• Miris

Vattengympa för gravida i Stockholm?

Hej!

Är det någon här som har tips om var man kan gå på gravid-vattengympa i Stockholm? Jag har försökt hitta något på internet men inte lyckats.
    Tacksam för svar!

/M

• Svar på tråden Vattengympa för gravida i Stockholm?
  • H2O

Jag skall idag för första gången gå på vattengympa för gravida som har problem med bäckenbotten/ryggbesvär på ett liiiitet ställe som ligger i Mörby centrum. Det heter MåBraHälsa och är ett rehab-ställe med sjukgymnaster.
    De är väldigt trevliga där, så ring och kolla vad de har för tider/alternativ för dig! De är kopplade till landstinget med vårdavtal så vanliga patientavgifter och frikort gäller, men ingen remiss behövs.

www.mabrahalsa.se/

• Miris

Hej H2O!
    Det verkar som ett bra ställe men de sa att den anpassade gravid-gympan var det krav på remiss pga ländryggsproblem. Eftersom jag inte har det (ännu) så får jag leta vidare.
    Lycka till i dag! Skriv gärna och tala om hur det går och om du tycker att det hjälper.
    /M

• lillsmulan

Vill oxå veta så jag puffar lite!

• Miris

Ingen som har något bra tips?
    /M

• pysis

När jag väntade mitt första barn, så hade ålderdomshemmet Hallen graviditetsgympa!
    Ligger i Solna!
    Prova att ringa dit!

• H2O

Aha, där ser man. Jo, jag gick ju dit pga mina ländryggsbesvär, men tänkte att eftersom det står på deras hemsida att ingen remiss krävs så trodde jag att det var så generellt för alla deras behandlingar. Men det är väl special för onda gravida ryggar då.

Och det var skönt kan jag berätta! Som mjuk aerobics fast i vatten. Mycket med fokusering på att hålla ihop bukmuskulaturen och lite behärskade benrörelser och sånt. Och man kan ju ta i så mycket/lite man vill beroende på vad som ev gör ont i vissa rörelser. Sedan så har de bastu där också och det var ju också skönt att få slappna av lite extra i resten av kroppen också.

Nu vet jag inte ännu hur mkt det ev hjälper, har ju bara varit där en gång, men de andra som var där har gått där rätt många gånger och de verkade ju tycka det var värt det. Och jag tyckte det var så skönt att jag definitivt kommer att fortsätta, plus att jag fått ett gäng extra övningar från sjukgymnasten att arbeta med på land också.

Men kolla alla badhus, kolla tex den här länken, hem.passagen.se/badarna/Sthlm_inne.html där kanske ni kan hitta ngt?

Tänk på att vanlig simning inte alltid är så bra om man har problem med sin bäckenbottenuppluckring/foglossning, när man flexar ut med benen i simtagen så belastar man fogarna ytterligare, och det är ju inte så bra... Men annars är ju simning kanonbra!

Lycka till!

• Jeckis

Hej,
    helakroppen på södermalm har vattengympa för gravida. De flesta grupperna är med remiss men en gång i veckan har de även en grupp för "vanliga" gravida. Tror att det kostar 90 sek per gång. Jag har gått där två ggr i veckan o det är superskönt... man vill inte upp ur bassängen. www.helakroppen.se

• Miris

Tack för era tips och råd. Jag ska kolla upp dem så får vi se..

Fortsätt gärna att fylla på med fler tips.

/M

Svar på tråden Vattengympa för gravida i Stockholm?