• FruHH

Saftiga "kärleksmums"??

Hej på er alla! När man fikar ute och äter en kärleksmums (moccaruta, chokladruta - kärt barn har många namn) så är de alltid så höga, mörka å saftiga. Bakar man själv efter standardrecept i kokböcker (eller recept funna på nätet) så blir de lägre (trots att jag brukar göra 1½ sats), ljusare å lite torrare (mer som sockerkaka). Vet inte om man brukar blanda i blockchoklad eller nå´t för att få de så saftiga... Finns någon därute som kan hjälpa mig med recept?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Saftiga "kärleksmums"??
  • Helena S

Detta receptet brukar bli toppen

SMET;
    3 ägg
    2,75 dl socker
    3,25 dl mjöl
    1,5 tsk bakpulver
    1,5 tsk vaniljsocker
    150 g smör
    1,5 dl vatten
    3 tsk kakao

Vispa ägg och socker pösigt. Häll i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Smält smöret med vattnet och häll i. Blanda sedan ner kakao. (Jag brukar ta mer än 3 tsk kakao, smakar mig fram tills jag tycker det blir bra). Smöra en form. Grädda i ugnen 175 grader 35-45 minuter (håll koll så kakan inte blir för torr)!

KRÄM;
    120 g smör
    180 g (ca 3 dl) florsocker
    1,5 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop alla ingredienserna till krämen (även här tar jag ibland mer kakao). När kakan har kallnat kan krämen läggas på.

• Mamsie

Instämmer i Marleans fråga!

Förresten.. det är väl samma sak som man förr kallade för TV-rutor, kakao-rutor, kokosrutor osv??

• Hans och Henne

Jag brukar göra dubbel glasyr.... Då blir de jätte saftiga och tokigt gott....

• Helena S

nä det räcker till en rund form! Gör inte mer än så här hemma

Mamma gjorde alltid i långpanna när vi var små, tror hon dubblade receptet då!

• KvastHilda

De här, med massa ägg i, blir saftiga och fina!

150 g smör/margarin
    2 dl mjölk
    6 ägg
    4 dl socker
    1 msk vanillinsocker
    4 dl vetemjöl
    2 msk kakao
    1 msk bakpulver

Glasyr:
    50 g smör/margarin
    4 dl florsocker med chokladsmak
    3 msk vatten

Garnering:
    Riven kokos

Smält matfettet, tillsätt mjölken och låt blandningen svalna. Vispa ägg, socker och vaniljsockret pösigt. Blanda mjölet med kakao och bakpulver. Vänd ner mjölblandningen och matfettsblandningen i äggpöset och rör till en jämn smet.

Häll smeten i en väl smord långpanna, ca 30x40 cm. Grädda mitt i ugnen, 200 grader ca 15 min. Låt kakan svalna.

Smält matfettet till glasyren. Tillsätt florsockret och späd med vattnet. Rör till en jämn glasyr. Bred glasyren över kakan och strö över rikligt med kokos. Skär kakan i ca 30 rutor.

• Syltmos

Och jag har recept på en kaka som inte innehåller ägg alls.

Smet:
    300 g smält smör/margarin
    7 dl filmjölk
    4-5 msk kakao
    2 msk bikarbonat
    6 dl socker
    10 dl mjöl

Grädda ca 25 min, 200 grader. Jag hade en vanlig springform första gången jag gjorde denna (inte långpanna alltså) och då pöste den upp högt över kanten på formen och jag fick grädda den i närmare en och en halv timme. Så om du vill ha en hög kaka - använd springform!

Topping:
    300 gram florsocker
    4 tsk vaniljsocker
    150 g smält smör/margarin
    2-3 msk kakao pulver
    Några matskedar starkt kaffe

Strö över kokos.

• FruHH

Tack snälla alla! Ska ta å testa några av dessa en dag. Återkommer med det recept jag blev mest nöjd med .

• prinsessa05

Jag brukar ha lite riven morot i smeten , blir väldigt saftigt utav det samt ett par msk kallt kaffe i glasyren

• sveamoder

Detta gamla receptet har jag alltid gjort  det är ur husmoderns köksalmenacka från -70 talet någon gång!

dom heter där kungshults mockarutor:

2 ägg                                                       vispa ägg och socker poröst, blanda
    3 dl socker                                               det smälta margarinet och mjölken
    150 gram smält margarin                          och häll i försiktigt
    1 1/2 dl mjölk

4 1/2 dl mjöl                                            blanda alla torra ingredienser och rör ned
    2 1/2 tsk bakpulver                                  dom försiktigt så inte pösigheten försvinner
    3 tsk vaniljsocker                                     i smeten,  snabbt upp i långpannan och
    1 1/2 msk kakao                                      grädda.  10 min på nedersta falsen.

glasyr:
    150 gram florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    1 1/2 msk kakao
    2 msk smält margarin
    2 1/2 msk kallt kaffe
    ---------------------------

Har man stor långpanna gör jag dubbel sats.

Det vikigaste med mjuka kakor är detta med bakpulver och potatismjöl att man vänder ned försiktigt och snabbt som tusan in i ugnen.  Då blir dom höga och lätta!!

Lycka till!!

• sveamoder

Glömde ju ugnstemperaturen   225-250 grader

Och så naturligtvis kokos ovanpå.

• FruHH

Tack igen!

Jag får de rätt höga faktiskt, men de blir så "fluffiga". De jag är ute efter recept på är lite kladdigare å kompaktare, inte så luftiga å lätta alltså.

Någon som har ett sådant recept?

• Princess Sparkle

Då skulle jag tipsa om att följa ett recept på kladdkaka istället. Men kanske ha i lite bakpulver för att inte få dem för kompakta. Glasyren kan du ju göra ändå. Eller så minskar du på bakpulvret och mjölet i ett annat recept.

• sveamoder

Ja men gör så här!!  Prova alla recept du fått!!

Jag vet att mitt recept blir saftiga iallafall!    om du inte steker mer än 10 minuter då!

*S*

Svar på tråden Saftiga "kärleksmums"??