• Rosa blomman

Beskära Körsbärsträd!

Jag har ett mycket ledsamt körsbärsträd. När och hur skall jag beskära det?
    Just nu ser det ut som en rak pinne med 5 små spretiga pinnar högst upp. Snälla kan någon hjälpa mig!?

Har inte planterat detta själv utan fanns där när vi köpte huset. Men jag vill inte göra mig av med det.

• Svar på tråden Beskära Körsbärsträd!
  • annca

Vi har ocksp ett ledset körsbärsträd som skulle behöva beskäras.
    Det ser ut som en liten spret bara...

Tyvärr har jag *nu* tagit reda på att kösrbär och plommon beskärs endast på hösten, efter att de gett frukt. De är mycker mer känsliga än äpple och päron. Så det blir väl att vänta till i höst. Ska visserligen in till plantskolan och beställa häckplantor nån dag snart, så då kan jag fråga vad de tycker, om man kan "barmhärtightesbeskära" även på vården, om man nu inte känner att man måste ha frukt iår...

• Mary Shelley

Tyvärr brukar man ofta avråda från att beskära just körsbärsträd - de brukar helt enkelt inte bli bättre av beskärning, utan fortsätter skicka iväg grenar kors och tvärs precis där man inte vill ha dem... Men jag ska nog själv försöka ändå faktiskt (i höst) - blir det inte bra så får jag väl köpa ett nytt då!

• veera

Det är risk att trädet "förblöder" om man beskär det på våren. Torra kvistar kan man säkert ta bort.

• Rosa blomman

Tack alla för dom fina tipsen. Då väntar jag till hösten och fixar till mitt lilla träd..

• ALJO

Träd av Prunus släktet skall beskäras så lite som möjligt, dom har svårt att bryta på gammal ved, dvs det kommer inte så mycket nya skott från äldre grenar, så hade jag varit er hade jag avvaktat några år.

Svar på tråden Beskära Körsbärsträd!