• ShuppShupp

Galen Bengal!!

Hej hej!

Har en bengalhona som är 9 månader gammal och en bengalhane som är 4 månader.

Nu är det så att honan har en väldigt stark röst ( en sån röst som bara bengaler kan ha).
    Hon kan jama så högt så att det skär i öronen. Vi bor på andra våningen och när jag komme in i porten så kan jag höra henne jama jättehögt!
    De senaste dagarna så har hon gått omkring och jamat konstant hät hemma!

Vet inte vad jag ska ta mig till! Håller på att bryta ihop snart... får inte en lugn stund asså! Har provat att ge mat, vatten, klappa henne, bli arg på henne, prata med henne, stänga in henne i sovrummet men ingenting fungerar.

Jag står snart inte ut längre!
    Funderar ju på om det kan vara så att hon har börjat löpa. Men hon kråmar sig inte så som katter brukar göra när de löper.

Snälla har någon nåt tips???

• Svar på tråden Galen Bengal!!
  • MiaMaa

låter som min katt...när hon löpte första gången...krålet kom inte förren mycket senare...

• Madeleonten

Tror hon är eller håller på att bli fertil.

Bengaler är ju rätt högljudda också så...

• ShuppShupp

Liiite högljudda!!??

Hon har en sjukt hög röst... det lixom ilar genom hela huvudet.. man hör inte ens tv:!

Aja... tur att man tycker om henne så mkt att man orkar stå ut.
    Hoppas att det är att hon börjar bli fertil iaf så at det inte är något annat!

Miamiaa: Hur bededde sig din katt i början när hon vart fertil?? Hur gammal var hon då? När gick det över?

• Squeezetoy

Hon löper, det är jag ganska säker på, stämmer ju i ålder och hur hon beter sig. Mycket läte, och alla katter kråmar sig inte heller om man inte börjar klappa dom på bakdelen.

Ja, så då får ni ju fundera på läget, tänkte ni ta kattungar? Om inte så är det faktiskt snällast mot katten att kastrera den. Gör det i så fall så tidigt som möjligt, de kan få ovanor som är svåra att bryta annars. Vår hona kissade i vår säng när hon löpte, mindre trevligt... Men vi kastrerade henne fort och bytte madrasser för att slippa att hon skulle fortsätta med det.

Om ni vill ha kattungar, men inte har en hane än så får ni kanske ge p-piller.

• Squeezetoy

Kan tänka mig att era grannar kanske inte heller är så jätteglada över er katts läten...

• ShuppShupp

hmm... joo har frågat grannen om hans störs av henne men hann säger att det är lungt.

vi har tänkt att hon ska få någon kull men än så länge så är hon för ung. Vet inte om jag tycker att p-piller är så bra eftersom det ökar risken för cencer hos katter väldigt mkt

Men löper hon verkligen? Hon kråmar sig inte när man klappar henne heller, hon låter en knappt klappa henne alls.

• Annemone

Exakt så var/är min bengalhona också. Trodde också att det var att hon löpte så vi började med att kastrera henne. Dock hjälpte detta inte och jag säger som du: Jag höll på att bryta ihop. Hon sov bara någon timma på natten. Jag gav henne massor med lek och gos, men inget hjälpte. Min mamma tyckte att hon hon kunde hjälpa mig med avlösning så när vi var mitt i en flytt så fick hon bo hos min mamma och där är hon faktiskt kvar. Nu har hon lugnat ner sig så visst kan hon ha tokryck och gå och skrika, men inte som hos oss. Jag tror att det gäller att visa vem som bestämmer i tid precis som med hundar. Det gjorde inte jag så hon tog överhanden... tyvärr! Hoppas det löser sig hos dig!!

• Annemone

Kan tillägga att du ska vara glad över dina grannar, mina var tyvärr mindre positiva

• Squeezetoy

Jo, visst p-piller kan ge upphov till cancer, men det känns som om det är mer vid långvarig använding.

Ni får nog prova och se om det går över, går det över men kommer tillbaka regelbundet så är det nog löp. Prata med uppfödaren, de brukar vara vana och ha lösningar.

• AmberB

Jag tror oxå att hon löper, iom att hon är så ung så kanske hon inte har det "vanliga" löpbeteendet ännu dvs att hon kråmar sig osv. Men det kommer nog, var så säker... Jag skulle absolut rekommendera dig att sätta henne på p-piller ett tag, tills hon är mogen för en kull. Det är inte riktigt schysst att låta dem gå och löpa heller (till slut kommer löpen tätare o tätare...). De blir bara rastlösa, kan börja tappa päls och går ner sig allmänt i kondition. Har en egen hona som vi avlat på och hon har gått på piller både innan kullarna och mellan dem. Men nu är hon steriliserad (för husfridens skull...).

Lycka till!

• MiaMaa

min katt va ca 8,5 månad när hon höll på så...sen sluta hon bara så...efter tre veckor börja hon igen men den gången så kråla hon sej med....

• ShuppShupp

Tack för era svar!

Jag försöker nog att stå ut i några dagar och ser om det går över för då vet jag ju vad det är iaf!
    Sen får jag se hur jag gör med p-piller

• Kotten81

TS; hon löper nästan garanterat! Vår lilla Skrållan drev oss till vansinne i några månader, det var hemskt! Hennes skrik skar i öronen, dessutom lät hon dygnet runt. Jag trodde jag skulle bli knäpp. Vår granne stod och pratade med min sambo ute i trädgården när hon satte i gång; och frågade "jaha, jag visste inte att ni hade barn?" (vi är ganska nyinflyttade)....

Direkt efter att hon kastrerades blev hon tyst; har aldrig låtit sådär igen....

• LillaFlingan

ger du henne inte ppiller ökar du risken markant för livmoderinflammation när hon sätter igång att börja löpa på allvar. då innebär det även att hon kan med (otur) löpa varje vecka året om med uppehåll på bara ett par dar.. eller löpa varannan var tredje vecka.. å de skriker åmar sig och har sig..
    inte särskilt trevligt. så ta du ppiller.. humanast så för både dig å henne, för får hon livmoderinflammation så är det inte alla veterinärer som är med på noterna och vill rädda livmodern, utan de allra flesta ser hellre kastrering som en bättre lösning.. tyvärr.

Lycka Till :)

vi har också en bengalhane.. han skriker o vrålar som gud vet vad efter honor.. ibland står han på balkongen och riktigt tar i från magen.. man skäms ju.. sambon han bryr sig inte alls.. men jag blir tokig. Så kastrering blir det på torsdag!!åh vad jag längtar!!:)))

Svar på tråden Galen Bengal!!