• Vombell

Teutonia Y2K

Funderar på att köpa en begagnad Y2K från -02 men hittar inte så mycket information om den.

Ni som har/har haft en sådan vad tyckte ni?

Fördelar/nackdelar?

Tyvärr fungerade inte sökfunktionen alls, hittade inget inlägg om Teutonia överhuvud taget.

Tacksam för ALL information om denna vagn så snart som möjligt!

• Svar på tråden Teutonia Y2K
  • Object

Har haft en sån vagn i två månader när vår gosse var nyfödd men bytte sedan till en Urban Jungle men jag bytte inte för att vagnen var dålig! Köpte den när jag var gravid, den var ny men en 2003:a..

Hade en teutonia Y2K -03 med mjuklift och tyckte att den vagnen var jätte fin, men jag bytte för att UJ var drömmen. Y2K är rymlig och ombonad och smidig för att inte ha svängbart hjul! Inte så jätte tung heller.. Bra att det fanns lite olika finesser som handbroms, blinkade reflexer och ställbart handtag!

Många tycker att den är lite klumpig att svänga med och så har jag hört men så upplevde inte jag det, utan snarare att den var smidigare än andra 4-hjuliga vagnar.. Den är även lätt att fälla ihop men tar lite mer plats i bilen på längden än en 4-hjulig vagn..

Lycka till med köpet och betala inte för mycket för en 02:a!

• Linniz

Vu har en sådan vagn från 2003 Vad vill du veta om den ?

• Object

Regnskyddet som följer med är dock inte mycket att ha! Otympligt och väldigt fult!

• Lalie

Vi har en Y2K -04. Vi är helt supernöjda med den och skulle köpa en igen om vi skulle köpa ny vagn! Den har liksom funkat för alla åldrar, från nyfödd tills nu (19 mån). Viggo sitter nu jättebra i den. Toppen med vändbart schassi, justerbart handtag, handbroms. Vi har sprungit en del med vår vaagn och ville inte ha svängbart framhjul, nu känns den mycket mer stabil och trygg. Den är lätt att manövrera med en hand när man springer eller går med den.

• Vombell

Tack för svaren!

Object: Hur mycket är "för mycket" ? Det är en välvårdad -02 med separat liggdel och separat sittdel.

Linniz: Jag vill veta allt! Hur är den att köra? Är den klumpig? Hur liten/stor ihopfälld? Tippar den lätt åt sidorna (hört att 3-hjulingar lätt gör det)? Huvudskydd? osv....

Lali75: tack så mycket. Låter ju bra men det kanske inte finns samma finesser på en -02:a?

• Linniz

Ok Vi har mjuklift i vagnen just nu, har inte provat den som sittvagn än..

+ lätt
    + smal
    + Liten
    + Handtaget, svängbart och bekvämt
    + Varukorgen
    + reflexer & blinkande lampor
    + vändbart schassi, ville ha barnet vänt mot oss eftersom vi har den som liggnagn
    + två framhjul, gör den mer stabil & man kan köra ute i skogen etc.
    + snygg vagn

- Vissa tycker att den är jobbig att svänga med, men det tycker inte jag..
    - Något ostabil om man åker med buss som stannar tvärt.
    - Dåligt regnskydd som följer med, jag har köpt ett nytt som passar utmärkt.

Jag har som sagt inte använt den som sitt vagn än, men med liften passar den också nyfödd.

• Linniz

Just det! Den är rätt stor som ihopfälld, men för mig så spelar det inte så stor roll för jag åker mest komunalt.

• Object

Jag sålde min Y2K -03 för 2500 :- med mjuklift, solparasoll och hjulskydd och den var bara använd från Augusti -05 till Oktober -05 och vi köpte vagnen ny på Babyproffesen.. Sålde den med kvitto!

Den tippar inte alls lätt utan var stadig! Så upplevde då jag det..
    En negativ sak var dock att det inte finns fjärdring fram så den blir lite stötigare.. Men jag har ändå valt att ha en Urban Jungle som heller inte har fjädring fram så de är väl inte så negativt egentligen..

Lycka till!

Vad skulle du få betala för 02:a du sett? *nyfiken*

• Vombell

Object: Jag skulle få betala 1900 kr för en Y2K -02 med separat sitt och liggdel, åkpåse, skötväska, fotsack och regnskydd (vet inte om det är det dåliga eller ej ). Den är väldigt välvårdad.

Är det rimligt tycker du? Ska försöka pruta lite......

Svar på tråden Teutonia Y2K