• lilis74

VFU!

Ska snart ha VFU på en förskola med barn mellan 1-3 år. Läser Drama, musik och rörelse. Någon som har någon bra idé om vad man kan hitta på med dom ute??

Tjingeling

• Svar på tråden VFU!
  • emmizenma

ska det ha anknytning till drama musik och rörelse?

Det finns massa roliga lekar att göra med barnen ute. Det är egentligen bara den egna fantasin som sätter stopp.
    Har ni inte någon bra kurslitteratur där det finna bra övningar i ?

• lilis74

Japp det ska ha med Drama, musik och rörelse. Har lite litteratur men tänkte att det kanske är någon som har något kul och beprövat att dela med sig.

• nike81

Det är lite svårt med så små barn tycker jag. Man får lägga det på en mycket enkel nivå så brukar det uppskattas. Lite rörelser till en sång. Snurra, hoppa, klappa händer, åla, krypa, vinka, vicka på rumpan, nicka osv. Ta med en "kompis" som du pratar med. Jag brukar ha en liten pingvin som heter Pingu med mig när jag har samling som barnen tycker jättemycket om. Han brukar ta med sig saker som barnen känner igen (som representerar en sång eller ramsa) och han tycker om att kramas med barnen.

• nike81

Har du hört sången spindelmor? Det är en enkel lek som vi brukar göra med barnen i skogen.

"Spindelmor har åtta ben, sex har mamma myra
    Kossan går på klöveräng, hon har bara fyra
    (Barnets namn) hon/han har bara två men hon/han springer fort ändå, men hon/han springer fort ändå..."

Barnet springer runt de andra som står i ring och tillbaka till sin plats.

Svårt att ge tips. Jag brukar improvisera mycket och låta dem leka mycket fritt när vi är ute. Uppmuntra aktivitet. Det brukar vara roligare om du är med och klättrar och leker på deras villkor.

• lilis74

nike81: Tack för tipsen! Det är jättekul att vara med dom små, vill jobba på en sådan avdelning när jag är klar. Svårt bara vad man ska hitta på när man ska skriva ner det och så till skolan.

Tjingeling

• nike81

Det var så lite. Hoppas det var till någon hjälp! Jag vet själv hur svårt det var när man skulle ut på VFU. Man har så lite tid på sig att komma in i det och lära sig hur just den barngruppen fungerar. Och på alltihop så blir man bedömd. Hoppas det går bra för dig!

• Tildamamman

Små barn och därför får det bli enkla övningar.

Men med de äldre barnen på avdelningen kan du:
    ~ Låta dem härma olika djur. Ni strövar fritt på golvet och alla låtsas vara en hund, mask, elefant, en björn (fötter och händer i golvet), hoppande som en groda etc.

~ Strövar runt på golvet och använder kroppsdelarna på olika sätt. Stampar med fötterna, lyfter knäna högt, går på tå, svänger med armarna etc.

Svar på tråden VFU!