• Anonym (TS)

Amning och missfall

Vi försöker (kanske lite halvhjärtat, har inte haft tid eller ork att försöka så ofta så att säga) få ett syskon sedan några månader tillbaks. Vi har en 14 månaders tjej som jag ammar mycket fortfarande. Hon äter ju mat också så jag helammar inte såklart men hon dricker ingen välling eller ersättning. Och hon gillar att amma mycket, speciellt när hon ska sova. 

Just nu vet jag inte om jag är gravid eller om mensen är lite sen på grund av amningen (2-3 dagar sen bara , det har hänt flera gånger förut att den har varit mer sen). Har lite symtom tror jag men vet som sagt inte , ska testa snart om mensen inte dyker upp.

Men det som jag funderade på var om amningen ökar risken för missfall, har läst det. Det ska egentligen bara gälla helamning men jag ammar ju så mycket fortfarande. Även om jag skulle vara gravid eller bli det senare så vill jag inte amma mindre än,  att min dotter mår bra betyder ju liksom mer.. 

Jag är närmare 40 så åldern spelar ju in också. Har två barn och fått två missfall tidigare , båda var innan första barnet. Jag ammade första barnet lite fortfarande när jag blev gravid med dottern men hon var redan 2 år då så jag ammade mycket mindre. 

Vad är era erfarenheter och vad har ni läst / hört / fått höra från läkare eller barnmorskor när det gäller det? Är det kanske bättre att vänta med att försöka (om jag inte redan är gravid)? 

Svar på tråden Amning och missfall