• elliis

Förhöjt värde av prolaktin

Jaha, ska detta aldrig ta slut.
    Först inga spermier sen idag fick jag brev om att jag ligger ganska högt i prolaktin värde.
    Ska ta ett nytt blodprov snart för det kan bara vara tillfälligt.

Men jag läste runt lite på internet och det stod att man han utebliven mens m.m.

Min mens är väldigt oregelbunden kan det vara p.g.a. det?

Men sen fick jag ett annat brev där det stod att jag har haft ÄL.
    Det är väl positivt?

Vad gör man mot förhöjt prolaktin?

MVH Elliis

• Svar på tråden Förhöjt värde av prolaktin
  • Glass
    Du kan få en medicin som heter pravidel.
    Jag hade också högt prolaktinvärde och blev skickad på röntken av hypofysen och en synundersökning, men de hittade inget fel. Fick medicin
    Bytte läkare och gjorde en utredning. Då har jag inte hög halt av prolaktin, även om provet visar det. Tydligen så kan en del testresultat bli fel och man måste testa på et annat sätt. Han förklarade, men jag har glömt. Jag tycker att du ska fråga din läkare om det, för min första läkare nämde aldrig det, utan jag fick endast medicin.
  • elliis

Glass:
    Okeej... Vad tjorvigt.
    Nåja. får väl se vad nästa blodprov säger....

• Mojnse6

Är i samma situation som du, har varit tagit blodprov där resultatet var att jag hade haft ägglossningen, men att prolaktinvärdet låg i överkant. Fick ta ett till blodprov där prolaktinvärdet även där låg för högt.

Så nu ska jag in på magnetröntgen för att kontrollera om jag har en tumör i hypofysen (dessa är i princip ofarliga) förrutom att man ev måste äta medicin för resten av livet. Hoppas inte att jag skrämde upp dig! Har läst en massa på Internet och jag känner mig lugn inför röntgen.

Hur har det gått för dig, vara andra blodprovet oxå förhöjt prolaktinvärde??

Själv äter jag i väntan på röntgen medicinen "Pravidel", har inte kännt några biverkningar förrutom lite nästäppa.

Jag har oxå haft oregelbunden mens och väldigt lite i några år det var därför jag tjatade till mig blodprovet av min gynekolog!

• Matti2

Hej, jag har också haft för högt prolaktinvärde.

Vi sökte hjälp för att jag hade något oregelbunden cykel och flera månader fick jag inte utslag på ÄL-testerna. Jag hade 'svaga' ÄL och ibland inte ÄL alls. Prolaktin-värdet låg på ca 40-50 och dom tog om provet och det låg fortfarande för högt.

Jag fick en medicin som heter norprolac och nu har jag ätit den i 5 månader och efter att ha tagit om provet så ligger jag nu normalt och jag har bra ÄL. Jag blev tom. gravid men fick tyvärr tidigt MF.

Lycka till!

• Ditten å Datten

Hejsan,
    har också för högt prolaktin värde.
    Upptäckes första gången när vi började fertilitetsutredning. Har dock haft ägglossning (troligtvis) hela tiden.
    Har medicinerat i flera och har legat bra i värdena (också gjort magnetröntgen). Slutade med pravidel då jag blev gravid i dec. Slutade i missfall, blev spontant gravid direkt igen utan mens emellan som också slutade i missfall. Testade då om pravidel och låg då 3 gånger högre än övre gränsen. Började med pravidel igen (1/2 tabl 2ggr/dag) och på 6 veckor så ligger jag på 4 i värde (gränsen går vid 20).
    Blir till att fortsätta tugga tabletter - ett stort plus är att min huvudvärk i princip försvinner under medicineringen.

Lycka till!

• Jen76

HEj tjejer

Vilka värden har i? JAg har också för högt och idag sa min läkare att det normal är85-575??? Men ni pratar om lägre?

Nu blir jag helt förundrad. JAg väntar på remiss till endokrin där min medicin skall bestämas.
    Det blir väl pravidel? HJÄLP... Vill inte.

Vad har ni för erfarenheter?

Kram

• Ditten å Datten

Hejsan,
    mitt värde är beräknat i mikrogram per liter. Jag vet inte om det är där det blir annorlunda, vilket mått som anges.
    Oroa dig inte, jag var orolig ett tag men har nu hållt på så länge med Pravidel att det inte är konstigt längre utan normalt.

• midsomer

Ditten å datten: Läste din presentation! Och vilken berg-o-dal-bana du varit med om!! Fy va jobbigt. Skönt ändå att det nu börjar gå åt rätt håll!
    Har precis fått reda på att jag ligger för högt, på 44. Känns inte speciellt kul. Men på nåt sätt så visste jag detta. Har känt att jag varit orolig ett tag, hur man nu ska undvika det!?
    Ville bara fråga dig, vad problemet är, när man faktiskt har ägglossning och regelbunden mens men ändå har högt prolaktin?? Känns inte heller som att man blir lättare gravid efter medicinering och blir man gravid så får man mf!? Har läst många trådar om detta och har fått denna uppfattningen. Hur känner du?

• Jen76

Midsomer, jag trodde att om man har ÄL och mens är det inga problem att bli gravid, men menar du att det höga värdet i sig gör det svårare bli gravid??
    Känns så skönt ha hittat hit så man kan ventilera sig:)

Trevlig Valborg

Svar på tråden Förhöjt värde av prolaktin