• Trinity78

Orkidé-tips

Jag har inte så gröna fingrar som jag skulle önska tyvärr...

Jag älskar orkidéer men jag lyckas alltid ta kål på dem efter ett par veckor. Hur ska man göra för att de ska trivas?
    Hur mycket/lite sol?
    Hur mycket/lite vatten?
    Hur mycket/lite gödning?

Kan man få en orkidé att blomma igen även om den har tappat sina blommor pga av uttorkning?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Orkidé-tips
  • Rymdmamma

mina orchideer lever fortfarande.. :) vad är då mina "knep" ? jo. de vill inte stå i söderfönster med sol hela dagen då de lever lite i skuggan i naturen, vanliga brudorchideer Phaleonopsis lr va de heter vill ha kanske halva dagen sol som högst. Mina står ovanför ett element å då får man hålla extra koll så de inte torkar ut.

Är de planterade i bark/orchidekompost så ska de vattnas ca. 1 gång / vecka, när rötterna börjar ljusna o bli lite vitare är det dags, väntar du för länge börjar rötterna skrumpna.

Ställ ned hela blomman i vatten i typ 25 minuter lr nått o låt sedan rinna av. Se till att du inte ställer tillbaka den i nån ytterkruka som håller vatten kvar för växten, då ruttnar rötterna på den.

ibland vill blomman ha en dusch med blomsprutan tex. på bladen, men inte så mkt vatten så det blir stående i då kan blad o blomma oxå ruttna. :) tänkpå att de lever i träden och att det blåser där.. :) därför ska de torka fort.

• Rymdmamma

jo kom oxå på att om du har orchideer som är planterade i vitmossa så beror det på att rötterna skadats av tex. övervattning, isf. ska du hålla vitmossan lite fuktig hela tiden så att det skapas nya rötter, eftersom mossa är sådär porös så får rötterna ändå luft på sig.

Efter ca. 6 månader ska du omplantera i orchidekompost.:)

• Trinity78
    Rymdmamma skrev 2006-04-03 13:27:35 följande:
    jo. de vill inte stå i söderfönster med sol hela dagen då de lever lite i skuggan i naturen, 
    Hmm, då har jag nog haft mina blommor lite för ljust.

Kan man få en orkidé att blomma igen även om den har tappat sina blommor pga av uttorkning?
    Reality is a bore
  • annca

Tja... jag struntar i mina mer eller mindre, vattnar när jag kommer på! De står i ett sydvästfönster och de skjuter nya blomstänglar titt som tätt!
    Dert viktiga är att inte klippa av stängeln förrns själva stängeln är *helt intorkad*. Det komemr nya knoppar på den gamla om den känner för det.

• Mary Shelley

En jätteviktig sak: använd ALDRIG vanlig blomstergödning till orkideer. Har man otur kan det ta kål på dem snabbt (been therer done that). Det finns särskild orkidénäring i blomsterhandeln. Den allra bästa näringen (=tycker jag) finns på Orchidéhuset i Stockholm, som Mausii skrev om, men det går säkert bra även med annan orkidénäring.

• M73

Hur lätta de är att få att blomma om beror lite på vilken sorts orkidé det är. Den vanliga brudorkidén kan få fler knoppar på den gamla stängeln så klipp aldrig ner den innan den torkat bort.

• Danbala

ÅH!

Fram till den 17:e april har de utställnigen "Tropiska orkidéer" i växthuset i botaniska trädgården i Göteborg (w3.goteborg.se/botaniska/), för alla som råkar vara orkidéintresserade och/eller vara i närheten...

(Ska dit med min mig snart besökande mamma och hennes karl. )

• Trinity78

Åh, det skulle vara kul att gå på! Men hela april är fullbokad med annat min kalender tyvärr.

Reality is a bore
  • M73

har den där orkidéutställningen redan öppnat alltså? Nu blev jag sugen!

• ALJO

Vanlig brudorkide är den enda blomma som jag bryr mig om att kämpa med inomhus, den enda som vill överleva hos mig...
    Det värsta är nog om den får för mycket vatten, den vill ha kanske en halv dl en gång i veckan, eller så spolar jag bara igenom krukan under kranen, eller sänker ner den i en hink med vatten och låter den rinna av ordentligt, men jag gör det högst en gång varannan vecka.

Så tänk på att dom flesta växter blir ihjälvattnade!

Svar på tråden Orkidé-tips