• barajag567

Ägglossning efter p-piller??

Jag ser många trådar om NÄR man får ägglossning efter p-piller stopp. Men förstår inte HUR man vet om det kommit igång? Jag slutade med mina piller för två månader sen ca, fick en pillerblödning som vanligt när jag slutade äta pillerna. Sen månaden efter kom en blödning exakt på dagen när jag skulle ha haft min pillerblödning om jag hade ätit dem. Är det vanlig mens då? Är det säkert att ägglossning är igång då eller hur vet man? Måste man ta tester, och tar man då varje dag där ett par veckor innan mens eller hur funkar det?
  • Svar på tråden Ägglossning efter p-piller??
  • Anonym (M.)

Ja, har du regelbundna menstruationer efter att ha slutat med p-pillren, så har du ägglossning också. Annars brukar man ju se att man har ägglossning, på att det kommer ett segt sekret från slidan då - som rå äggvita.

Varför är det så bråttom för dig att veta om ägglossningen kommit igång? Det GÖR den ju, man kan inte bli permanent steril av p-piller. 

• barajag567
    Anonym (M.) skrev 2026-04-26 09:55:53 följande:

Ja, har du regelbundna menstruationer efter att ha slutat med p-pillren, så har du ägglossning också. Annars brukar man ju se att man har ägglossning, på att det kommer ett segt sekret från slidan då - som rå äggvita.

Varför är det så bråttom för dig att veta om ägglossningen kommit igång? Det GÖR den ju, man kan inte bli permanent steril av p-piller. 

Tack för ditt svar! Då är nog ägglossning igång!

Har inte bråttom alls. Men har läst inlägg här att det kan ta månader - upp till ett år innan det kommer igång efter pillerstopp. Och eftersom jag slutar med pillerna just för att vi vill att det ska bli barn är jag nyfiken på hur min kropp funkar och hur fort det är igång. Så snarare nyfikenhet än brådska. Var inställd på att det skulle ta ett par månader i alla fall, så när mensen verkade komma igång direkt undrade jag ☺️
Svar på tråden Ägglossning efter p-piller??