• Beatrize74

Skillnad mellan Babysemp 1 och 2?

Jag har varit tvungen att ge modersmjölksersättning till min son eftersom jag inte kunnat amma alls. Vi har använt oss av Baby Semp 1 från början. Från och med två månaders ålder kan de börja dricka Baby Semp 2, men de kan fortfarande dricka ettan fram tills de är ett halvår. Tvåan sträcker sig dock fram till helåret.

Vad finns det för anledning egentligen att byta för vår del till Semp 2 fram till han är ett halvår? Vilka är fördelarna med tvåan framför ettan? Jag har svårt att tro att barnen håller sig mättare längre än på ettan, för då skulle ju flera gå över på tvåan. Tittar man på innehållsdeklarationen så är det så oerhört lite som skiljer, det är mest mängden protein och kolhydrater som skiljer, men inte så mycket mer, det är marginellt.

Hur tänker ni andra. Har ni automatiskt gått över på tvåan när ert barn blivit över två månader?

• Svar på tråden Skillnad mellan Babysemp 1 och 2?
  • Fru J

Kan det inte vara så att endel barn kanske inte klarar av mer protein och kolhydrater förrens de är fram emot 6 månader. Därför har man ett par månader att "spela på" så att det ska passa alla?
    Bara en lös teori från min sida.

• eccobell

Enligt mina erfarenheter så innehåller 2:an risstärkelse för att ge en ökad mättnadskänsla.

• FruSöderström

precis som eccobell säger, 2:an innehåller risstärkelse och barnet kan hålla sig lite längre mellan målen, iborjan så ska mjölken vara väldigt lättsmält och det är meningen att dom ska äta ofta, sedan mognar deras magar och klarar då av den lite mer långsamt smältande mjölken...

• Beatrize74

Ok, jag har också hört teorin om att den skulle vara mer "mättande", men varför övergår då inte alla föräldrar automatiskt till Baby Semp 2. Önskar inte alla att barnet blir mättare och att man slipper mata lika ofta?

Det verkar som om några här på forumet inte anser att det ger extra mättnadskänsla. Jag är mer benägen att gå på Fru J:s linje där tror jag.
    Svårt att veta hur man ska göra, behålla ettan ett tag till, eller övergå till tvåan, man vill ju sitt barns bästa. Hmmm....

• lalinda

Jag har bytt till tvåan o märker ingen skillnad alls. Jag hoppades på att det skulle ge längre mättnadskänsla, men det verkar inte så.

Svar på tråden Skillnad mellan Babysemp 1 och 2?