• Anonym (Buddy)

Mina handlingar?

Denna fråga har kanske redan ställts och besvarats. Om detta är fallet får någon vänlig själ gärna länka till tråden ifråga.

Min fråga: Kan en blivande arbetsgivare begära ut mina handlingar från t.ex. arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller vården utan min kännedom och tillåtelse?

• Svar på tråden Mina handlingar?
  • Anonym (J)
    Anonym (Buddy) skrev 2026-05-05 10:45:09 följande:
    Mina handlingar?

Denna fråga har kanske redan ställts och besvarats. Om detta är fallet får någon vänlig själ gärna länka till tråden ifråga.

Min fråga: Kan en blivande arbetsgivare begära ut mina handlingar från t.ex. arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller vården utan min kännedom och tillåtelse?

Ja, om det är en allmän handling som inte omfattas av sekretess.

T ex journaler och  straffregister omfattas av sekretess.
    Domar och deklarationer gör det inte.

Vill du veta mer exakt fråga respektive myndighet.
  • Anonym (Alfons)

För en arbetssökande spontant nej.

Det finns ingen etablerad relation. Men är du anställd och det handlar om h handlingar som är del av ett led i exempelvis hantering av underlag av förmåner riktade till dig. Dvs du har kollektivavtal som ger rätt till ersättning vid sjukpenning och det finns ett rehabärende gemensamt med Försäkringskassan. Då kan viss delning av handlingar behöva ske för att man ska kunna fullgöra dina rättigheter.
    Samma med arbetsförmedlingen om det tex handlar om lönebidrag eller annan sådan anställning. Där kan en medabetare på HR behöva ha dialog med Arbetsförmedlingen där handlingar delas. 

Men det ska hållas på need to know-basis. Inget ska delas utöver det som är relevant och rättsäkert. Många system har ju sätt att få ut handlingar riktade till målgrupp. Om vi tar ett HR-och lönesystem till exempel så innehåller det massor av information men för en viss rapport så kommer inte allt med utan bara det som är relevant för DEN rapporten. Vars hantering då stödjs av tex GDPR.

Så ja, information och handlingar får delas men inte vad som helst eller hur som helst.

Svar på tråden Mina handlingar?