Oro
Hej
Ska försöka berätta kort o hoppas att ni tar tid att svara.
Har en manlig kollega som har oprofessionellt bemötande mot mig sen jag började jobba där. När jag visade att jag inte är intresserad, då började han hota mig på olika sätt. Som t. Ex. han håller i mina händer medans vi hjälper till en patient och säga han trodde att det var en patient, han stirrar på mig mycket och visar att han är irriterad mot mig. Till och med sa han att jag kan kontakta facket om jag har problem med kollegor.
Jag ville inte berätta för chefen under en längre tid för att jag vill inte att han ska hota mig mer om han kanske får spark. Istället tänkte jag lämna mitt jobb men hellt plötsligt kände jag mig väldig rädd och spang till chefen och berättade. Chefen sa att hen måste ta det vidare till HR även om jag inte vill att han ska veta om det. Hen sa också att de har tystnadsplikt mot det men att de måste dekumentera händelsen.
Problemet nu är att jag känner mig osäkerheten om att de kan ha tystnadsplikt som de har lovat mig just nu.
Är det någon kunig som vet om det här? Kan HR har tystnadsplikt att inte berätta den här händelsen till den där mannen?
Jag har iallafall flyttat till en annan ställe men ändå jag ska ha mötet sa de och kan inte vägra heller tror jag.
Snälla svar🙏🙏