• moppet

90 graders lutning på bilbarnstolen?

Ska det vara det? Har just installerat vår nya Besafe Izi Kid i baksätet på vår Saab 9-5 och konstaterar att stolen är precis 90 grader i ryggstödet. Det känns väldigt rakt upp och obekvämt tycker jag. Det finns vilolägen på stolen men eftersom grundläget är så rakt så blir det mest lutade läget mer som normalläge.

Hur mycket lutar era bilstolar?

Sportstolarna i saab är så skålade och sluttar ganska mycket bakåt så problemt blir ju detsamma vilken stol man än väljer... Hur har ni andra med Saabbilar löst detta? Eller ska stolarna sitta så rakt?

• Svar på tråden 90 graders lutning på bilbarnstolen?
  • Lilla Linnéa

Vi lade en ihoprullad handduk under stolens främre del så att lutningen skulle bli bättre. Vår stol hamnade också väldigt upprätt men vi fick till det tillslut. På vår stol finns en gradskiva som visar hur mkt stolen får luta maximalt så för vår del var det lätt att ställa in den rätt.

• Lilla Linnéa

P.s lägger man en handduk under är det viktigt att se till att stolen sitter fast ordentligt som den ska.

• doddit

Tror det ska vara så. Vi har en Akta duoflex och på den finns det en lutningsindikator som visar hur mycket den får luta för att vara säker. Vi har den alltid på viloläge, lutad så mycket som man får. Då känns det som han sitter normalt. I normalläget känns det nästan som han ska ramla framåt istället...

• moppet

Handduk var ju smart. Jag har läst nånstans att man kunde lägga en handduk under basen på babyskyddet men inte på vanlig stol. Men det borde ju funka förstås. Vi har ingen lutningsindikator på denna tyvärr.

• LabLover

Den bil vi hade när dottern föddes hade också skålade säten. Vi la t o m en liten filt under för att få rätt lutning (så mycket det var säkert att ha enligt indikatorn). Jag var i kontakt med Akta ang. det här och de sa att det var helt OK!

Svar på tråden 90 graders lutning på bilbarnstolen?