• Lix

Borra i kakel

Nu behöver jag hjälp av er kunniga hemmafixare.
    Jag ska sätta upp magnetlist till knivar och stänger till redskap/diskställ på kökskaklet.

Jag är orolig för att kaklet skall spricka. Hur skall man göra för att undvika detta?

• Svar på tråden Borra i kakel
  • sofialisa

borrar i fogarna.... det gjorde jag i vårat badrum.. blev perfekt

• hickan

Jag är ingen expert, men om man måste borra i kakel så kan man tejpa (med en tjockare tejp - maskeringstejp ex.) upp tejpbitar där man ska borra och borra igenom tejpen. Det ska hjälpa från att få sprickor. Lycka till!

• Danbala

Hehe, jag tänkte säga "borra i fogarna och/eller sätt tejp över området du ska borra".

(Vi satte upp knivmagnet härom månaden utan missöden, på det sättet.)

• Lix

Oj, vad snabba svar!
    Jag vet att man i första hand kan försöka borra i fogarna. Men det är ju inte alltid det går att göra det så att det passar in.

Det där med maskeringtejp har jag också hört. Men hindrar det sprickor? Jag tror det är främst för att inte borren skall glida över kaklet.

Vilka verktyg har ni använt er av? Borrmaskin, skruvdragare, plugg???

Fler tips tack!

• Linnie Pinnie

Hihi, har inga tips men puffar lite på tråden då vi tänkt göra om i badrummet i påskhelgen - dvs borra upp en massa nya skåp... =)

• Storm07

Kör på låg hastighet och absolut inte slagborr, det funkar med vanlig borrmaskin med träborr. Sätt maskeringstejp om du är rädd att slinta med borren.

• hickan

Tror att det finns speciella "kakelborrar"..

• Barn nr2

Det bästa är att tejpa och att använda speciellt kakelborr. Då har du gjort vad du kan för att undvika sprickor men helt säker kan man aldrig vara.

Svar på tråden Borra i kakel