• Anonym (Psykolog)

Psykologbesök

Hej
    Tänkte skriva ett inlägg som jag funderat länge på....vill vara anonym för att jag vill inte röja min identitet...

Jo, jag har varit inne på FL ett tag och tycker att det är rätt trevligt att läsa andras funderingar och frågor och svarar ibland också om jag har något att tillföra i samtalet.

Okej, till saken. Läser att många (tack o lov) får hjälp av psykolog, det är ju rätt svårt att få tid. MEN det som gör mig helt konfunderad är att jag ofta läser typ:
    "Var hos psykolog 2 ggr, det gav inte ett skit....ska inte dit nåt mer..."

Nej, det är väl inte så konstigt! Psykoterapi är en behandling och för det vanligaste åkommorna tex ångest och depression krävs en samtalsserie om åtminstone 15-20 samtal! Jag upplever att man inte ger det en chans. Det är som att få en penicillinkur av läkaren och ta 1 tablett och sedan slänga resten för att man inte blir bra direkt och det gör man ju inte.

Jag undrar också när man väl bestämt sig för att inte gå....avbokar man sin tid??? Då hinner kanske någon annan stackare få den! Ett psykologsamtal inom Landstinget betalar man ofta bara 80:- för, men den riktiga summan som subventioneras är runt 2000:-!!!!!

De flest psykologer gör så gott de kan!!!
    Hälsningar
    En som gör så gott hon kan och hoppas på mer än 1 chans att göra det!

• Svar på tråden Psykologbesök
  • Nyfiken gul

jag håller fullständigt med dig!!

ser också rött av ilska när jag ser såna inlägg...

framför allt när dom första 2-3 ggr hos psykolog/kurator oftast bara innebär att man berättar vad man har för jobb, intressen och hur familjen ser ut...

hur kan man då säga om man blir hjälpt eller inte?

• Helmus

Jag går hos psykolog sedan några år tillbaka (och har KBT-psykologer i min närmaste släkt) och även jag blir upprörd när jag läser inlägg där man kastar skit på en psykolog man träffat en gång eller påstår att terapi är värdelöst för att man försökt 3 gånger. Och, som du säger; vi betalar en rysligt liten summa för ett samtal (och ändå gnäller många över hur dyrt det är med dessa 60-100 kr) mot vad det egentligen kostar. Då jag gick privat betalade jag 1000:- för 45 minuter.

Jag kan förstå att det gnälls om köerna som kan vara absurt långa, men inte heller det är ju psykologernas fel. Det finns helt enkelt inte nog med resurser. Jag hoppas och tror att de allra flesta psykologer gör sitt allra bästa och att man ska ge sin terapeut en chans. Med det inte sagt att man passar ihop med alla, men ALLA förtjänar en ärlig chans. Även psykologer och läkare.

• Anonym (Psykolog)

Så skönt att det finns fler som reagerar på detta fenomen!
    Nej, som du Helmus, mycket riktigt påpekar är det ju inte psykologens fel att det är så lång kö. Det är ju faktiskt oftast psykologer som verkligen förstår det akuta behovet! Det är ju politiker och andra som bestämmer hur mkt pengar som ska gå till att anställa psykologer.
    Vi sitter ju där med en klump i magen när vi skickar tillbaka remisser till läkare eftersom patienten inte har "akuta" behov utan fungerar okej i vardagen men ändå uppenbarligen skulle behöva några samtal med någon....

Svar på tråden Psykologbesök