• Losam

Någon som sytt egen vetekudde???

Jag går och funderar på om det inte går att sy en egen vetekudde som man kan värma i micron och använda vid tex ryggont?

Borde ju gå om man tar en lite tjockare tygbit typ frotte, och sen fyller med ris?
    Någon som har provat?

• Svar på tråden Någon som sytt egen vetekudde???
  • 78lycklig

Jupps. Superenkelt. Sy en så stor påse som du vill ha o fyll med ris. In med ett halvt glas vatten i mikron när du värmer den. Behöver du värme akut kan du fylla en tubsocka med ris, knyta om och värma!

• stenfalk

Jag har gjort många egna vetevärmare. Har sytt mina i bomullstyg eller linnetyg och sedan fyllt med vete. Fungerar jättebra. Se bara till att inte köpa matvete, som är förbehandlat för att det ska gå lätt att koka. Jag köpte vete på granngården. Fanns bara i stora säckar, så det har räckt till många, men det var billigt ändå. Ris tror jag inte så mycket på.

• Rusty

Det går jättebra att sy en egen. Men jag tror inte att frotté funkar. Tyget behöver inte vara tjockt, men det måste vara tätvävt för att inte innehållet skall kunna krångla sig ut. Jag brukar ta vanlig lakansväv.

Om man vill ha ett tjockare tyg runt för att det inte skall bli för varmt så syr man ett överdrag till påsen (det är fiffigt för då kan man tvätta överdraget, påsen blir ju lite sunkig efter ett tag om man har den direkt mot kroppen).

Jag har aldrig testat att fylla med ris så jag vet inte hur det funkar. Jag brukar ta helkorn av vete (går att köpa i vanlig mataffär). Ha inte i för mycket, då blir den hård och obekväm. Jag brukar ta så mycket att när man håller upp påsen i luften och alla kornen åker ner och bildar klump i botten, är klumpen vara ca en tredjedel av påsen.

• lilla tummelisa

Jag har använt helt bovete (bland hälsokosten) och den har hållit i många år. Men som ovan: gör ett litet "örngott" till kudden som går att tvätta. Lycka till

• Tovalisa

japp samma här, gjorde en bomullspåse som jag fyllde med havre (hämtade från pappas stall ) och sydde sen ett häftigt överdrag som jag kan tvätta. Funkar jättebra!

• Nebulosa

Hur stor påse ska man göra för att den ska få plats i micron?

• Tovalisa

min är ungefär 15 x 45 men kunde nog vara lite längre tycker jag, så den går ordentligt runt nacken...

• Losam

Ett tips! Jag var på Varuhuset Rusta igår annars där hade dem för 59:- billigt om man inte har ork att sy själv...

Svar på tråden Någon som sytt egen vetekudde???