• petrusjka

Håkan Bråkan?

Hej på er, har ni sett årets julkalender? Vad tycker ni om den?
    Jag tycker den är rätt kul, men fattar barn det roliga?

Däremot kändes det kymigt imorse när pappan äckelglodde på frökens bröst...är det kul?

• Svar på tråden Håkan Bråkan?
  • Emser

Jag tycker Håkan är för snäll... (om man jämför med Håkan i filmen om Sune)
    hoppas han blir busigare snart.
    Missade avsnittet morse, så jag ska se det ikväll.

• Fisen

Jag tycker att den är rätt så kul men jag undrar också om barnen fattar det roliga?!

• susanne

Kan ju säga att jag tycker inte det är en julkalender för dom mindre snarare för barn i skolåldern & deras föräldrar. Passar inte min dotter på 4½ år. Stressklinik i ett spökslott, utbränd, sprungit in i väggen, tjuvar. Säger sig själv att det blir många funderingar. Känns som det börjar bli en kalender riktat enbart till dom större. Finns ju ingen som helst julkänsla, tacka vet jag julkalendrarna från förr. Fy vad jag klagar men det är så jag känner & jag tror många med mig. // Susanne

• Lilla Pilla

Jag saknar de julkalendrar som var när jag var liten som trolltider var en favorit. teskedsgumman o många fler, vettiga kalendrar...nu tycker jag de är knäppa o äckliga...förra årets var snuskig tyckte ja o årets är inte värst intressant

• JsN

Julkalendern varje år kan inte passa alla åldrar. *ler* Jag minns flera från när jag var liten, som jag var för liten för att förstå. Men man har ju en förmåga att främst minnas positiva upplevelser.

Jag tycker årets kalender verkar rolig (har bara sett några få avsnitt) och tycker dessutom att den verkar kul "på flera plan". Där verkar vara lite som passar barn och dessutom anspelningar som vuxna tycker är fyndiga.

• Jossebell

jag såg avsnitt ett och blev så förbannad för att en dator en läkares hela arbete skulle gå om intent för att man spiller vätska på tangentbordet. Om man har så värdefull data och så dålig dator så bör man ha god backup. Blir arg för att kunder ringer ofta vårt företag och anser att det är vårt fel fast kunden inte tänkt på säkerhetsrisker.

Jag tycker för övrigt att kalenderna skapar mer oro hos mina barn som känner rädsla för inbrott och inte bill åka bort osv. Jag är mycket besviken och tycker faktiskt att den inte har något att tillföra.

• LillanS

Jag förstår inte varför man inte kan göra en julkalender som är taget helt ur fantasin. Har inte barnen idag nog med verklighet?
    Varför inte visa t.ex Trolltider i repris?

• sarana

Jag tycker att den senaste årens julkalendrar har varit riktad till äldre barn, och nästan vuxna ibland. De är inte roliga eller mysiga längre som de brukade vara. Varför har de slutat med mysiga, fantasifulla "sagor" som trolltider och liknande. Det sätter igång barns fantasi och kreativitet. Allting ska vara så realistiskt och trist hela tiden! Varför tror ni Harry Potter blivit så populär? Det finns inte så mycket sådant att få tag på. Vad är det för fel på Bröderna Grimms sagor, eller sagor om tomtar och troll, drakar m.m.

Visst, tiderna förändras, men oftast till det sämre!

• Cecilia2

Frågan är på vilken nivå man skall lägga julkalendern. För fyraåringar eller för nioåringar?

Alla julkalendrar var inte alls bättre förr. Minns ni Staffan&Bengt - ja jäklar vad den fick kritik. Jag minns även julpussar och smällkarameller som var oerhört bra för mig som var i "rätt" ålder, men förmodligen inte ett dugg kul för de minsta. Jag kommer också ihåg den fruktansvärt tråkiga Maria och Josef - bibelberättelser till stillbilder... men då hade jag ändå blivt för stor...

Albert & Herbert var också en julkalender i min barndom. Mycket rosad, men inte heller den vände sig till de allra minsta.

Pelle Svanslös för två år sedan (tror jag) kan man väl knappast kalla realistisk och fantasilös, inte heller förra årets med råttorna. Sedan var det ju den där på cirkusen, när alla karusellerna sover, eller vad den nu hette... Så nog är det lite orättvist att säga att tiderna har förändrats till det sämre. Även om jag med nostalgi minns min bardoms julkalendrar...

• miemin

Av dom senaste årens julkalendrar tycker jag nog Pelle Svanslös varit en av dom bästa faktiskt. Årets är bara ett stort frågetecken, och absolut inget för dom minsta.

• petrusjka

Haha, Jossebell, det var verkligen ett påtagligt exempel på hur julkalendern kan drabba oss (F´låt om jag fnissar lite åt dig, men jag ser framför mig hur du tålmodigt förklarar för femtielfte gången för oss dataklantar att det inte är ert fel att vi är som vi är )

Jag började titta i fredags bara, så jag har inte riktigt hajat vad mamman gör och varför den elake doktorn vill ha henne kvar?

Mina favoriter är absolut Trolltider och Stjärnhuset. Gillade även Albert & Herbert o Staffan & Bengt, men sen kommer jag knappt ihåg de andra. Här är en lista på alla:
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=146069

(och jag älskar Harry Potter)

• Millans hustru

Jag gillar också julkalendern i år (hade sett fram emot den, för Sunes jul som gick för sådär tio år sedan var ju toppen!) Men jag stör mig på de avsnitt som handlar om mamman. Vad skrämmande för barn att få en sådan bild av sjukhus. och vilken otäck läkare som mest verkar vilja ha kvar mamman av själviska orsaker. Jag tänker mest kring hur barn kan få svårt att förstå när deras föräldrar t.ex. åker till sjukhuset o ska föda barn, eller plocka ut en brusten blindtarm eller vad det nu kan vara. Skräckens hus, måste det ju låta som, efter det här?

Sen tycker jag att en del skämt är lite väl vuxna. Som något avsnitt där fröken fann en uppblåsbar krokodil i pappas säng o insinuerade att smaken är ju olika... Inte skämt för barn, tycker jag. men avsnitten är helt klart roande!

• Fommpen

Jag är ett stort Sune-fan..
    sedan jag var liten har jag lyssnat på Sune på band varje kväll.
    Jag har ca 25 kasettband och 9 CD skivor med Sune, + en massa böcker och 3 filmer.
    Så jag kan inte låta bli att ogilla att de gör om allt. Ingen är som de ska vara i Håkan Bråkan. Tycker att den är KASS!

• jennan

Tror nog att det är en julkalender för de vuxna, inte för barn. Jag tycker att den är rolig, men jag tror inte barnen uppfattar skämten.
    Jag tycker också att en julkalender ska vara lite magisk och mysig. Förra årets var bättre.
    Hoppas på en mer barnaanpassad till nästa jul!

Svar på tråden Håkan Bråkan?