Biverkningar Hemofer
Undrar om ni som äter Hemofer fått några problem. Jag har fått diarré efter maten i två dagar nu och undrar om det har med pillren att göra eller om det är något annat. Ska man förresten ta dem på fastande mage?
Undrar om ni som äter Hemofer fått några problem. Jag har fått diarré efter maten i två dagar nu och undrar om det har med pillren att göra eller om det är något annat. Ska man förresten ta dem på fastande mage?
biverkningarna är desamma som för andra järntabletter - dvs oftast magproblem
järn tas upp bäst i kombination med minst 50g kött - likadant med alla järntabletter
och icke hemjärn med C-vitamin dessutom (hemofer är hemjärn och påverkas inte av c-vitamin)
Jag har fruktansvärt känslig mage och fick fruktansvärd förstoppning i flera dagar av EN Niferex. Hemofer har jag inga biverkningar av och tydligen är det ovanligt att man får det av dem. Jag har aldrig fått höra att man ska äta kött till tabletterna, men att man ska ta även Hemofer med C-vitamin (t.ex. apelsinjuice). Jag har ändå pratat med både BM och läkare pga mycket lågt blodvärde.
Jag äter "Hemofer +" just därför att den ska vara annorlunda mot andra järntabletter, den är svagare och ska inte ge samma magproblem sa min bm. Det har stämt, jag har mått jättebra av dom förutom dom allra första dagarna då jag också tog dom på fastande mage, nu tar jag alla fyra tabletter efter måltiden.
Hoppas magen blir bättre!
Äter oxå hemofer+ och gjorde samma misstag som MaddeL, dvs tog tabletten på fastande mage... URK!!!
Nu äter jag 4 tabletter utspritt på 4 tillfällen under dagen, då jag fått för mig att kroppen lättare tar upp järnet då...(?) Hmm.. kan ha fel där, men det funkar bra för mig iallafall...
Maria 4:
Jag har också fått för mig att kroppen lättare tar upp järnet om man inte tar så mycket på en gång utan fördelar det över dagen. Har aldrig heller haft problem av Hemofer...