• Åsapåsa

Efter cellförändringsoperation - hur länge vänta med sex?

Gjorde en konisering där man tog bort cellförändringar i fredags. Gick bra och jag har inte blött eller haft särskilt ont sen dess.
    Doktorn sa att vi skulle vänta 3 veckor med att ha sex, bada etc. Hur länge blev ni som har gjort konisering rekommenderade att vänta?
    Vi vill så gärna försöka bli gravida fort men väntar vi i 3 veckor missar vi ÄL denna månad. Funderar därför på att vänta bara 2, men det kanske är dumt...

Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Efter cellförändringsoperation - hur länge vänta med sex?
  • grabbmamman linda

Står det inte i papprerna att du skall vänta med sex så länge som du blöder? Det är ju för infektons risken så det skall du ju hålla dig till.. tycker jag iaf.

• lilja71

Jag fick också rekomendationen att vänta i 3 veckor efter konisering. Det är med tanke på infektionsrisken. Det kan även komma nya blödningar för dig efter op i efterhand, det fick jag. (har gjort 2 koniseringar och hade samma efterdyningar efter båda)

• Åsapåsa

Tack för era svar!
    Jag har inte blött någonting, inte ens en droppe. Betyder detta då att det är läkt?

Lilja71 - menar du att du slutade att blöda men sen började det igen? När fick du det?

• idat

Jag har oxå gjort en konisering har för mig det var tre veckor man skulle vänta. Kan nog vara lika bra att göra det så man inte får nån infektion.

• lilja71

ja, jag slutade blöda och sen kom det en till blödning senare (båda gångerna). Det är inte säkert att det är så för alla men det är i allafall min erfarenhet och det kan ju vara därför dom rekomenderar att man ska vänta i 3 veckor.

• Åsapåsa

OK tack, får nog ta det säkra före det osäkra och vänta då. C'est la vie...

• Chrizty

Alla behöver ju vänta olika, min läkare sa att när man inte blöder längre och inte har missfärgade flytningar så är det helt läkt så då kan man ha sex.
    Själv så fick vi vänta över 2 månader eftersom jag störtblödde i nästan 2 månader efteråt!!

• jeas

Hej har en fråga till er med cellförändringar,märkte ni det själva eller var det på provet där man skrapar tappen?
    Skulle bara känna på tappen om det kunde stämma ang ev grav,då kände jag en kula på tappen som jag kännt ngn för länge sedan men då var den mindre.Nu har den växt som en halv ärta!!!
    Jag har fått tre barn så därför reflekterade jag inte så mkt över den,gjorde cellprov för ca 2år sedan då fanns kulan,dom borde väl ha sett den då?!!Det provet var bra då.Kan cellförändringar vara kondylon?hade det för 20år sedan.
    Jag blir så nervös,fy f#N.
    Ngn som kan svara.
    Jeas

• EMR

Jeas, har du sökt för den där ärtan? Det måste du göra! Vad jag vet så kan cellförändingar inte vara kondylom, däremot kan kondylom ge cellförändringar. Jag hade kondylom för 15 år sen och fick då cellförändringar av dem. Det är ju jätteviktigt att du får det där undersökt, så du inte får cancer!

Kondylom kan ju dessvärre komma tillbaka, då viruset väl alltid finns kvar i våra kroppar, tror jag. Usch, det är ett jävla skit, dessa äckliga könsvårtor! Stackars dig. Tro mig, jag vet.

• Tessiss

Man ska vänta fyra veckor spelar ingen roll om man blöder.. blödde ingenting nästan efter min operation, men jag skulle ändå vänta pga infektionsrisk..

• Milla med killar

Jag har med gjort en konorisering och vi skulle vänta med att bli gravida två månader tyckte min läkare.
    Det gjorde vi och jag blev gravid direkt men det slutade i mf.
    Blev sen gravid direkt efter det och väntade då tvillingar men miste en av dem.
    Har iaf. fått en vacker pojke som nu är ett år.
    Sexet skulle vi oxå vänta
    med i tre veckor.

Lycka till!!

Svar på tråden Efter cellförändringsoperation - hur länge vänta med sex?