• elm

4 år tycker att mat är äklig vill inte ha, vad ska jag göra

Hej.. min dotter är 4 år och hon har för mycket enegi i sig rör sig hela tiden, kan inte vara stil, men när det gäller maten äter hon inget vi måste tvinga henne alltså be henne lova henne saker att hon ska få göra bara att hon äter sin mat,,, vet inte vad hon ska göra hon säger bara att det är äkligt med mat...

• Svar på tråden 4 år tycker att mat är äklig vill inte ha, vad ska jag göra
  • Sosso67

Hej. Måste säga att nu gör ni helt fel. Fortsätter du köra med mutor kommer det att bli så att hon drar nytta av det och kräver mutor i andra situationer också. Jag har själv en 4 åring och en 2 åring. 2 åringen har också vägrat äta så jag blev orolig och gick till läkaren. Där fick jag höra att man ALDRIG ska tvinga ett barn att äta, då blir det bara motsatt effekt.
    Läkaren sa att så länge barnet är pigg får dom i sej vad dom behöver. Tvinga inte, men låt inte småäta ngt mellan måltiderna heller.Duka fram som vanligt åt barnet. Vägrar hon äta så säg inget, ignorera helt och fortsätt äta själv, så gjorde jag och min son började äta när han förstod att det var upp till honom om han ville gå hungrig eller vara mätt.
    Låter kanske grymt, men det funkar. Lycka till!!!

• MGn

Jag var likadan när jag var liten. Nu äter jag riktigt bra...vet dock inte riktigt vad mina föräldrar gjorde. kommer ihåg att på helgerna var det mest
    -äter du inte upp får du inte fika ikväll!
    Sen var det upp till mig om jag ville ha fika sen eller inte. ville jag inte äta så gjorde jag inte det heller.
    Efter ett tag lärde man sig att man blev hungrig om man inte åt. Men då plockade mamma aldrig fram ny mat eller mackor utan hade kvar min gamla mat på talriken som hon värmde åt mig, vilket inte alls var lika gott som nylagad mat.

Så det var nog genom den vägen jag lärde mig att äta när andra åt och åt när jag skulle äta för att slippa vara hungrig.

Tror inte man ska tvinga barn i sig mat och inte heller lova dom en massa saker, vilket barn lär sig snabbt (äter inte för att man vet att man får saker då, innan man äter)

Hoppas er lilla tös snart får tillbaka sin aptit.

• Sosso67

se till att din dotter dricker bra så är det ingen fara. Hon kommer att börja äta kan jag garantera. Detta är en period av trots. Har 4 barn så jag vet

• ALJO

Ja där har jag en precis likadan, hon har åsikter om allt, och om hon får välja mat skulle det bli makaroner med ketchup eller korv o bröd varje dag, men hon har faktiskt blivit bättre, nu har hennes lillebror 2 år börjat istället!
    Jag är inte orolig, men jag är SÅÅ trött på dessa bråk vid matbordet och man får aldrig matro!

• mammaE

Låt henne äta det hon vill och låt henne sen gå från bordet. Inga tvång eller mutor. Inget barn svälter frivilligt och hon kommer äta bara hon är tillräckligt hungrig

• elm

Tack för era råd. men man blir trött och orkar inte mer, ibland säger jag nu ska jag skita i du får äta hur mycket du vill, men jag går och ttänker hela tiden gud tänk om hon är hugrig, ooo jag får dålig självförtroende jag tror att jag är dålig mamma

• eljo

elm:
    mer eller mindre går alla barn igenom olika faser där dem trilskas med maten.
    du är ingen dålig mamma! du är ju här inne för att få råd dt visar att du bryr dig det tycker jag gör dig till en BRA mamma.

gör lite kul med maten ex gör grönsaks stavar ibland så kan hon ta lite av det hon inte gillar å ta mer av det hon gillar. vill hon inte ha så säg bara jaha ett tag tillslut kommer hon bli nyfiken å ta ändå. efter det kan ni införa att man smakar på maten å sedan äter upp det man gillar

lycka till

• mammaE

Min kille höll på och trilskades och till slut bestämde jag mig för att inte bråka om maten bara. Vill han inte ha så slipper han och det har blivit så mycket bättre Nu äter han bra men jag räknar med att han kan börja peta igen och putta tallriken. Tänker verkligen inte gå tillbaka till mitt gamla beteende. Jag är helt övertygad om att din dotter kommer att äta när hon är hungrig, förutsatt att hon inte får en massa andra godsaker mellan målen.

ELM: Hon är inte tillräckligt hungrig om hon inte vill ha. Var stark och vänta ut henne, det kommer att bli bättre

• elm

tack för svar, jag ska försöka

• Nana 24

Nej, muta med att de ska äta det har inte vi heller gjort. Det vi däremot gjorde när vår son gick igenom en period med ickeätande (normalt äter han jätte bra så jag ska verkligen inte klaga).Men vi hade en period förra våren när han precis fått en lillebror, då kom mattrotsen, han skulle inte äta...(som att det inte räckte ändå...)
    Det jag/vi gjorde då var att under en par veckor bara servera "barnvänlig mat" eller sånt vi visste att han tyckte var extra gott, köttbullar, fiskpinnar, köttfärssås och spaghetti osv...körde dessa matsedlar under en par veckor, det bara råkade vara god mat varje dag Sen vände det faktiskt för oss, han kunde liksom inte sitta och peta när det var så god mat Vet inte om det funkar för alla, men för oss gjorde det det, vi mutade inte honom, men vi "lurade" honom att få tillbaka ätandet och valde att göra det med favvis mat...

• Flizan30

Min son är en periodare och äter nästan inget vissa dagar ioch andra dagar framföralt på dagis kan han äta två portioner. Har själv problem med maten med sonen.men försöker att följa dem råd jag fått.:

Man skall aldrig ha en kamp om maten-barnet vinner den alltid!
    Man får aldrig tvinga barnet att äta eller smaka då kan det bli tvärtom att barnet vägrar och blir mer envist att inte äta. Försök att ha det trevligt kring matbordet och ät i lugn och ro. Ställ fram mat och äter hon inte så säger du att hon inte får något annat 1 gång om ho säger isch. Men sen räcker det. Tjata inte.
    Använd inte belöning som metod. Tex äter du upp din mat så får du efterätt eller en smörgås. Då lär sig barnet att maten inte är något gott utan något som man måste åta.
    Kanske kan hon få hjälpa til med matlagningen?

jag vet att det är svårt, tycker själv att det är jobbigt. men kanske fick du något nytt tips..

Svar på tråden 4 år tycker att mat är äklig vill inte ha, vad ska jag göra