Inte träna med för hög puls ?
Snälla någon som tränar mycket och har bra koll. Mitt problem är att jag fick barn i september och har kvar 8 kg av de 20 jag gick upp under den graviditeten. Jag har verkligen fått kämpa för att gå ner och jag har börjat promenera, jogga och styrketräna, yoga osv och mår jättebra, känner mig stark och har fått kondis. Men som sagt 8 kg är kvar. Nu försöker jag bli gravid igen, tror faktiskt att jag är det men har en vecka kvar till att testa. Jag har också nyligen skaffat mig en pulsklocka och har fått följande resultat. Maxpuls: 214! Verkar väl högt? Är det något fel? På mig eller på klockan? Vilopuls: 72. Det känns då som jag skulle ha bättre kondis än så. Man har ju lärt sig att för att få bäst fettförbränning så ska man träna långa pass på 70 % av maxpulsen vilken blir högt för mig ca 150-160. Men jag kommer knappt upp i det vid promenad utan får jogga om jag inte har barnvagnen att putta på. Jag kan utan problem träna i en timme vid puls på 160.Vilopulsen stiger om man är gravid, men påverkar det maxpuls och pulsen överhuvudtaget? Nu problemet: jag läser på www.niomanader.se att det är skadligt för gravida att träna med en puls högre än 145.
"Träningspulsen bör inte överstiga 140-145 slag per minut så att du inte överbelastar hjärtat. Hjärtat har en större mängd blod än normalt att pumpa runt under en graviditet, eftersom hjärtat då också ska pumpa den ökade blodmängden genom moderkakan".
Stämmer det? Vad ska jag göra? Jag vill inte mesträna! Jag vill inte gå upp lika mycket igen denna graviditet?