Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:07:33 följande:
Förminskar min viktresa!
Hej,
Jag har precis börjat min viktresa efter att ha fött barn för ett antal månadet sedan och det har hittils gått väldigt bra.
Jag mår bra, känner mig lättare i både kropp och sinne. Jag tränar 4 dagar i veckan och fastar mellan 20.00-12.00. Och som kag skrev så går det väldigt bra.
Men här kommer kruxet. Min man ska påpeka detta hela tiden. Typ "ska vi äta något gott, nä juste du är ju sån nu, ska vara nyttig" och gör citattecken i luften eller Gloria runt huvudet med sina händer. Av någon anledning så ska han också varje kväll fråga mig om vi ska ha något att äta. Typ pop-corn eller chips eller ja vad som helst egentligen.
Detta känns som ett sätt att försvåra och förminska för mig. För snacks är liksom min last. Det är som att han vill testa mog om jag kommer äta eller inte. Jag vill ju bara att han ska stötta mig.
Vad tänker ni?
På nåt sätt låter det som att han vill förstöra för dig och hålla dig på mattan. Är han så mot dig i andra avseenden? Att han vill att du ska vara lite sämre än honom (mindre tränad, tjockare) eller att du inte får vara för attraktiv ifall du då får uppmärksamhet från andra?
Oavsett vad så är det otrevligt och snudd på kontrollerande beteende. Om han inte är en farlig och våldsam man så tycker jag att du ska fräsa ifrån och ställa honom till svars när han kommer med såna där kommentarer. Oh säg ifrån att han inte behöver påpeka eller fråga om onyttigheter, utan du kan själv bestämma när och om du vill äta sånt och annat.
Fråga honom varför han väljer att inte stötta dig i ditt liv och om det är så ni ska ha det generellt i er relation?
För mig ringer det varningsklockor med en man som beter sig såhär, hoppas att han är en okej person i övrigt.