• jenny23

Hjälp!!hur ska jag göra med min flicka!!

Är lite desperat just nu och orolig, jag har fått reda på att jag har nått fel på mitt skörtkörtel(stavningen??) i halsen som jag behöver rönka, o då kommer de ge mig en spruta med radioaktivaämne, har ingen aning vad det är men själva problemet är att jag ammar o då får jag inte ama på 24 tim.
    Ammningen är det största trösten för min flicka och hon somnar vid brösten och vaknar på nätterna och ska ta tutten o somnar igen o detta är flera gånger per natt. Hon använder inget napp och vill inte ha det heller.Hur ska jag göra det kommer att bli skit jobbigt för henne och jag mår dåligt bara med tanke av det.

• Svar på tråden Hjälp!!hur ska jag göra med min flicka!!
  • jenny23

Hon fyller 2 år i maj, men sen den dan hon föddes så har hon älskat tutte, och jag har inte haft några problem heller att amma henne, just nu är det inte mjölken hon vill utan bara själva tutten som tröst, men visst får hon i sig lite mjölk inte mycke men det kommer ut ändå lite när hon ammar.

• qaz

jadu,svårt att ge råd bara sådär.vill du sluta amma är det ju ett ypperligt tillfälle.använder hon dig som snutte är det nog dax att sluta.men det är ju vad jag tycker.hon är ju faktiskt 2 år,så om du pratar med henne,lovar nått fint eller så.........mina barn har slutat med napp vid 2.men jag förstår dig om du vill fortsätta,för det är mysigt.men när hon är så stor så kanske kompisar kommer att se och barn är duktiga på att narras.sen så ska en 2 åring sova på nätterna.hon behöver ingen skvätt.du får fundera på vad du vill.hoppas det går bra för dig på lass.

• jenny23

Tack för ditt svar.
    Men jag vill inte sluta amma än eftersom hon mår bra av det och jag ser ingen anledning än ,okej om nått år visst hon måste sluta, men hur ska jag göra tex på nätterna när hon vaknar o gråter efter tutte? Hade inte alls det problemet med min störta son men min lilla flicka är värkligen tuttgalen.
    Nån mer???

• Josean

Ja du, om inte barnet får ammas innom 24 timmar så har du ju inte mycket till val.

Du kanske inte ska sova bredvid henne den natten. Om hon då vaknar är du ju inte där och kan ge tutte. Pappa kanske kan trösta i stället.
    Sen gör det ingenting om hon blir utan tutte i ett dygn. Visst hon kanske blir ledsen men det blir ju faktiskt alla barn när dom inte får riktigt som dom vill. Du vet ju varför hon gråter om hon nu kommer göra det och att det inte är något farligt.

Det kommer säkert att gå bra! Oroa dig inte för mycket (det är ju väldigt lätt att man gör det som småbarnsmamma).

Lycka till nu med allt!

• jenny23

Tack för alla era svar, o visst det kanske blir lättare än jag tror men det känns inte så.

• Bigfoot

Hur mycket förstår hon? Skulle hon förstå om du förklarade att doktorn sagt att hon inte kan få tutte i natt för att tutten är sjuk, men imorgon, DÅ är tutten frisk igen?
    Jag slutade amma när min dotter var 2 år och 4 månader pga medicinering och jag sa som det var, att doktorn sagt att hon inte kunde få tutte något mer. Det var inget problem alls, inte ens när hon vaknade på natten.

• Lady Namárië

Ja, är du tvungen att låta bli under 24 timmar måste det ju gå att hitta en lösning. Hon är ju i alla fall så gammal att hon inte kommer att svälta av att nekas tutten ett dygn, och det är gör ju det hela lite lättare, kanske?

Antingen får du väl trappa ned på nattsnuttandet i förväg, så att hon vänjer sig vid att sutta mindre, eller också väljer ni att riskera en ganska jobbig natt när du måste avstå. Det är ju bara ni som kan känna vilket av alternativen som känns bäst för er.

Joseans förslag att pappa tar ansvaret för trösten den natten är ganska vettigt, tycker jag. Det blir kanske lättare för henne tt somna om utan att snutta om inte dina bröst finns precis i närheten.

You can't take the sky from me.
  • silhuett

Det blir kanske en jobbig natt, och hon kommer säkert vara ledsen, men hon dör ju inte. Ni vet ju varför hon är ledsen i alla fall

Lättast är kanske att pappan nattar och tröstar.

• jenny23

Tack för era svar, det som gör mig mest orolig också är att jag vet inte behandlingen efteråt, om jag kanske får nån medicin som man inte får amma.

• Josean

Om det nu är så att även efterbehandlingen kräver att du inte ska amma din lilla tjej så är det ju så. Någon gång ska man sluta att amma och om nu din lilla tjej är 2 år så har hon ju redan fått amma väldigt länge. Vilket är jättebra!
    Men ring och fråga läkaren om du är orolig. Om du undrar så är det självklart att du ska få svar också.
    Din lilla tjej kommer säkert ta det bra! Men jag undrar lite...hur kommer Du ta det? Är du mest orolig för att din dotter ska bli aldeles förtvivlad eller är du orolig för att du kommer sakna amningsstunderna?

Svar på tråden Hjälp!!hur ska jag göra med min flicka!!