Grön paprika
Har förköpt mig på grön paprika som jag nu inte vet var jag ska göra av. Är det någon som har något gott recept med grön paprika?
Har förköpt mig på grön paprika som jag nu inte vet var jag ska göra av. Är det någon som har något gott recept med grön paprika?
Färsfylld paprika o ris?
Fylld grön paprika - 4 portioner
4 medelstora gröna paprikor
1 msk olivolja
3 hg nötfärs
1 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
1 tsk chilipulver 1/2 tsk salt
1/2 dl sötmandel
olja
1/2 dl mjöl
1 ägg
1 1/2 dl ströbröd
Chillis rellenos - Skär av ett lock vid stjälkändan på paprikorna och ta noga bort alla kärnor samt mellanväggen. Koka paprikorna i 5 min i saltat vatten. Låt dem kallna.
Finhacka vitlöksklyftorna och skålla och finhacka mandlarna. Hetta upp oljan och blanda ner färsen, tomatpurén, vitlöken, chilipulvret och mandlarna. Koka under omrörning denna blandning i cirka 5 minuter eller tills den fått jämn färg. Låt den kallna något.
Fyll paprikorna med blandningen. Strö mjöl över färsen. Doppa och vänd paprikorna i uppvispat ägg. Rulla dem sedan i ströbröd. Hetta upp litet olja i en stekpanna och stek sakta paprikorna runt om.
Kokta röda eller bruna bönor som blandats med rikligt av stekt lök är gott till.
Paprikasås
2 msk olja
1 grön paprika
1 grön chili
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 1/2 dl grönsaksbuljong
1/2 dl crème fraiche
Skölj, fixa paprika och chili i mindre bitar. Skala och hacka lök och vitlök.
Fräs paprika, chili, lök och vitlök i olja i en lämpligt kokkärl.
Häll över buljongen och låt koka under lock i ca 7 minuter.
Mixa såsen slät i din matberedare eller liknande redskap. Rör i crème fraiche och salta efter smak
Färsk tagliatelle med skinka och sås av färskost
Torkad pasta går också bra. Färskosten smälter till mustig sås.
4 portioner
2 paket färsk tagliatelle, naturell eller valfri smak
300 gram skinka
150 gram färskost, vitlök eller örter
1 dl matlagningsgrädde
1,5 dl vatten
2 msk smör, olja eller margarin
1 grön paprika
1 liten gul lök
1 äpplr
Koka upp vatten till pasta, glöm ej att salta. Strimla under tiden skinka. Skala och hacka lök, tärna äpple, kärna ur och hacka paprika. Fräs först lök och äpple någon minut i en wok/stekpanna med höga kanter. Tillsätt sedan paprika och skinka. Låt steka någon minut och rör i färskost, grädde och vatten. Koka ihop någon minut. Koka pasta (obs högst en minut). Häll av i durkslag och skölj hastigt i kallt vatten. Lägg tillbaks i kastrullen och vänd i pastasås. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.
Paprika- och köttfärsgratäng
Ingredienser
Portioner: 4
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olja
500 g köttfärs
1 förpackning (500 g) krossade tomater
2 msk spiskummin
1 tsk salt
1 krm peppar
1 röd paprika
1 gul paprika
1 grön paprika
2 dl riven ost
Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i oljan i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt fräsa med tills den börjar få färg och blivit smulig.
Häll över tomatkross och tillsätt tomatpuré. Smaka av med spiskummin, salt och peppar och låt puttra ca 10 min utan lock. Häll köttfärsröran i en ugnssäker form.
Skölj, kärna ur och skär paprikorna i breda strimlor. Lägg paprikastrimlorna ovanpå röran i ränder. Strö över osten.
Gratinera mitt i ugnen i 225°C, ca 15 min.
Servera gratängen med ris eller vitt bröd och en grön sallad
Omelett à la latina med smakrika och färgstarka ingredienser.
Ingredienser
4 port
6 ägg
1 gul lök
1 msk smör
1 grön paprika
100 g haricots verts
2 stora tomater
250 g cottage cheese, KESO® chili
1 dl vatten
1/2 tsk salt
1 krm peppar Gör så här
Skala och hacka löken. Fräs den sakta i smör i en stekpanna tills löken är genomskinlig. Skiva paprikan och låt den fräsa med en stund. Blanda ner bönorna. Skiva tomaterna och lägg dem på grönsakerna i pannan. Klicka cottage cheese mellan tomatskivorna. Vispa ihop ägg, vatten, salt och peppar. Häll omelettsmeten över grönsakerna och täck pannan med lock eller aluminiumfolie. Lyft försiktigt på grönsakerna här och där så omelettsmeten kommer ner emellan. Låt sofriton stelna, det tar 10-15 min. Servera med bröd.
Ljummen potatissallad
Ingredienser:
1/2 kg potatis
1 stånd broccoli
1 stor morot
1 rödlök
1 röd paprika
1 gul paprika
1 grillad kyckling
sås:
3 dl Gräddfil
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk fransk senap
1 tsk timjan
salt och peppar
Instruktioner:
Koka potatisen. Dela broccolin i buketter och låt dessa koka med de sista 2 minuterna. Skala och skär under tiden övriga grönsaker i tunna stavar och lägg dem i en skål. Blanda alla ingredienser till såsen. Slå av kokvattnet på potatisen och slå den varma potatisen direkt över grönsakerna. Skär med en kniv kors och tvärs runt i potatisen så den delas i mindre bitar. Blanda runt med grönsaker så alltsammans blir ljummet. Slå på såsen och vänd ihop. Krydda gärna extra med nymald svartpeppar och flingsalt.
Matpaj med grönsaker och mini fraiche
Kvantitet:
4 portioner
Beskrivning:
Grädda världens enklaste vardagspaj. Perfekt även som utflyktsmat eller att ta med till jobbet.
Ingredienser:
1 förpackning kyld smördeg
2 dl Mini Fraiche
2 ägg
1/2 liter blandade grönsaker i bitar
t ex broccoli, paprika, zucchini, morötter, lök, fänkål
salt och peppar
en nypa riven Västerbottensost®
Instruktioner:
Sätt ugnen på 200°. Smörj och fodra små portionsformar med smördeg. Förgrädda dem ett par minuter. Vispa ihop mini fraiche och ägg, krydda med salt och peppar. Fördela grönsakerna i formarna, slå på mini fraiche och toppa med en nypa ost. Grädda i 20 minuter eller tills degen är gräddad och fyllningen rest sig ordentligt. Servera med grönsallad.
Medelhavsgratäng
Kvantitet:
4 portioner
Beskrivning:
Använd gärna fetaost smaksatt med vitlök och oliv. Den ger en extra touche av Medelhavet.
Ingredienser:
3/4 kg potatis
1 gul lök
1 grön paprika
1 röd paprika
8 soltorkade tomater
150 g fetaost i olja
en klick Svenskt Smör
2 dl Mellangrädde
salt och peppar
Instruktioner:
Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva potatis och lök tunt. Kärna ur och skiva paprikan. Dela tomaterna i strimlor. Tärna osten om den är i bit. Varva alla ingredienser i en smord form.Krydda med lite salt och peppar. Var sparsam med salt då både ost och tomater har egen sälta. Häll på grädden och grädda ca 45 minuter.
Pasta med grönsaksfräs
Kvantitet:
1 portion
Beskrivning:
Oj, vad fort det går! Färsk pasta, en näve grönsaker, lite ost och en klick crème fraiche på toppen.
Ingredienser:
en klick Svenskt Smör
1/2 röd paprika, strimlad
1 gul lök, hackad
en näve frysta haricots verts
1 vitlöksklyfta
1/2 paket färsk bandspagetti
1 msk grovriven ost
1 msk Crème Fraiche
salt och peppar
Instruktioner:
Hetta upp smöret i en stekpanna. Stek paprika och lök ett par minuter. Lägg i haricots verts och låt det hela fräsa på svag värme i 3?4 minuter. Pressa i vitlöksklyftan och krydda med salt och peppar. Koka under tiden pastan och riv osten. Låt pastan rinna av och vänd sedan ned den i stekpannan för att suga upp alla goda smaker ur pannan. Lägg upp i djup tallrik, toppa med riven ost, crème fraiche och lite nymald svartpeppar.
Tack för alla tips! Nu kommer kylen att fyllas med mat i mängder