• Anonym (Blueberry)

Greta, Essie eller Eira?

Vilket namn ska vi välja till vår dotter? 🤗

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Greta, Essie eller Eira?
  • spöke

Tre fina namn. Röstade på Eira. Gillar det mjuka ei i kontrast mot det hårda r:et.

• GulligaTjejen
    spöke skrev 2026-05-03 20:40:13 följande:

Tre fina namn. Röstade på Eira. Gillar det mjuka ei i kontrast mot det hårda r:et.

Haha jag har sett ett spöke inatt... DrömmerSkrattande

Kram!
  • Anonym (Sara)

Essie låter som ett smeknamn eller hundnamn/kattnamn. Eira är inget vidare det heller. Greta är åtminstone ett normalt namn så röstar på det. 

• Olssdotter
    Anonym (Sara) skrev 2026-05-04 10:29:06 följande:

Essie låter som ett smeknamn eller hundnamn/kattnamn. Eira är inget vidare det heller. Greta är åtminstone ett normalt namn så röstar på det. 

Exakt 
  • spöke
    Anonym (Sara) skrev 2026-05-04 10:29:06 följande:

Hmm, samtliga är etablerade namn i Sverige. Äldsta belägg för Essie (Essy) i Sverige är från 1859 (kortform av Elisabet och Ester) och Eira kommer ju från Eir, den nordiska läkedomsgudinnan.
  • Anonym (anonyma jag)
    GulligaTjejen skrev 2026-05-04 02:17:07 följande:

Om du kallar henne för Greta så kanske hon blir som den där Greta Tunberg hihi SoligSkrattande

Det låter som att du har ett så kallat magiskt tänkande. Men nu är vi inte ett naturfolk från Amazonas, utan här tror man inte på att man blir som någon med samma namn. 

Greta är det finaste namnet av dessa tre - tycker jag! Eira låter som en äldre finsk dam och Essie som en häst. 
  • Anonym (A)

Av dessa namn tycker jag Greta.

• trollhona

Min röst faller på Greta för jag tycker det är ett namn med styrka och tradition, passar fint på en liten tjej och lika bra på en vuxen kvinna. 

• Anonym (Böna)

Alla tre namnen är fina! 

Jag röstade Greta för att det är ett vackert, klassiskt och vedertaget namn som inte blivit uttjatat de senaste generationerna, det finns plats för många fler Gretor idag! 

Eira är vackert också! Lite mer ovanligt historiskt, känns mer nutida och trendigt kanske. 

Essie är gulligt, men lite smeknamnsaktigt. Tänker på nagellacket!

• Anonym (E.)

Essie är ett amerikanskt smeknamn, det passar i Sverige bäst på ett gulligt djur. 

Greta är numera hopplöst förknippat med Greta, och oavsett vad man tycker om hennes åsikter så är hon knappast en person som man vill att ens barn ska bli förknippat med. Eller? Hon är ju rätt konstig och har utseendet emot sig också. Då skulle det vara bättre om barnet blev förknippat med den vackra och gåtfulla Greta Garbo, men jag tror att få människor gör den kopplingen idag. Dessutom tycker jag att Greta är fult rent ljudmässigt, det "knarrar" liksom. 

Så då återstår Eira! Jag tycker egentligen att det är för osvenskt, men samtidigt är det väldigt vackert, feminint och har något av sagomystik över sig. 

• Anonym (E.)
    Anonym (anonyma jag) skrev 2026-05-04 13:49:34 följande:
    Det låter som att du har ett så kallat magiskt tänkande. Men nu är vi inte ett naturfolk från Amazonas, utan här tror man inte på att man blir som någon med samma namn. 

Greta är det finaste namnet av dessa tre - tycker jag! Eira låter som en äldre finsk dam och Essie som en häst. 
    Fast detta sitter hårt i oss i Västerlandet också. Det kan du väl inte ha missat, att när en ny sångerska/sångare eller skådespelerska/skådespelare har blivit populär, så blir det en boom av barn som får heta hennes/hans namn under de närmaste åren.

Även när det är väldigt olämpligt, för att idolen i fråga är amerikan och namnet inte passar i Sverige (Thommy, Steve, Kevin, Liam), eller ännu värre när artisten använder ett artistnamn på scen, men folk fattar inte det utan döper sitt barn till artistnamnet (Cary, Gary, Ziggy, Duke...).
Svar på tråden Greta, Essie eller Eira?