• Tulla

Varning för Emmaljunga crossway!!!

Vill varna er blivande mammor för att inhandla Emmaljunga Crossway. Köpte den i våras och började använda den i början av maj då Emilia föddes. Reagerade direkt på att hårdliften satt snett. Emilias huvud låg högre än kroppen och hon gled ner hela tiden. Efter en månad gick jag tillbaka till butiken där den inhandlades, där sa det att den skulle vara så. Det var ergonomiskt riktigt för små barn. Tre veckor senare gick jag tillbaka och nu sa man att det var fel men det var bara en speciell person som kunde lag det och han var på semester. Kom tillbaka igen efter två veckor. Killen var tillbaka men den delen som behövdes hade de beställt av Emmaljunga och den hade ännu inte kommit.
    Han sa när jag påpekade att det är väldigt dåligt med dessa fel att eftersom det är en ny modell så får man räkna med att det blir vissa produktionsfel!!!!!!!
    Det var det ingen som sa när jag betalade 6500:- för vagnen.
    Nu är Emilia fyra månader och vagnen har ännu inte blivit lagad, delarna som fattas har ännu inte dykt upp. På dessa månader har jag också bytt hjulen två gånger.
    Emilia kommer nog använda sittdelen innan vagnen blir lagad så jag känner att jag blivit blåst på min liggvagn.
    Nu ska jag ta och skriva till Emmaljunga och se vad de har att säga om saken...

• Svar på tråden Varning för Emmaljunga crossway!!!
  • minez

jag har också crossway, har fått min broms lagad , min kille lutade också massor i hårdliften ,blir jättelessen att höra allt negativt känns som att jag måste ta mig till butiken och bråka jag också ...*suckar *(tar massa onödig energi)

• kias

Hej!
    De e verkligen skit, Vore jag som dig så skulle jag begära ngn sorts komp. inte för det handlar om pengar eller saker men när man köper ngt så ska sakerna väl hålla? speciellt ngt så viktigt som vagn!
    När vi var på Babyland o diskuterade vagnar så kunde expediten inte rekomendera emmaljunga, jag frågade allt som man hört o läst om vagnarna tillslut visste hon inte vad hon skulle säga, hon sa teutonia (vet ej hur de stavas) är bra...
    Men stå på er!
    Förresten vilken jätte fin dotter du fick! Grattis o lycka till!!

• Findus 32

Hej. Jag undrar om det är själva liften som lutar eller vagnen i sig. Har hittat en begagnad, men nu blir jag tveksam. Har en mjuklift jag hade tänkt använda.
    Har ni något råd om detta?
    MVH Findus

• Tulla

Vad jag förstått så fungerar det bättre med en mjuklift. Har nu skrivit ett argt brev till Emmaljunga och bett att de hör av sig till mig.
    Så fort jag vet något så hör jag av mig.

• Findus 32

Tack snälla Tulla. Är det någon annan som vet något om detta, kanske ska jag välja något annat.
    Findus

• Fluffy

Jag tänker köpa Emmaljunga Crossway sittvagn med mjuklift. Men jag tänker dock köpa 05an därför att de just har insett felet med att inte ryggstödet går ända ner och därför blir det viss lutning men på 05 blir läget planare. Andra ändringar de gjort på 05an är att de bytt hjulen till tubeless. Alltså ingen risk för punktering. Det ska finnas inbyggt myggnät ochså blir det sidoskydd på varukorgen.

• Emma m Theodor

Det finns en tråd i forumet "Föräldrar" nu som handlar om Emmaljungavagnar där många är rätt besvikna.... Ett tips för dig som funderar på att köpa den....

• Stare

Enligt en försäljare på Babyland så lutar alla "liftar" lite i dessa kombinationsvagnar. Lutningen blir mindre om man drar ned liften mot fotstödet. 05 vagnarna har inte kommit än och hon hade inte hört att det har blivit någon förändring.

Vad tror ni om det tjejer?

En som också har beställt en Crossway!

• libero

Det verkar som att Emmaljunga ofta har fel på sina vagnar. När vi köpte vår första vagn -99 så var det många av våra vänner som köpte just Emmaljunga och deras vagnar blev helt noppriga i tygen och de fick en massor av problem med detta. Vi valde BRIO och har aldrig haft några problem med våra vagnar. Nu har vi köpt en Teutonia denna gång och det ska bli spännande att pröva något nytt.

• Tessan 26

Hejsan!
    Vi har köpt en eurobaby vagn. verkar jättebra tycker jag!
    Har ju dock ej provkört den än, eftersom bebis vill dröja på sig. Men tyker nog att liften står plant och bra i vagnen.

En helt ny kombivagn med skötväska och regnskydd samt ståbräda till storebror för 3800 kr...prisvärt tycker jag!

• Tulla

Jag har nu skrivit under en tråd i "Förälder" där ni kan se vad Emmaljunga svarade på mitt brev.
    Uppmanar även till att vi tillsammans gör något för att få Emmaljunga att förstå vår besvikelse..

• Blomsterflickan

Varför skälla i affären? Jag jobbar själv i affär och det finns inget värre än när det kommer in missnöjda kunder och de skäller ut en för att de fått en dålig produkt.Det är ju inte de i kassan som rår för att du råkat få en dålig produkt av leverantören.Man löser ofta problemen väldigt bra kanske bättre om kunden är trevlig o samarbetsvillig och man känner sympati för kunden o den dåliga varan o hjälper gärna till mer än om kunden är sur/otrevlig det smittar av sig!

• kalaskulan

Jag har hört mycket dåligt om emmaljunga gällande klagomål och fel, dom är svåra att ha å göra med i såna situationer...
    hoppas dom kan kompensera dig på nåt vis.

• Findus 32

Jag funderade som sagt på en begagnad emmaljunga crossway, men har idag köpt en begagnad jättefin Teutonia. Känner mig jättenöjd.
    Hoppas att den inte krånglar bara.
    Kram
    Findus

• Dantes matte

Jag kommer inte ihåg vilken lag det är som ska skydda oss konsumenter från felaktiga varor men jag tror det är konsumentköplagen. Då ska man vända sig till affären med den dåliga varan och de i sin tur får vända sig till leverantören. Om inte varan blir lagad eller ersatt inom rimlig tid kan man kräva kompensation eller att de får ta varan tillbaka. För dig Tulla tycker jag det verkar som om dom erkänt felet men ej åtgärdat det inom en rimlig tid då din bäbis snart växt ur vagnen. Vänd dig till konsumentvägledaren i din kommun och fråga vad du ska göra. Jag tycker det låter som om du ska bli ersatt med hela beloppet för liggdelen.

• Justitia

Ni har rätt till prisavdrag om vagnen inte var som den skulle och det var den ju uppenbarligen inte med tanke på att de beställde in reservdelar! De i affären har fullt ansvar för produkten och det är de som ska ge dig prisavdrag, de får sen i sin tur lösa det med fabriken!

Jurist v 33

• Lilla K

Vad hjälper ett prisavdrag om bebisen ligger i ett hörn i barnvagnen och hjulen inte funkar... Kräv att köpet går tillbaka!

• Justitia

Enligt konsumentköplagen kan ni även kräva att köpet går tillbaka! Jag håller med föregående talare!

Svar på tråden Varning för Emmaljunga crossway!!!