• Anonym (Går bra nu)

Förminskar min viktresa!

Hej, 

Jag har precis börjat min viktresa efter att ha fött barn för ett antal månadet sedan och det har hittils gått väldigt bra. 
    Jag mår bra, känner mig lättare i både kropp och sinne. Jag tränar 4 dagar i veckan och fastar mellan 20.00-12.00. Och som kag skrev så går det väldigt bra.

Men här kommer kruxet. Min man ska påpeka detta hela tiden. Typ "ska vi äta något gott, nä juste du är ju sån nu, ska vara nyttig" och gör citattecken i luften eller Gloria runt huvudet med sina händer. Av någon anledning så ska han också varje kväll fråga mig om vi ska ha något att äta. Typ pop-corn eller chips eller ja vad som helst egentligen. 

Detta känns som ett sätt att försvåra och förminska för mig. För snacks är liksom min last. Det är som att han vill testa mog om jag kommer äta eller inte. Jag vill ju bara att han ska stötta mig.
    Vad tänker ni?

• Svar på tråden Förminskar min viktresa!
  • Viravi

Kanske förminskar han dig för att han själv ser sig som sämre som inte kan låta bli alla onyttigheter? Typ att han känner sig som den dåliga bredvid dig. Om du inte redan berättat att du känner dig sårad och motarbetad är det dags att göra det nu, kanske delar han med sig av sitt perspektiv.

• Anonym (Går bra nu)
    Viravi skrev 2026-04-29 22:43:34 följande:

Kanske förminskar han dig för att han själv ser sig som sämre som inte kan låta bli alla onyttigheter? Typ att han känner sig som den dåliga bredvid dig. Om du inte redan berättat att du känner dig sårad och motarbetad är det dags att göra det nu, kanske delar han med sig av sitt perspektiv.

Det är han som har pannbenet av oss 2. Han är egentligen mer tränad och nyttigare än mig. Och det har oftast varit jag som föreslagit kvälls förtäring och han har tämligen ofta tackat nej. Så detta är skapligt nytt. 
    Jag har sagt att jag tar illa upp av hans kommentarer och då har han sagt att han bara skojar. 
  • Viravi
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:49:56 följande:
    Det är han som har pannbenet av oss 2. Han är egentligen mer tränad och nyttigare än mig. Och det har oftast varit jag som föreslagit kvälls förtäring och han har tämligen ofta tackat nej. Så detta är skapligt nytt. 
    Jag har sagt att jag tar illa upp av hans kommentarer och då har han sagt att han bara skojar. 
    Då låter det mest bara elakt tycker jag. Hoppas han slutar "skämta" om det nu när han vet att du tar illa upp. Fortsätter han får du kasta han på soptippen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:49:56 följande:
    Såklart att det är på skämt. Men han skämtar på din bekostnad och det är riktigt elakt.

Att man säger något för att roa sig själv eller andra betyder inte att det man säger är okej.
  • Anonym (J)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:07:33 följande:
    Förminskar min viktresa!

Hej, 

Jag har precis börjat min viktresa efter att ha fött barn för ett antal månadet sedan och det har hittils gått väldigt bra. 
    Jag mår bra, känner mig lättare i både kropp och sinne. Jag tränar 4 dagar i veckan och fastar mellan 20.00-12.00. Och som kag skrev så går det väldigt bra.

Men här kommer kruxet. Min man ska påpeka detta hela tiden. Typ "ska vi äta något gott, nä juste du är ju sån nu, ska vara nyttig" och gör citattecken i luften eller Gloria runt huvudet med sina händer. Av någon anledning så ska han också varje kväll fråga mig om vi ska ha något att äta. Typ pop-corn eller chips eller ja vad som helst egentligen. 

Detta känns som ett sätt att försvåra och förminska för mig. För snacks är liksom min last. Det är som att han vill testa mog om jag kommer äta eller inte. Jag vill ju bara att han ska stötta mig.
    Vad tänker ni?

Kan vara att han själv vill äta onyttigt och vill ha sällskap. Eller är avundsjuk för att du har den mentala styrkan att följa din linje.

Men det är också rätt vanligt att partners som är rädda för att bli lämnade vill att deras partner ska vara överviktig, så att de får ha dem ifred för andra.

Men vill han ha lite sällskap i sitt snackande så kanske du kan göra  det på en viss helgkväll i veckan? Det kan vara lättare att följa en linje på lång sikt om inte linjen är för stenhård. 

Det viktigaste för att lätt kunna hålla sig från snackande är att hålla sig mätt och belåten och som du, ha fasta mattider. 
  • Nordinni

Han skojar? Vars i skämtet tyckte han det var roligt? Det där är bara elakt och handlar endast om att vara elak. 
    Har han fortsatt att bete sig sådär?

• Anonym (Allvaret)

Svara med rak feedback nästa gång. Utan känslor, neutral ton.

"Ja det var ju elakt sagt. Jag har redan sagt att jag mår dåligt av den typen av kommentarer så varför fortsätter du då vara elak? Vill du skada mig och ta bort min glädje över att ha lyckats gå ner i vikt? Varför?

Och sen ser du honom i ögonen och är bara helt tyst tills han svarar.

• Anonym (Vera)

Han retas med dig för att han vill få en reaktion och känna sig sedd. Sluta reagera och säg bara att det är inte kul längre. Samma fras varje gång utan affekt 

• Anonym (hmm)
    Anonym (Går bra nu) skrev 2026-04-29 22:07:33 följande:
    Förminskar min viktresa!

Hej, 

Vad tänker ni?

På nåt sätt låter det som att han vill förstöra för dig och hålla dig på mattan. Är han så mot dig i andra avseenden? Att han vill att du ska vara lite sämre än honom (mindre tränad, tjockare) eller att du inte får vara för attraktiv ifall du då får uppmärksamhet från andra?

Oavsett vad så är det otrevligt och snudd på kontrollerande beteende. Om han inte är en farlig och våldsam man så tycker jag att du ska fräsa ifrån och ställa honom till svars när han kommer med såna där kommentarer. Oh säg ifrån att han inte behöver påpeka eller fråga om onyttigheter, utan du kan själv bestämma när och om du vill äta sånt och annat.

Fråga honom varför han väljer att inte stötta dig i ditt liv och om det är så ni ska ha det generellt i er relation?

För mig ringer det varningsklockor med en man som beter sig såhär, hoppas att han är en okej person i övrigt. 
  • Anonym (Elak)

Fy vad elakt!! Är han nedtryckande på andra sätt? Eller är han bara dum som inte fattar att han är elak? Ta upp det igen och säg ifrån tydligt.

Svar på tråden Förminskar min viktresa!