  • Anonym (epox)
    Anonym (SUCK) skrev 2026-04-23 14:19:38 följande:
    Vattkoppsvaccin?

Det går vattkoppor på barnens förskola fick vi reda på idag. Vi hade tänkt vaccinera barnen nu endera helgen, så det här var ju en himla osis (vi hade en dag bokad för ett par veckor sen men har fått skjuta på det pga segdragna virus hemma).

Alltså, är det någon poäng att vaccinera idag? De kan ju ha utsatts sen förra veckan liksom eftersom inkubationstiden är så lång...

Jag har också ingen aning om jag själv haft det, mina föräldrar tror det men att det var lindrigt så vete katten hur jag ska göra för egen del.

OM du inte haft det som barn så rekommenderar jag starkt att du gör det nu. Vattkoppor kan bli väldigt jobbigt för vuxna, ofta mycket värre än för barn. Har en släkting som fick vattkoppor i vuxen ålder och som fick ligga på sjukhus med dropp och var sjuk i flera veckor. Hans barn som fick vattkoppor samtidigt var lite halvsjuka nån vecka och sen inget mer. 

Vad gäller barnen så kan ni väl vaccinera nu även om de eventuellt exponerats? 
  • Anonym (SUCK)

TIll epox, alltså, det är omöjligt att säga säkert. Mina föräldrar tror jag hade några blåsor mellan ett par fingrar, men inga andra symptom och utgick ifrån att det var vattkoppor - men det är ju jättesvårt att säga till 100% om det var vattkoppor. Har gått på dagis och skola i sverige, så jag BORDE ju ha exponerats, men har liksom inget sånt "vattkoppsminne" eller antikroppsresultat att peka på.

Dryga är ju att vi ska resa en del i sommar och träffa folk som är sjukliga och där försiktighet uppmanas efter vaccin, så då ska man inte ha tagit andra dosen tätt innan där, så tar jag dos 1 nu blir nästa dos typ 4 månader efter, men det kanske också är bättre med en dos än ingen dos.

Svar på tråden Vattkoppsvaccin?