• 175fg56

Hur länge kan man ha förvärkar innan förlossningen

Hej
    Till er som redan fött ett barn eller känner till något om ämnet.
    Jag undar vad ni har för erfarenheter av förvärkar?
    - Hur många veckor hade ni det?
    - Hur länge höll de på varje gång?

Har de senaste tre timmarna haft sammandragningar ungefär var 10:e minut. Låg och vilade i nästan två timmar men de släpper inte. Skall snart gå och tappa upp ett bad.
    // Siffran första barnet bf 22/4

• Svar på tråden Hur länge kan man ha förvärkar innan förlossningen
  • Mella72

Jag hade förvärkar i flera månader innan bf med andra barnet. De sista veckorna hade jag såpass starka och regelbundna så jag trodde att det var på gång tidigare men det gav sig efter ett tag.
    Om du tar 2 panodil/alvedon och det inte släpper så är det nog på g annars går det över av värktabletter och bad.

• 175fg56

Tack Mella
    Jag skall testa. Tror helt klart att det är förväkar och inte riktiga men man undrar ju hur länge de kan hålla på. Några månader var lång tid...

• Helen80

Jag hade mycket förvärkar hela sista månaden. Men ca 2 veckor före började de ibland komma regelbundet var tionde minut och hålla på i ca 2 timmar, så jag trodde ju att det var en början men så slutade de. Men prova ta ett bad, det sägs ju att det ska vara ett bra sätt att kolla om det bara är förvärkar. Kan tillägga att då jag fick de "riktiga" förlossningsvärkarna, kunde jag inte alls ligga utan fick vara uppe och gå. Men det är ju också olika från person till person.

• 175fg56

Tack Helen, tappar badvatten

• Mella72

Låt oss veta hur det går för dig

• 175fg56

Förvärkarna fortsatte trots bad. Nu har de dock slutat efter 5,5 timme. Har bestämt mig för att ta ledig från jobbet i morgon för att försöka lugna ner dem lite.
    Tack för råden!

• MissLilo

Med dottern hade jag det bara 2 dagar innan bf, och de kom med kanske 10 minuters mellanrum.

Nu fick jag förvärkar 5 timmar innan han föddes.....och då kom det med 3 minuters mellanrum på en gång (började med vattenavgång).

• lilla tessan

Jag hade riktigt starka förvärkar i ca 10 veckor.
    Varje kväll höll det på mellan 5-10 timmar och det högg i ryggen med ca 10-15 minuters mellanrum. Det var ett helvete och jag var uppe på förlossningen 3 gånger innan det var dax för att jag trodde det var igång.

När det väl var dax kom första värkarna med 4 minuters mellanrum och efter ett par timmar med 2 minuters mellanrum och höll på så i 12 timmar innan han kom.

• 175fg56

Tack för era svar. Vilar idag och ser om de kommer tillbaka

• Antonia Linda

Hej sådana förvärkar har jag haft varannan dag nu i två veckor det är jätte jobbigt med mitt första barn var det lättare att veta när det var dags för när det kom värkar var det dags hade inte en massa luriga förvärkar, Är på 38+3 så det lär väl hålla på några dar eller veckor till för mig snyft. Lycka till.

Svar på tråden Hur länge kan man ha förvärkar innan förlossningen