• Anonym (B)

Flytt ledsen

Har bott i min nya hyreslägenhet i 2 månader. 

Det är en 30 kvadrat i ett mindre hus, som ligger nära en trafikled. 
    själva rummet ligger åt vägen medan köket ligger åt innergården. 

Jag stressas väldigt mycket av ljudet från vägen. Mycket mer än jag kunde förutse från den korta visningen. 
    Man hör verkligen varje enskild bil tydligt, speciellt på kväll och morgon när allt annat är tyst. Det kör även buss och mopeder vilket jag känner riktigt mullrar i hela kroppen. 

Det är så illa att jag på riktigt undrar hur någon har kunnat bo här innan, speciellt eftersom det är nyrenoverat med nya fönster så de innan lär ha haft ännu högre ljudnivå. 

Jag vet inte om detta kommer fungera

• Svar på tråden Flytt ledsen
  • Tow2Mater

Har du mattor, tavlor och annat som absorberar en del ljud? Man brukar ju vänja sig, två månader är inte så länge. Finns det träd och buskar? De kommer absorbera lite när de fyller ut med löv i vår om de ännu inte spruckit ut fullt.

• Anonym (B)
    Tow2Mater skrev 2026-05-06 22:24:01 följande:

Har du mattor, tavlor och annat som absorberar en del ljud? Man brukar ju vänja sig, två månader är inte så länge. Finns det träd och buskar? De kommer absorbera lite när de fyller ut med löv i vår om de ännu inte spruckit ut fullt.

Det finns en häck som håller på att få blad nu, men samtidigt så kommer det ju försvinna igen till hösten. 

Det pågår även rivning av hela våningen ovanför så det bidrar till stress. En jävla mardröm allting 

• Eurydike 87

Flytta! Livet är för kort för att bo där man inte trivs. Någon annan lite halvdöv person kan säkert bo där, men inte du. Har varit med om samma sak och bestämde mig redan efter 5 dagar för att flytta 😅 Så mycket tålamod har jag! Visst, en flytt är jobbig och dyr, men det är ingenting i jämförelse mot att må dåligt i sitt eget hem. Tänk vad skönt att slippa trafikbullret sedan! Börja leta ny lägenhet redan imorgon ☺️

• Eurydike 87

Vill du verkligen inte flytta kan du testa att hänga upp ljuddämpande gardiner istället! Det kan säkert hjälpa lite, men då blir lägenheten mörk och instängd för du lär behöva ha gardinerna fördragna ofta 🤔

• Anonym (B)
    Eurydike 87 skrev 2026-05-06 22:48:26 följande:

Vill du verkligen inte flytta kan du testa att hänga upp ljuddämpande gardiner istället! Det kan säkert hjälpa lite, men då blir lägenheten mörk och instängd för du lär behöva ha gardinerna fördragna ofta 🤔

Jo jag funderar på flytt, dock så extremt jobbigt då jag tog 2 dubbla hyror för denna flytt. 

Jag tror att det mesta av ljudet kommer in via tilluftsventilen för den sitter på väggen mot vägen. 

• Tow2Mater
    Anonym (B) skrev 2026-05-06 22:54:42 följande:

Jo jag funderar på flytt, dock så extremt jobbigt då jag tog 2 dubbla hyror för denna flytt. 

Jag tror att det mesta av ljudet kommer in via tilluftsventilen för den sitter på väggen mot vägen. 

Se om din hyresvard skulle kunna byta ut den befintliga tilluftsventilen mot en mer ljuddämpade variant.
    Och om du kan sätta något för så ljudet liksom studsar mot det, utan att stänga till luftflödet. Fast om jag var dig skulle jag stänga den, och bara vädra ibland.
  • Anonym (Rut)

Oj vad jobbigt. Kanske kan du prata med hyresvärden. Tror det finns regler kring sånt där. Hur mycket buller från vägar får störa. Kan vara värt att kolla upp ifall de är skyldiga att göra något tex bullerplank etc.

• Wolfard

du kan använda öronproppar när du ska sova det dämpar ljudet rätt bra googla efter vilka som har högst dämpning

• Anonym (zzzzzzzzzz)
    Wolfard skrev 2026-05-07 03:36:05 följande:

du kan använda öronproppar när du ska sova det dämpar ljudet rätt bra googla efter vilka som har högst dämpning

Det är ingen bra idé att alltid sova med öronproppar. Öronen mår inte bra av det, lätt att det bildas vaxproppar t ex.
    Sover själv med öronproppar emellanåt när patrnern har sina snarkperioder och upplever att även sömnen blir sämre, även om det blir tyst.

Ska man ha proppar så är det silikonproppar som är bäst. De där gula i skumgummi anser jag tämligen värdelösa.
Svar på tråden Flytt ledsen