• Emma N

Nypotatis?

Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men är det någon mer än jag som hört att man ska undvika nypotatis när man är gravid? Har för mig att jag hört det, men är inte säker... Tänkte att man börjar ju bli sugen nu när vårkänslorna kommer...

Kram
    /potatisälskaren

• Svar på tråden Nypotatis?
  • Camillie84

Har aldrig hört talas om det, jag tänker i alla fall äta det...:)

Cammi84 bf 6/6

• Asrta1
    Potatis som potatis, visst vissa kan bli lite dåliga av nypotatisen men alla kan ju äta den såvida man tåler potatis.
    Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 25 (24+6)!
  • misun

Nypotatis?

Man kanske inte skall äta den rå eftersom skalet är kvar. Men kokad kan det väl ändå inte vara någon fara? (vem äter rå potatis?)

• Trossens mamma
    ha jag aldrig hört. jag åt det då jag va gravid.
    *Stolt mamma och Ålänning*
  • ommseif

har heller aldrig hört det (?) åt nypotatis hela min förra graviditet eftersom det var på sommaren.
    det enda jag hört om just nypotatis är att det inte är så bra att ge till småbebisar när de börjar äta mat. För att nypotatis innehåller mkt stärkelse som gör att lilla magen kan få problem / ont /illamående...

• misun

Asrta

Hur då dålig av nypotatis? Nu blir jag nyfiken. Har aldrig hört det förut...
    (lite OT, men det kanske är ok att fråga?)

• Bempa

Jag har hört nåt om det, men inte själv lyssnat på det

• Emma N

nej, jag fattade inte riktigt själv heller. Tack för era svar - gissa vem som ska göra göttigaste potatissalladen till helgen

• Glad och Gravid

å va sugen jag blev på nypotatis

• Asrta1

Som ommseif skriver...fast man inte är liten så kan man vara känslig för stärkelsen som det är mer av i nypotatisen. Man kan få magknip och diareé..... 

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 25 (24+6)!
  • ommseif

ja det är nog sant att även vuxna kan vara känsliga för just nypotatis.
    Men det är väl inte någon större skillnad om man är gravid eller inte...

• misun

Asrta

Okej... Ja det kan jag förstå.
    Tack för info.

• lata kocken Johanna

njaaa att det skiljer i näringsvärde stämmer inte riktigt det är försumbar skillnad

men däremot är färskpotatis känsligare och bildar solanin snabbare än lagerpotatisen pga att den inte har ett tjockt skyddande skal...

• Tussetösen

nu blev jag såå sugen på nypotatis jue....
    Jag vet inte vad jag hade gjort om man inte fick äta det.... jag älskar verkligen nypotatis,gräslök och gräddfil... skulle kunna döda för att få det just nu iaf...

• Babe

Åååh, så gott!
    (NY)Potatis är väl inte farligt, nej, det får det väl ändå inte vara. Det är väl isf. skalet innan kokning? Men så äter man ju normalt inte den...
    Men snön ligger på backen ett bra tag än här i norr. Får väl skicka efter från er i soligare sverige.
    Babe

• Samach

Hej! Vet inte hur det är när man är gravid, men har hört att det som någon tidigare nämner inte är bra att ge till spädbarn pga högre halt solanin i potatisen, ett gift -samma som gör att man inte ska äta grön potatis. Har dock inga belägg för detta, kanske står nåt på livsmedelsverkets hemsida?

Svar på tråden Nypotatis?