• Jennie Brunflo

Vegetarisk barnmat

Jag vet att jag skrev detta för några månader sedan, men det tål att upprepas tydligen.

Om man gör barnmat så blir maten inte vegetarisk för att man tar bort kött och tillsätter morot istället.

För att maten ska bli vegetariskt måste du ta bort kött, fisk, kyckling och ersätta med annan proteinkälla.

Jag hoppas ingen tar illa vid, men det är viktigt att barnen äter allsidigt tycker jag.

• Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Sommarpojken

Hej
    Jag o min man är vegetarianer (eller rättare sagt marina vegetarianer tror jag det heter då vi äter fisk)
    Vi har tänkt att ge vår son både vegetarisk och ej vegetarisk mat, detta för att jag tror att barn skall äta varierat, när barnet börjar på dagis vill jag att barnet äter som de andra barnen, jag vill inte att barnet skall äta annan mat än kompisarna utan att förstå varför, vill barnet ha en varmkorv på stan skall han få det utan att känna skuld för den stakars grisen eller kossan, vill vårt barn bli vegetarian skall han bestämma det själv, när han är mogen för det.
    Hur gör ni andra vegetarianer med era barns mat???

• Anna gson

Tycker precis som du sommarpojken1Jag äter oxå bara vegitariskt men Moa ska få äta allt.Självklart kommer de bli mycket "köttfri" mat men hon får välja sen när hon blir stor.

• Stina25

Lovisa kommer att få äta kött tills hon säger ifrån själv och kommer hon inte göra det är det ok för mig. Bara jag slipper äta det =)

• Emsingen

Jag är vegetarian men inte min sambo.

För mig är det självklart att min dotter är vegetarian också, så länge jag kan styra i alla fall.

Anledningarna till att jag är vegetarian är att jag är övertygad om att det är det bästa på alla sätt och vis; för min hälsa, miljön och inte minst etiskt. Hade jag fått välja hade jag velat vara vegetarian från början men nu blev det inte förrän jag var ca 16 år.

Som jag ser det gör jag min dotter en tjänst.

• Emsingen

Ni som själva är veg. men inte era barn:

Jag är nyfiken på hur ni har tänkt.
    Anser ni att det är så stor skillnad mellan vuxna och barn att veg. mat inte passar barn? Eller är ni veg. pga någon ej självvald anledning?

• eccobell

Jag har jobbat på en förskola där dom hade vegetariska barn, killen älskade maten , men hans stora syter tyckte inte om det. Så hon fick börja äta "vanlig" mat precis som dom andra barnen.

• Sommarpojken

hej Emsingen, jag skall försöka svara på din fråga!!!
    Det är ju inte helt lätt då detta både handlar om etik, moral, hälsa osv.
    Egentligen tror jag oxå att barn som bara äter vegetariskt får det de behöver rent näringsmässigt, jag slarvar själv med mitt proteinintag, och vill inte att sonen skall få för lite.
    Men egentligen är den största anledningen att jag tycker att barnet i på dagis inte skall sitta med annan mat än kompisarna och inte riktigt förstå varför bara för att jag har bestämt att så skall det vara, jag tänker oxå senare på kalas och så vidare. Tänk om vårt barn vill smaka de andra barnens mat så skall personalen säga nej, det får du inte för att???
    Tja vad skall dom svara, för att mamma har bestämt
    Tja vad vet jag det är kanske lätt att vara klok nu, jag menar han skall ju inte börja på dagis nu, men det är klart att man funderar och undrar hur andra tänker.
    Vad anser ditt barns far, är ni överens?

• Annapanna

Jag är vegetarian och har varit det sedan jag var 8 år. Dock inte pga etik, moral eller hälsa....jag tycker helt enkelt inte om kött.
    Detta var inte helt lätt för mina föräldrar att acceptera, de gjorde allt för att jag skulle smaka osv och trodde stenhårt på att det bara var en fas. Nu 17 år senare äter jag fortfarande inte kött.

Jag har funderat en del fram och tillbaka och kom till slut fram till att jag vill att mitt barn ska äta kött tills hon blir gammal nog att välja själv. Mest därför att jag inte anser att jag kan tillräckligt för att tillgodose henne med en tillräcklig vegetarisk kost. Hedda , nu 6 månader, har hitintills VÄGRAT kött, hon har gladeligen smaskat i sig all annan typ av puré, men så fort det vart kött i har hon knipit ihop munnen och efter mkt trugande börjat gråta.
    Jag har varit jätteorolig och funderat i banor som att det skulle vara mitt fel eftersom jag såklart inte åt något kött under graviditeten osv...men nu till slut har hon börjat tycka om både kalkon och kyckling Jag tänker fortsätta försöka med kött och fisk, och känner mig nu mkt säkrare i att hon kommer att tycka om det!

• niiina

Jag förstår inte riktigt det där med att barnet ska betämma själv. Jag är själv Vegetarian (marin) och så länge jag vet bättre än min son så är det jag som bestämmer. Ogillar kommentarer som att det är synd om barnet om man tvingar i dom vegetarisk met. Blir inte köttätande barn "itvingade" kött? Var förälder gör ju det som de anser är bäst. Hade jag trott att man mår bättre på kött så hade jag ätit det själv och självklart oxå gett min son detsamma. Men nu är inte fallet sådant. Min son äter det jag äter (som i alla andrar familjer) och sen när han blir stor nog att bestämma själv (i skolåldern tänkte jag) så är det fritt fram.

För att svara på trådstartarens fråga/påstående så gör vi så här. Johannes äter mycket fisk och ägg, men äver linser och bönor samt vegetariska biffar, schnizlar, korvar, bullar, vårullar, burgare osv osv.

• Alicia05sMamma

Barnet/barnen ska väl ändå äta allsidig kost. Sedan kan jag tycka att man låter barnet välja själv när barnet är gammal nog för de.Fram till dess tycker jag att allsidig kost är det bästa för barnet, då barnet växer osv. Tycker inte man ska tvinga på för att "jag" vill eller för att "jag" är vegetarian. Men det är min åsikt.

• Jennie Brunflo

Jag är inte vegetarian och vill inte bli det heller.

Men jag är fascinerad över kommentarer eller åsikter som liknar "jag tycker barn ska äta allsidigt" och syftar på att barn inte bör vara vegetarianer.

Hur ofta äter en "vanlig" människa vegetarisk kost?

Varför ska då vegetarianer äter "allsidigt" (kött och fisk alltså) ?

• niiina

måste tillägga en sak. Jag har själv jobbat på dagis i några år och där är det inte månag alls som idag äter samam mat. Det är kött, vegetariskt, gluten och lactosfritt, muslimmat och allt möjligt och barnen accepterar det jätte bra. Även de riktigt små i 2-3 års åldern. Det är aldrig något tjafs om maten eller om varför de äter olika, de är väl medvetna om att pelle inte äter det som anna gör och små barn gör inget stort utan det. I deras värld är inte det konstigt på nåt sätt. Även fröknarna brukar ha specialmat. Den ena är vegetarian och den andar gillar inte fisk och den tredje har med eget. Och skulle man gå på kalas och barnet av nån skul anledning inte vilja ha vegetarisk korv utan vill smaka på köttkorv så är det väl inte så svårt att bara säga -nej, här är din korv! Varför måste det förklaras? Behöver små barn förstå varför de får och intet får göra allt? Skulle de därimot vara så stora att de en dag frågar så kan man väl förklara i lugn och ro henma. För de flesta hade det nog räckt att få hör att korv är gjord på grisar

• niiina

Bebis2005
    Att allsidig kost är bäst för barn är som du säker din åsikt, så bra då att du kan ge ditt barn det. så kan jag som inte håller med ge honom det jag anser är bäst
    Men jag undrar: gör inte du precis så där som du tycker är fel? "tvingar" inte du i ditt barn kött för att du är köttätare och för att du tycker att det är bäst?
    Det är exakt samma sak, det är det inte alla förstår. Jag tvingar inte min son mer än köttätare gör. Människan är anpassningsbar vi kan leva som vegetarianer och vi kan leva som köttätare. Jag tror iof att det är nyttigare att hålla sig bort afrån kött men det är inet säkert att det är helt sant. I vilket fall som helst så får ingen människa dåligt eller sämre på vegerarisk kost. Sen måste man alltid vara noggran med näringsinnehåll, det gäller ju även för köttätare. Makaroner och köttbullar är inte så särskillt nyttigt precis. Då är ju en lins och grönsaksgryta 20 gånger bättre.

• citronella

Som varande en av de som lagar skolmat och mat på dagis till barn som äter vegetarisk kost så måste jag säga att det är helt okej att barn äter vegetarisk kost. Min erfarenhet är lite delad, en del barn klarar det jättebra men jag har några barn hos mig som inte är så förtjusta i grönsaker och är vegetarianer. Det är svårt... Inte gillar dessa två barn bönor och linser heller.

Jag valde att berätta för föräldrarna att deras barn inte åt och talade om att jag var orolig. Föräldrarna valde ändå att låta barnen fortsätta att äta vegetariskt. Nu har dessa barn även andra problem på hemmaplan så de är ett lite dåligt exempel. Men det är ett måste att barnen äter även baljväxter om man ska klara av att få i dem allt de behöver.

• Angelgirl13

Bebis2005: Menar du att man inte kan äta allsidigt som vegetarian? Personligen äter jag betydligt bättre och mer allsidigt än de flesta köttätare jag känner, för att inte säga alla.

Naturligtvis ska barn äta allsidigt; oavsett om maten består av kött eller inte!

• niiina

Jag kan förstå att det inet är lätt att laga veg mat till kräsna barn, men detsamma gäller ju faktiskt köttätande barn oxå. Jag har massor av barn som inte alls gillar kött men de får inget annat att äta för de "ska" äta kött, det har deras föräldrar bestämt- Min bästa kompis hatade kött när han var liten och det höll i sig ändå till mellanstadiet. Jag brukade hämta extra vegetarisk mat så att han oxå kunde få. En dag frågade han sin Mamma om inte han kunde få äta vegetariskt i skolan (föräldern måste skriva på en lapp) men hon vägrade. Samma sak var det med min lilla systers bästa kompis. I mitt gymnasium var det fritt fram att välja veg eller kött och där var plötsligt långt över hälften av eleverna "vegerarianer" på lunchen Den var tydligen godare

• Emsingen

Sommarpojken: Min sambo och jag är överens. Han äter också bara veg. mat hemma.

Allsidig kost är super-viktigt för alla människor. Barn behöver inte kött mer än andra människor.

Som det verkar tror jag att det "svåraste" med att ge sina barn vegetariskt är allt skitsnack man får stå ut med från omgivningen...

Det känns lite betryggande att läsa det Niiina skriver. Min dotter är bara 5 månader så beslutet att ge henne vegetarisk mat har inte inneburit så mycket i praktiken än.

• Mamsingen

Jag är inte vegetarian men jag saknar vegetarisk barnmat på burk. Det enda jag hittat är HIPP (dom har ett par alt. såsom Grönsakslasagne, penne med tomat och squash m.m.), men varken Nestlé eller Semper har några (vad jag hittat). Undrar varför?

• Fjäril

Mamsingen: jag vet att Semper har vegetarisk lasagne, och Nestlé har pasta och basilikasås. Men jag håller med om att det är dåligt med vegetarisk mat bland barnmatsburkarna. Min son äter fisk, så jag köper i stort sett bara de barnmatsburkar med fisk i till honom, annars äter han min vegetariska mat.

Jag tänker så att han får välja själv när han är så stor att han vet vad kött är. Jag kommer inte påverka honom åt något håll och prata om "de stackars kossorna", utan bara förklara ärligt vad kött är för något, och varför jag valt bort det.

• rivjärn

vår familj äter lakto-ovo-vegetarisk kost (allsidig sådan), vår dotter har precis börjat inskolas på förskolan och hon verkar gilla käket där, ett litet matvrak hon är! :D

förstår inte riktigt trådstartarens inlägg, visst blir väl maten vegetarisk om man tar bort kött och ersätter med morot, men den blir kanske inte näringsmässigt komplett. men talar vi tex om chil con carne så borde det ju funka att tillsätta morot istället för kött, där finns ju redan bönorna. men jag tror ändå jag förstår din poäng.

semper har även vegetrisk grönsakswok, den tycker jag är jättebra för lite större barn eftersom den har större bitar (hipp´s är ju väldigt puréiga), men här har vi problemet i alla vegetariska barnmatsburkar är proteinkällan från köttet borttaget men inte ersatt. koka linser eller bönor och servera till, vi använde sojamjöl i barnmatsburkarna väldigt mkt när alice just börjat äta mat

Svar på tråden Vegetarisk barnmat