• Anonym (Vilsen)

Varför får jag inte träffa hennes vänner?

Är i en relation sedan ett halvår tillbaka med en tjej som jag verkligen är förälskad i och det är besvarat. Men det är några saker som jag undrar hur jag ska förhålla mig till. Hon håller sitt sociala liv helt separat från mig. Vill inte att jag ska träffa hennes vänner och hon vill inte prata om sitt arbete. Planerar in saker med dem och är mycket upptagen med det. Det är ju inget fel att hon har eget umgänge och så men till saken hör att jag är relativt ny i stan och har inte lika stort umgänge, jobbar i stan på ett tidsbegränsat projekt. Jag är absolut inte klängig och har aldrig ifrågasatt att hon inte vill blanda mig med sina vänner, jag har mina egna aktiviteter och fullt upp jag med. Men det känns som att vi alltid ses på hennes villkor, när det passar henne. Vad kan det finnas för anledning till att hon inte vill att jag ska träffa hennes väninnor eller kollegor som hon umgås med?

• Svar på tråden Varför får jag inte träffa hennes vänner?
  • Teresiat

Hon håller en uppenbar distans.. Om jag var du hade jag pratat med henne. Det kan man göra på ett konstruktivt sätt utan att vara klängig.

• Anonym (L)

Låter hur skumt som helst och en ev röd flagg. Finns ingen anledning att hålla sin partner utanför på det sättet. Träffar hon någon annan samtidigt som hennes kompisar vet om? Känner de ens till dig? Jag skulle inte vara det minsta ok med sådant beteende.

• Anonym (Vilsen)

Tack för svaren. Jag själv känner spontant att om man vill bygga en långsiktig relation så är det naturligt att man introducerar sin partner i sitt sällskapsliv och denne kan vara med ibland. Inte alltid, men nån gång då och då. Nu känns det som att hon har mig lite vid sidan om, som att hon inte vill bygga sitt liv omkring oss utan bygga sitt eget. Hon vill ofta inte gå ut och göra något utan helst vara hemma när vi ses. Dock gör hon mycket med vännerna. Känner mig bortvald men osäker på om jag är överkänslig.

• Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2026-05-03 18:14:56 följande:

Låter hur skumt som helst och en ev röd flagg. Finns ingen anledning att hålla sin partner utanför på det sättet. Träffar hon någon annan samtidigt som hennes kompisar vet om? Känner de ens till dig? Jag skulle inte vara det minsta ok med sådant beteende.

Jag håller med. Här finns all anledning att se upp. Och uppenbart är det att hon inte satsar på något långsiktigt för då skulle hon aldrig bete sig så. Antingen leker hon med dig eller så har hon nåt vid sidan av som du inte känner till. Vad låter jag vara osagt.
  • Anonym (Nej)

Nej, jag tror inte alls att du är överkänslig. Är man kär vill man visa upp sin partner och få in honom eller henne i sitt liv på alla sätt. Låter som att hon skäms eller döljer något.

• Anonym (Vilsen)

Hon har inget vid sidan av, det är jag helt säker på. Det råder ingen tvekan om att hon är förälskad i mig. Jag antar att hennes väninnor vet om mig, eftersom hon sagt att de pratar om mig ibland. Jag har fått styra om min anställning och annat ganska mycket för att kunna bo kvar i stan, hon va väldigt angelägen om det eftersom hon ville ha mig nära. Alternativet att hon skulle flytta är dock enligt henne helt uteslutet då hon har familj (föräldrar o syskon) och sitt jobb där vi bor nu. Så jag har anpassat mig ganska mycket eftersom jag ser detta som långsiktigt. Att hon håller mig separat från resten av sitt liv skulle ju kunna vara för att hon inte ser det som långsiktigt. det är det jag befarar.

• Tecum

Det är inte alls okej, antingen är hon så omogen att hon inte förstår vad hon håller på med eller är hon bara med dig i väntan på något bättre. Du får ta ett snack med henne, utan anklagelser, och säga hur du känner.

• Eroc

Det låter skumt.

Så pass långt in hade jag ändå frågat. Var tydlig med att ska du fortsätta investera i relationen, och lägga om ditt liv för att det ska fungera, vill du veta hur hon ser på saken långsiktigt.

Det är bra att du inte är för på eller har ifrågasatt, men nånstans måste du markera att du inte bara är att ta för given heller.

• Anonym (—-)

Vad svarar hon när du frågar om det?

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (?-) skrev 2026-05-04 00:21:17 följande:

Vad svarar hon när du frågar om det?

Jag har inte frågat, för jag vill inte verka klängig. Vid ett tillfälle föreslog jag att jag skulle följa med på en bio som hon skulle gå på med en väninnna, eftersom det är en film jag verkligen också ville se. Då sa hon att det inte gick eftersom väninnan föreslagit att de två skulle gå och det skulle bli "fel" om jag hängde på. jag hade inte behövt sitta bredvid dem men det hade ju också blivit lite konstigt. jag sa väl ingenting då eftersom jag inte ville tränga mig på. Jag har föreslagit att vi gör något ihop, typ nån aktivitet, regelbundet, men det har hon sagt att hon inte hinner eller orkar.
Svar på tråden Varför får jag inte träffa hennes vänner?