• DonnanDonna

Ljuger advokater?

Jag har suttit och funderat på detta..

Tror verkligen advokaten att klienten är oskyldig? Te x det här med "hagamannen"..Dom har väl bevis och allt på att han är oskyldig, hur kan nån förvara en som dom har bevis på?
    Eller ljuger dom? tror du innerst inne att den åtalade är skyldig, men "ljuger" och försvarar denne för att vinna målet?

förstår ni vad jag menar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-01 20:25:59:
    dom har väl bevis på att han är SKYLDIG, inte oskyldig..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-01 20:27:07:
    men guuuuud vad jag skriver massa fel..haha..trött eller VAD?!

tror DOM innerst inne att den åtalade är skyldig, men \"ljuger\" och försvarar denne för att vinna målet?

• Svar på tråden Ljuger advokater?
  • Nyfiken gul

en advokats jobb är att tillvara ta sin klients intressen.. säger han att han är oskyldig är det advokatens jobb att bevisa det...

Tills man är bevisad om motsatsen är man ju oskyldig...

• Nyfiken gul

kan tillägga...

jag sitter i vårdnadstvist och tycker att motpartens advokat måste vara dum i huvudet som inte fattar att det är umgängessabotage på hög nivå i andra änden....

klart hon fattar!! Men det är hennes jobb att tro på sin klient!

Nästa gång är det HON som sitter med en som förtvivlat kämpar för att få träffa sina barn...

• DonnanDonna

Men när dom sitter i rätten och dom har bevis på att klienten är skyldig, ändå försvarar advokaten den åtalade?!

• MrsL

Man har ju rätt till ett försvar även om man är skyldig...Dvs advokatens uppgift kan i sådana här fall vara att se till att den misstänkte får "rätt" straff, exemplevis vård.

• DonnanDonna

men va konstigt..jag tycker det låter så dumt!
    försvara någon som dom vet har gjort fel...

• DonnanDonna

Är det den åtalade som väljer advokat eller får han/hon bara den första bästa som finns tillgänglig?

• Princess Sparkle

En advokat har vissa uppgifter. Det ena är att försvara sin klient utifrån vad denne säger. (Det spelar ingen roll vad advokaten TROR). Men egentligen spelar det ingen roll vad klienten säger, advokatens uppgift är att se till att lagar och regler följs och om det blir en fällande dom, se till så att bevisföringen är korrekt och domen därmed korrekt.

Det spelar egentligen ingen roll om klienten är skyldig till 1000 mord och har erkänt. Advokaten ska ändå se till att klienten inte döms på lösa grunder. (Dvs för svaga bevis mot klienten).

Luddigt ...

• MrsL

Donnan...I det här fallet lär han "få" nån kändisasdvokat alldeles gratis. de brukar ta såna här uppmärksammade fall. Annars får man ta det man har råd med.

• isisisis

Ja man undrar ju hur Lief Silbersky helt plötsligt bara dök upp! Vem kontaktade honom?

• isisisis

Om "kändisadvokaterna" själva vill ha fallen,så är det ju uppenbart för att de tror de kan vinna dem....inte för att de känner sympati för gärningsmannen.
    Eller vad känner man för Hagamannen?

• Princess Sparkle

Advokater ska ju inte lägga i sina egna värderingar och åsikter. Det är det som är så fiffigt med dem.

• isisisis

Ja! Jättefiffigt! Hmmmmm *S*
    Jag hade inte velat göra det de gör! Har hellre en god huvudkudde!

• DonnanDonna

Tack Princess för förklaringen!

isisisis..Håller med dig..

Men jag undrar också att om en "kändisadvokat" tar sig an fallet så tror dom väl att dom ska vinna det? eller?

• Princess Sparkle

Jag tror inte att det handlar så mycket om att vinna, utan om att ge klienten det stöd som han eller hon behöver. Och se till så att domen faller rätt ut. Dessutom är det bra om advokaten klarar av det mediala pådraget. Och så gäller det att advokaten har stor kunskap också.

• Princess Sparkle

isisisis,
    förstår vad du menar, jag skulle inte heller klara av det tror jag. Men som sagt handlar det inte om att fria massmördare, utan att se till så att domen blir den rätta, utifrån den bevisning som finns. Det viktiga är ju att advokaten agerar utifrån lagtexten och inte utifrån sina egna känslor. Men jag tror att proffsiga advokater lägger sina egna åsikter åt sidan och tänker mer sakligt.

• DonnanDonna

ok nu hänger jag med till 100 % Behöver inte grubbla på det mer!
    nu ska jag gå och sova!

Svar på tråden Ljuger advokater?