• Gladys

Inte träna med för hög puls ?

Snälla någon som tränar mycket och har bra koll. Mitt problem är att jag fick barn i september och har kvar 8 kg av de 20 jag gick upp under den graviditeten. Jag har verkligen fått kämpa för att gå ner och jag har börjat promenera, jogga och styrketräna, yoga osv och mår jättebra, känner mig stark och har fått kondis. Men som sagt 8 kg är kvar. Nu försöker jag bli gravid igen, tror faktiskt att jag är det men har en vecka kvar till att testa. Jag har också nyligen skaffat mig en pulsklocka och har fått följande resultat. Maxpuls: 214! Verkar väl högt? Är det något fel? På mig eller på klockan? Vilopuls: 72. Det känns då som jag skulle ha bättre kondis än så. Man har ju lärt sig att för att få bäst fettförbränning så ska man träna långa pass på 70 % av maxpulsen vilken blir högt för mig ca 150-160. Men jag kommer knappt upp i det vid promenad utan får jogga om jag inte har barnvagnen att putta på. Jag kan utan problem träna i en timme vid puls på 160.Vilopulsen stiger om man är gravid, men påverkar det maxpuls och pulsen överhuvudtaget? Nu problemet: jag läser på www.niomanader.se att det är skadligt för gravida att träna med en puls högre än 145.

"Träningspulsen bör inte överstiga 140-145 slag per minut så att du inte överbelastar hjärtat. Hjärtat har en större mängd blod än normalt att pumpa runt under en graviditet, eftersom hjärtat då också ska pumpa den ökade blodmängden genom moderkakan".

Stämmer det? Vad ska jag göra? Jag vill inte mesträna! Jag vill inte gå upp lika mycket igen denna graviditet?

• Svar på tråden Inte träna med för hög puls ?
  • SandraJ

Ring och fråga en läkare.

Jag har haft problem med för hög puls. Hade om värst en vilopuls på 134, med tanke på att jag var ganska vältränad då skulle den ligga på runt 65. Fick en beta-blockerare som heter Inderal.
    Min hjärna skickade extra stresshormoner till hjärtat.
    När jag tränade (dansade)fick jag tryck över bröstet och det var flera gånger nära att jag svimmade pga att mitt hjärta pumpade för snabbt.

Slutade med mina piller efter två år, nu ligger vilopulsen på ca 85.

Nämnde att jag hade hög puls till min BM när jag blev gravid med min stora tjej. Men hon sa att det inte skulle skada barnet men jag fick inte ta mina piller.

Hoppas det löser sig för dig....

• SandraJ

glömde...

BM sa att det var ok för mig att fortsätta träna så länge jag lyssnade på in kropp som det heter....

• PICVIC

Jag tror att man inte skall ha för hög puls när man är gravid och tränar för att man påfrestar hjärtat för mycket. Det arbetar ju redan för fullt med ökan blodvolym pga graviditeten. Detsamma gäller styrkeövningar övanför huvudet. Det påfrestar hjärtat för mycketa att pumpa upp dit. Annars gäller som SandraJ säger, att man skall lyssna på sin kropp. Mår jag bra, mår bebisen bra!

• Martina 76

Rådet att inte överstiga 140-145 i puls utgår från en "normal" maxpuls. Jag har också hög maxpuls (körde tjejvättern i 3 timmar med 182 i snittpuls!) och det är den man ska utgå ifrån. Du ska inte ligga över 65-70% av ditt max, vilket för dig borde bli upp mot 160 i puls.

Dock är ju detta inte så viktigt i början av graviditeten utan då är det bara att köra på som vanligt. Du känner ju själv när du blir väldigt flåsig av att syresätta blodet och då får du ta det lite lugnare.

• Gladys

Tack så mycket ni som svarat. Det är väl förmodligen som du säger Martina 76 att rådet utgår från en "normal" maxpuls. Jag fortsätter träna lågintensivt med en puls kring 150-160. Att jag känner själv om hjärtat blir för ansträngt, att det handlar om att inte tokträna.

Jag lyssnar på kroppen helt enkelt, det är väl egentligen självklart men det är lätt att bli nojigt av allt man läser. Min vilopuls är inte jättehög som det var för dig Sandra J och jag har aldrig känt av svimningar eller något sådant. Tack också för påminnelsen att inte träna styrketräning med armarna över huvudet, PICVIC, det har jag hört, men hade totalt glömt bort.

Jag funderar på att köpa boken "Aktiv graviditet" av Björn Bergman. Är det någon som har erfarenhet av den? Är den bra?

• listo

Nu minns jag inte var det var, men jag läste vid ett tillfälle en artikel om just detta, där en läkare avfärdade pulsgrejset som trams. Han påstod att det inte alls är någon fara att ha hög puls när man är gravid, inte ett dugg farligare än annars.

Svar på tråden Inte träna med för hög puls ?