• Micaela

Är det afrligt för barn att dricka Fun Light saft/iste?

Alltså nu tänker jag inte på att det är sött och så.

Vi ger sällan Nova saft. Men när hon är sjuk brukar hon få det för då är man säker på att hon dricker bra. Så igår gav jag henne Fun Light Iste, för det var den enda saft vi hade hemma. Men då säger hennes pappa att det är något i den som inte är bra för barn. Han visste inte vad det var, men han var säker på att han hört någonstans att det var NÅGOT i alla fall.

Kan detta verkligen stämma? Jag trodde att de som tillverkade saft tog förgivet att även barn kommer dricka det...

• Svar på tråden Är det afrligt för barn att dricka Fun Light saft/iste?
  • Yollis

det är väl inte bra för någon att dricka drycker med aspartam eller vad det heter....

/ Yollis v. 30
  • Majsan70

Jag brukar inte ge mina barn light drycker, men jag är helt övertugad om att det inte är skadligt om de får det nån enstaka gång. Lignt drycker är ju egentligen inte bra för någon.

• pcotjej

barn kan ha svårt att brya ned sötningsmedlet ordentligt, vanlig saft är bäst! Har du gett bara någon enstaka gång är det ju ingen fara det är om man dricker varje dag skulle jag tro.

• Micaela

Okej, tack för era svar! Ger inte det mera nu i alla fall, var bara igår innan jag visste.

• Jozan

Sotningsmedel ar INTE bra - i synnerhet inte for sma barn. Det finns mycket forskning runt detta som visar att det kan vara rent skadligt. Battre att ge till exempel riktig juice (fast mer sallan), om man vill ge nagot annat an bara mjolk och vatten.

• Jozan

Eller saft med riktigt socker

• sthi

Men är det samma sak med typ suketer som man läger i te/kaffe ? För det kan väll inte vara skadligt eller ? Jag har lagt det i Felicias varma choklad.
    Är det skadligt slutar vi med det bumms.

// Stina

• Jozan

Jag kan inte saga sakert om det ar skadligt eller ej, men jag hade inte anvant suketter heller. Det ar ett sockersubstitut som allt det andra... om man vill gora det sott tror jag tror att det ar mycket battre att halla sig av det naturliga (riktigt socker) och istallet ge det mer sallan/i sma mangder.

• sthi

Men vad ger man då till barn som har diabetes ? Det är väl sötningsmedel som suketer?

// Stina

• Jozan

Sthi: Bra fraga! Man ger antagligen suketter och sockerfritt godis med sotningsmedel eftersom faran med det riktiga sockret sjalvklart tar prioritet over eventuell annan risk. Men om mitt barn INTE har diabetes, ser jag ingen som helst anledning att ge sockersubstitut. Det ar i mina ogon en del en "alternativkost" som tacksamt nog finns for dem som ar sjuka. Jag vet att manga ater och dricker sockerfritt for att undvika att ga upp i vikt - det gor jag ocksa emellanat, men jag undviker det mer och mer efter att ha last om sotningsmedel. I synnerhet ar aspartam inte bra att fa i brostmjolken. Jag skulle heller aldrig ge det till mina barn - om de inte hade diabetes forstas.
    Man kan ju ge varm choklad (med socker) nagon gang i veckan bara... vid speciella tillfallen! Jag hade inte givit varm choklad mycket oftare an sa under 'vardagsforhallanden"

Svar på tråden Är det afrligt för barn att dricka Fun Light saft/iste?