• Anonym (Lefftie)

Pippi långstrump

Vad har hänt??
    jag ligger och ser Pippi Långstrump med mitt 8åroga barn och märker att ( dom) har strukigt bort en massa ord tex negerkung??
    altså vi i Sverige håller på plocka bort vårt arv och bli en massa ja-sägare som ska sätta oss i ring och sjunga kumbaja!
    suck blir så förbannad , tror ni andra länder skriver om sin historia för att ord som inte är politiskt korrekta idag , fan vad kränkta alla är hela tiden ❤️
    I de ursprungliga böckerna av Astrid Lindgren beskrevs Pippis pappa, Efraim Långstrump, som "negerkung" på Kurrekurreduttön. [12]
    Idag har titeln ändrats i både nyutgåvor av böckerna och i TV-serien:

Ny titel: Han kallas numera för Söderhavskung eller helt enkelt kung.

Varför ändrades det? Beslutet togs för att termen "negerkung" upplevdes som kränkande och rasistisk i modern tid. Astrid Lindgrens dotter, Karin Nyman, och förlaget ville att berättelserna skulle vara inkluderande för alla barn.
  • Svar på tråden Pippi långstrump
  • Anonym (P)
    Anonym (Lefftie) skrev 2026-05-07 12:53:07 följande:
    Pippi långstrump Vad har hänt??
    jag ligger och ser Pippi Långstrump med mitt 8åroga barn och märker att ( dom) har strukigt bort en massa ord tex negerkung??
    altså vi i Sverige håller på plocka bort vårt arv och bli en massa ja-sägare som ska sätta oss i ring och sjunga kumbaja!
    suck blir så förbannad , tror ni andra länder skriver om sin historia för att ord som inte är politiskt korrekta idag , fan vad kränkta alla är hela tiden ❤️
    I de ursprungliga böckerna av Astrid Lindgren beskrevs Pippis pappa, Efraim Långstrump, som "negerkung" på Kurrekurreduttön. [12]

Varför ändrades det? Beslutet togs för att termen "negerkung" upplevdes som kränkande och rasistisk i modern tid. Astrid Lindgrens dotter, Karin Nyman, och förlaget ville att berättelserna skulle vara inkluderande för alla barn.
    Ja du det var väl närmare 30 år sedan och med Astrids eget godkännande, hon hade aldrig använt det ordet om hon skrivit boken vid tidpunkten då ändringen gjordes. Var har du hållit hus de senaste 30 åren om detta är en nyhet för dig?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Lefftie) skrev 2026-05-07 12:53:07 följande:
    Pippi långstrump Vad har hänt??

Har du levt under en sten hela livet?

Du kan ju själv sätta in ordet när du läser böckerna om du tycker det är viktigt för ditt barn att lära sig det. 
  • Anonym (Senare)
    Anonym (P) skrev 2026-05-07 12:58:24 följande:
    Ja du det var väl närmare 30 år sedan och med Astrids eget godkännande, hon hade aldrig använt det ordet om hon skrivit boken vid tidpunkten då ändringen gjordes. Var har du hållit hus de senaste 30 åren om detta är en nyhet för dig?
    Nja.

Det må tyckas att tiden går fort men det var faktiskt 2014 som det togs bort och filmerna klipptes om. 
  • Lynx123

Astrid Lindgren ville själv ta bort ordet redan på 70-talet. Bra att läsa på lite innan man börjar klaga på nymodigheter.

• Anonym (Mmm)
    Källa: Historien bakom Pippi Långstrump - Astrid Lindgren
    N-ordsdebatten

Bilden av Pippi i 2000-talets Sverige och Norden har präglats av den s k n-ordsdebatten. Ordet neger förekommer på många ställen i böckerna, främst när det handlar om Pippis pappa som är kung över kurrekurredutterna, ett folk som bor på en ö i Söderhavet. Sedan böckerna skrevs på 40-talet har ordet kommit att ifrågasättas och uppfattas numera som mycket kränkande och rasistiskt.

SVT beslöt 2014 att klippa bort ordet ur tv-serien Pippi Långstrump, vilket orsakade en enorm debatt med högröstade åsikter från alla möjliga håll. Många försökte använda Pippi som slagträ för att föra fram egna agendor som kanske inte hade så mycket med barnbokskaraktären att göra.

Den huvudsakliga frågan handlar dock om huruvida det är rätt att ändra i ett verk när upphovsmannen är död. Efter många överväganden beslöt Astrid Lindgrens familj och Astrid Lindgren Aktiebolag tillsammans med förlaget Rabén & Sjögren att byta ut ordet i alla nya svenska upplagor av böckerna. Den största anledningen var att man ansåg att det inte går att fortsätta ge ut böcker som riskerar att göra barn som läser dem ledsna och kränkta. Så här kommenterade Astrid Lindgren själv i en personlig intervju gjord av Elisabeth Frankl. Frågan var om Astrid Lindgren skulle skrivit Pippi Långstrump annorlunda 1970, då intervjun gjordes:

?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. [?] Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol[!] Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism. Vad dom än kan säga om mig personligen, om dom tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte heller. Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.?

Flera andra förlag i andra länder har också gjort redigeringar i böckerna, men då det handlar om översättningar är frågan inte lika känslig eftersom nyöversättningar av äldre böcker görs hela tiden.

• Anonym (-)

Jösses, under vilken sten har TS varit?

• Anonym (Donna)

Jag har de gamla böckerna med originaltexten och de roliga bilderna!
    De är inte till salu kan jag säga.

Svar på tråden Pippi långstrump