• Mumin

Ni som har bebisar som kräks mycket

Hej! Ni som har bebisar som kräks mycket, har ni några tips som gör livet lättare? Vår son är snart 4 v och spyr hela tiden. Han går upp fint i vikt så det är ingen fara men det är ett himla pyssel. Ju mer man rör på honom desto mer spyr han så när man byter blöja eller nerkräkta kläder så kommer det bara mer.

Finns det några små haklappar som passar?

Sen blir jag inte klok på vad som är bäst, att hålla honom liggande efter att han ätit eller ta upp honom och rapa direkt. Eller om det kvittar...

Det spelar ingen roll om han nyss ätit eller ej, han kräks lika ofta för det.

Nu måste jag gå och byta hans pyjamas, för nu tål den inte fler skvättar. Tack på förhand.

• Svar på tråden Ni som har bebisar som kräks mycket
  • mammatillpojkar

min son kräktes jätte mycket när han var mindre... efter att han hade ätit så brukade jag lägga ner honom ett litet tag innan han fick komma upp och rapa, men oftast så kom det lite kräk när han rapade... kan bara säga att det blir bättre efter ett tag! men använd lite tjockare haklappar så att det inte går rätt igenom på direkten...
    hoppas att det blir bättre snart!!!

• Madden

Hej.. Min son kräktes mycke oxå. Försökte med ALLT.Men inget funkade. Han slutade att kräkas när han va 5 månader tror jag. Så jag tror inte det spelar nån roll vad man än gör.. Det e ju överskottet dem spyr upp..

• piglet

min dotter kräks också en massa. hon är 5 månader och har kräkts mycket hela tiden, men har blivit lite bättre sen hon börjat äta mer mat (och mindre flaska).

visst finns det små haklappar. vi har haklapp på vår dotter mest hela tiden, annars skulle det bli alldeles för mycket tvätt. HM har vita haklappar med kardborrband, Coop har några som jag tycker är jätte bra - lite större och med trycknapp finns i vitt, rosa och blått. Cubus har också haklappar. Så det finns lite överallt.

• JessikaLedin

Hejsan,

Min lilla ängel är ett (som jag kallar) kräkbarn. Har lite små tips för dig :)

Efter han ätit så låt honom ligga kvar en stund (om han vill) och lyft sakta upp honom för rapning, tror dock inte man kan komma ifrån att han spyr efter maten.

Ett hett tips är att köpa plasthakklappar (finns på H&M bl.a) med en liten ficka (för att fånga in...) som man kan ha när de äter och rapar (och en liten stund till efteråt). Efter jag hade införskaffat sådana (har 3-4 stycken som jag byter emellan)så var det både hennes kläder, våra kläder och soffan som klarade sig.

När han blir lite äldre kan man även tänka på att kanske itne sätta blöjan för hårt runt magen utan låta den sitta lite lösare (fast den inte åker av eller runt) så det inte trycker.

När vi sätter henne i vagnen eller bilbarnstolen så har vi alltid napp för henne då det annars har en tendens att komma upp lite då man sätter henne upp och magen trycks ihop. Men nappen motverkar att hon spydde upp det i munnen utan stannade och hon svalde ner det igen (låter hårt, men hon verkade inte må dåligt av det)

Ha alltid extra hakklappar i skötväskan, en liten handduk (ifall man e hemma hos folk så kan det vara skönt att hon spyr på egen handduk o inte andras mattor eller soffa ;) ).

Det finns på apoteket att köpa också ett tillägg man kan ge (kom inte ihåg om det endast var när dem blir äldre) som lägger sig som ett tjockt lager på maten och förhindrar att det "rinner över". Bvc vet säkert vad jag menar.

Allt jag kommer på nu, men har du undringar så får du gärna skriva o fråga :).
    Idag är hon 7,5 månad och spyr fortfarande då och då, men mycket mycket mindre.

Hoppas det kan hjälpa dig lite granna :). Men som sagt Plasthakklapparna är grymma vid matning och rapning :)

• Mumin

Tack så jättemycket för era tips! Som sagt, vi var lite rådvilla för storasyster spydde aldrig när hon var bebis.

Så nu ska jag ge mig ut och bunkra med haklappar. Kom på att vi redan precis efter vi kommit hem köpte några på HM, små i frotté med plast under, men de var så himla stora då. Hittade dem nyss och han har växt till sig en del visst för de var inte lika stora till honom längre. Men där finns ingen ficka på dem, ska kolla efter dem nästa gång jag är i stan. Ska ge mig ut på haklappsjakt i veckan!

Tack igen!

• Alfons mamma

Förstår dig!!!
    Vår son kräktes MYCKET och jag höll på att få nippran på det! Det var så mycket tvätt så tillslut var vi tvugna att öka på klädförådet, vi han inte med! Kan nämna att vå haklappar på varann är bättre än en. De flesta kan inte stå emot så mycket vätska, de blir dyblöta på en gång!!!

Jag frågade min duktiga Bvc sköterska om råd och hon sa först att "han går ju upp så fint så det är inget att oroa sig över". Men jag upplevde att Alfons störde sig mycket på detta att kräkas så jag tog upp det igen. Då sa hon att man kunder testa att köra mjölkfritt, som mamma alltså, det är ofta så bökigt så ingen verkar testa det men hon uppmuntrade mig att prova! Så jag åt mjölkfritt så gott jag kunde och märkte STOR skillnad. Då jag körde helt mjölkfritt spydde han nästan inte alls (men det försvann aldrig helt) och då jag fuskat och ätit ngt mycket mjölkrikt så spydde han enormt!

Inte många ville tro mig, alla pratade bara om för slapp magmun, något min Bvc sköterska var mycket försiktig med att nämna.

Ja, inte vet jag om det funkar för andra men skulle jag få samma probelm med nästa barn skulle jag inte tveka; jag kör mjölkfritt!!!

Ska nämna att nu då han är 6 mån spyr han fortfarande lite nu och då men mer överkomligt, men jag längtar sååååå efter mjölkprodukter så jag har slutat. Jag tar det här lilla, alla barn spyr ju något!

Lycka till!

• Mumin

Det låter intressant, min BVC-sköterska säger också att det räcker att han går upp i vikt. Och det där med slapp magmun också.
    Mjölkfritt, betyder det helt noll mjölk överhuvudtaget, det räcker inte med laktosfritt?

• Alfons mamma

Jo, just det!!!
    För rapning använder vi små handukar som finna att köpa på IKEA billiga och bra! Så inte de eventuella spyorna hamnar på kläderna. Vi köpte 3 st och det var 10 i varje.... tror jag, ja vi har 30 stycken i alla fall och dessa har räddat många klädesplagg (axlarna blir ju så fetfläckiga på varje tröja!) och många soffor, mattor osv. Bra att ha sen då allt avtar och man kan använda dem till att torka stärten efter tvätt, skönt och billigt!

Jag tror de kostade 19:- eller 29:- för en packe!

• Alfons mamma

Jo, laktosfritt körde jag. Typ laktosfri mjölk... jo så var det. Man glömmer så snabbt! Det finns jätte mycket bra varor i butiken nu. Smöret smakar inte ngt annorlunda och det finns mat lag grädde och glass (outly är godast) och creme fraiche finns det några varianter av. Testa dig runt, vissa är inte alls goda och vissa är helt okej för hela familjen att äta. Säger du inget så tror jag ingen märker då du byter, kanske inte gäller allt men mycket!

• Mumin

Hmm, man kanske skulle prova laktosfri kost ett tag? Vi är ganska bekanta med det, dels är en brorson laktosintolerant och dels fick vi ge dottern laktosfri mat i början när hon blev glutenintolerant för att hennes mage skulle vila så mycket som möjligt. Synd bara att Valios laktosfria mjölk är så dyr, jag dricker en liter mjölk om dagen... Får väl sluta med det då.

Jo då, Ikeas tvättlappar, eller kräkisar som vi kallar dem har vi huset fullt av redan. Har redan slitit ut en omgång som jag köpte när dottern var bebis och köpte 2 nya paket nu till lillebror. Fast jag måste köpa fler till denna lilla kräkbebis.

• Alfons mamma

Spännande!
    Kan inte du skriva till mig i min gästbok då du provat ett tag med laktsfritt om det funkade. Jag har aldrig hört att någon annan testat så jag kände mig som ett ufo då jag höll på! Skulle vara intressant att höra om det funkar för dig med!!!
    /Anna

Ps observera att det ej försvann helt för oss, det blev bara bättre!

• Mumin

Ok, fast jag väntar nog lite, får se hur detta fortsätter först. Vissa dagar är bättre än andra.

Jag hör av mig!

Svar på tråden Ni som har bebisar som kräks mycket