• Puffen

Katt med irriterat öga?

Min kattunga (12v.) har fått ett irriterat öga.

Han är röd och får kladd i ögonvrån.

Vet inte vad det kan bero på, kanske att han och min andra katt har busat lite för vilt...

Vad kan det kosta att gå till veterinären med honom?
    Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Katt med irriterat öga?
  • giz

vår vet tar 280kr för en undersökning........
    titta om han fått ngt sår i ögonvrån eller i/på ögan..... bada rent med ljumet vatten. kolla så det inte är svullet, ring vet i morgon

• mmonika77

Finns att köpa en gul kräm på nätet det verkar vara ögoninflammation. Är ögat rött med vita/gulaktiga flytningar. Noviform heter krämen, jättebra fast tänk på att den färgen.

• giz

coolt en gul katt då för att inte tala om inredningen sorry tänkte bara högt *S*

• mmonika77

Nä men droppa i ögat och sen torkar du av runt omkring, färgen går bort efter typ 1 vecka...

• Puffen

Kan det vara ögoninflammation i bara ett öga?

• giz

vet du om den funkar på hund oxå?

• mmonika77

Man kan ha ögoninflammation i ett öga och tänk på att det kan smitta till dig också.

• Kajsan

Det är viktigt att gå till veterinären om det håller i sig mer än en dag.
    Man ska ALDRIG behandla ögonen själv utan att låta vet kolla först!
    Det kan vara en skada på hornhinnan som är orsakad av att katten kan fått en klo, gren eller liknande i ögat.
    Det kan man inte se själv!

• Kajsan

Tillägger att symptomen då ser ut som en vanlig ögoninflammation, och om man inte behandlar skadan utan bara behandlar inflammationen så kan kattens öga ligga riktigt risigt till!

• mmonika77

Är det skada på hornhinnan syns det och låter man en ögoninfektion gå länge utan att försöka behandla först enligt vår vet så kan det bli hornhinnesår. Då blir det vitt i ögat på linsen och den blir grumlig av det vita. Förskräckligt ont gör det på katten också.

Giz vet ej något om hundar... men en hel del om katter...

• Kajsan

mmonika77

Ett hornhinnesår behöver inte synas, utan vet ser det så de gör en undersökning, just därför ska man gå till vererinären så fort som möjligt, så att inte katten får ont.

Svar på tråden Katt med irriterat öga?