• noname

vilka regler gäller i hyreshus??

bor i ett höghus med en hög grannar...så vad gäller,när ska det vara "tyst"..
    här borras det i tid å otid,sönd mornar vid halv8 går borren hos grannen igng,börjar undra om han snart kirrar sin lght till en schweiserost..hög musik en härlig lörd morron vid halv sju...hamra lite på kvällen osv...kan bli smått irriterande närman har två ungar som sover å vaknar tack vare detta...så va fasen gäller??ngn som vet??

konichiwa bitches
  • Svar på tråden vilka regler gäller i hyreshus??
  • E l l a

Hos oss ska det vara tyst mellan 22-06 alla dagar.

• MariaTussen

Hej..
    Du måste säga att jag känner verkligen igen mig i det du skriver.
    Jag har själv inga barn men oljudet stör verkligen!!
    oavsett. Här borras det i alla tider, hamras görs det oxå.. granne under mig har en hund som ylar dag som natt.

Jag vet bara att efter klockan 22.00 så ska man ringa securitas om detta och förklara situationen.
    men jag känner mig så taskig när jag har tänkt att ringa då.. Har liksom aldrig vågat.
    Dum jag är egentligen

• Hildegard

men varför inte bara ringa ? mna får väl vara anonym eller ?

• eljo

jag har hört att man inte får vara annonym å om man inte kan påvisa störning för man böta !? vet dock inte om det stämmer

• MariaTussen

Jo jag tror att man får vara anonym, men i min trapp så bor det min sambo och jag och 3 andra grannar=/

• Hildegard

okej man kanske inte kan vara anonym för securitas, men de får väl inte berätta vem som ringt till den som stör ?

• MariaTussen

Eljo - Det vet i tusan om man får böta. men däremot får man böta om man för oljud o sånt. Jag menar man kan ringa sen en stund senare har de lugnat ner sig när securitas kommer. hur ska man göra då?

• littletiger

varför inte gå och ringa på hos grannen och förklara att hamrandet/borrandet/musiken eller vad det nu är stör? och undrar om dem möjligen kan vänta tills nästa dag kanske, eller dämpa musiken?

• eljo

maria tussen:
    jag vet faktiskt inte riktigt.

en kompis hade ringt väktarbolaget å då frågade dem henne om hon var medveten om att -om det inte kunde påvisas att grannenvar störande tog dom ut en avgift.

• MariaTussen

eljo - aaa ok... hmmm men de kan vara olika i olika städer.. eller?

• noname

littletiger...jo men grejen är att vi är inte goa grannar direkt...han hoppade på mig i hissen en morron ang min palestinasjal om att jag höll m om terrorismen att den var ok så länge jag bar sjalen,att jag skulle ta av mig den omedelbart osv...det var den längsta hissresan om vi säger så...ngn annan ggn kom han å ringde på åfrågade efter buljong jag svarade att jag inte hade ngn,då höjer han rösten men du får ju tbx den säger han...jovisst sa jag men jag har ändå ingen buljong då stirrade han bara,,...stängde bara dörren...

konichiwa bitches
  • Gisse the one and only

Hej

Mellan 22-06 på vardagar ska det vara tyst, det gäller även på helgen med undantag.

Man får ej anmäla störning anonymt, men den man anmäler till har tystnadsplikt.

Gisse ledamot i regionsfullmäktige Hyresgästeföreningen

• Gisse the one and only

Man kan bli ersättningsskyldig om man anmäler störning som ej existerar, bara för att man ej ska kunna använda anmälan som tillhygge mot grannar man ej gillar. Vissa störningar upphör dock innan bolaget kommer till platsen, men det kostar inget.

• littletiger

noname: ajdå då förstår jag,, verkligen ingen trevlig granne
    Har du kontaktakt din hyresvärd? Ett tips är att skriva ner alla tidpunkter då dem stör, samt vad det är som stör och skicka det till hyresvärden -du kan ju skriva att grannen är allmänt otrevlig mot dig och du helst inte vill ta klagomålen personligt med grannen.

Vi hade också grannar (ett ungt par) som tyckte om att ha efterfest hemma från kl. 01 varje helg...en helg så hörde vi musiken rakt igenom betongväggar, höll på, vi ringde på, dem sänkte i 20 minuter sen samma sak..Veckan därefter skickade vi ett brev till värden och hade där noterat allt vi gjort, ringt på xx antal gånger etc. Efter det var det knäpptyst från dem, tror att även andra grannar hade klagat så dem fick nog en varning tror jag.

• eljo

vi hade en granne en gång som hade några sju h******s efter fester.
    en gång fick jag nog kl var då 4.00 på morgonen. gick upp å rinhgde på men dem hörde inte då musiken var så hög, fick vänta tills låten var slut. killen som bodde där öppnade och lovade sänka. Frid å fröjd med detta......trodde jag efter 5 min spelade dem ännu högre och efter 15 min kommer hans flickvän och menade att dem kunde gott ha efterfest eftersom det var helg.
    jag svarade att om det hade varit första gången hade jag inte sagt något. men detta hände flera gånger per månad.

hon var så tyken å kaksig att jag aldrig har klagat varken före eller efter detta.

inga goda grannar direkt!

Svar på tråden vilka regler gäller i hyreshus??