• Pruseluskan

Mandelolja??

Hej!

Funderade på att köpa en olja för att minska risken att spricka vid förlosssning. Har ni några tips på en bra olja? Var ska man smörja?

• Svar på tråden Mandelolja??
  • Puss och Kram

Tror inte att du kan påverka förlossningssprickorna så mycket med olja. Får du sprickor som måste sys kunde de inte hindras med olja. Däremot den bästa och renaste oljan för att hjälpa huden i underlivet är jojobaolja (Kanske kan hindra små sprickor). Läs ex mer på www.dermanord.se Där står inte så mycket om själva underlivet men väl om andra användningsområden. Fick rekomenderat av en hudterapeut.

Ska tilläggas att jag inte fött barn, men jag har mer än min beskärda del av underlivsbesvär... bla självsprickor och denna olja lindrar mina besvär.

• stollan

Jag fick tips om att man kan under förlossningen be sjuksköterskorna att smörja in under utdrivningsskedet samt att man kan smörja in sig innan.

Jag tog med oljan vid förlossningen men hade oturen att de inte brydde sig om det. Men det var något de tyckte man skulle göra när jag gick på profylaxkurs.
    Pratade med apoteket och de trodde på mandeloljan. Jojobaoljan är säkert mycket bättre men tror inte att de hade den på apoteket.

• Puss och Kram

Hej stollan!

Där fick jag som novis höra nåt nytt. hoppas vi tillsammans har kunnat hjälpa TS.
    Jojobaolja kan köpas online på sidan jag nämde eller ev hos hudterapeuter. Har inte hört att apotek har.
    Vet också att min kompis fick köpa det på plats när hon gick på babymassage eftersom det är en så mild olja.

Lycka till Pruseluskan

• Valetta

Jag tillhör en av de som tror på att smörja sitt underliv. Elstisk hud borde ju töja sig bättre än oelstisk hud - och olja skadar ju inte! Så jag smörjer för glatta livet, hjälper det så gör det väl annars, tja vadå?

Jag köpte mandelolja på Crearome på hälsokosten och den är jag jättenöjd med. Den är strävare än exempelvis oliv- eller rapsolja. Kanske därför den funkar bra i underliver där slemhinnan är fuktg!

Om tron kan göra att man spricker mindre så är det verkligen en liten insats du behöver göra. Jag vågar inte chansa...

• Losam

Hur tidigt ska man börja smörja in sig där nere? precis sista veckan eller när?

• Liten i magen

När jag träffade läkaren i samband med inskrivning sa hon att man inte ska använda mandelolja (eller jordnötsolja) i underlivet. Hade något att göra med att det var nöt/mandel och att man kunde få allergi av oljan även om man inte är nötallergiker i kost. Men underlivet är ett känsligt underligt liv...

• Pruseluskan

Kan man smörja med vanlig olivolja??

• Väduren06

Det funkar nog lika bra med olivolja, det tror jag!! Har hört det iaf..

• 060904

Jag tänkte köra med kallpressad kokosnötsolja. Har hört att den skall vara i särklass bäst. Gäller bara att hitta!!!

• Nalle Puh77

När jag väntade mitt första barn hade Weleda två oljor, en havandeskapsolja att smörja magen och en förberedelseolja som du smörjde med i underlivet - har för mig att du skulle börja med den ca v30 eller så.

• Fröken Grön

Jag har smörjt med Weledas förberedelseolja sedan vecka 36. Den har bara irreterat huden i underlivet. Hemorojderna (som jag tyvärr har fått under graviditeten) har blivit större och huden vid mellangården har blivit jätte konstig, röd och svidande. Jag tror att just Weledas olja är för stark. Testa apotekets mandelolja.

Är det förrästen någon som har tips på hur man lindrar besvär vid mellangården??

Svar på tråden Mandelolja??