• BlueBlue

Hur mycket "jollrar" era 6-månaders?

Elin är 6 månader och hon låter en del men inte med konsonanter direkt...när ska de börja med det? Hur mycket kan era "prata"?

• Svar på tråden Hur mycket "jollrar" era 6-månaders?
  • Skrinda

Min dotter blir 6 mån i morgon och "pratar" inte så mycket. Lite "tetetete" och "babababa" blir det, men mest är det ostrukturerade ljud och skratt... Svårt att beskriva!

• systernegativ

De senaste dagarna har Isak börjat säga ba-ba-ba-ba, pa-pa-pa-pa, mu-mu-mu, mä-mä-mä och sånt. Han är född 21:a september. I flera veckor var han nästan helt tyst, men jollret har börjat lossna sedan han lärde sig vända sig ordentligt.

Det roligaste han sagt hittils är "brum brum!", men det har han bara lyckats med en gång

• Gåsa

Elias snackar och snackar men inte så mycket dada och papa utan mer ouiii alltså...inte så mycket konsonanter...Men han skrattar näsan konstant...

• camelen

ja...vilka ljud Lukas har för sig är svårt att förklara...;=)
    mmaa,loo...eheheh...gahhhhh....typ....hihi....sen flåsar han väldigt mycket......och skrattar högt...DET ljudet är underbart!

• Hans och Henne

Mest är det Ma ma ma ma eller pa pa pa pa ....
    Låter så gulligt

• Cissela

Hannah jollrar inte alls ännu Däremot så säger hon bov vov till hundarna. Vet inte om det är joller eller inte. Det har hon gjort länge och i början så trodde vi att det var en slump men hon säger bara det till hundarna så det är nog hennes ljud för hund. De skäller ju mkt så hon härmar väl dom.

Idag så sa hon hej varje gång hon vinkade enligt hennes systrar. Jag hörde det också en gång men det var nog som hon härmades. Lät kul iaf.

• Cissela

Hans och henne: jag längtar till Hannah börjar säga så också. Så mysigt!

• Lovisa L

Lovisa blev 6 månader i måndags och hon har i peroider också varit "tyst". Precis som Systernegativ skrev så lossnade det ordentligt efter att Lovisa börjat vända sig.

Lovisa låter mycket uuuuhh, uouoooh, liksom lite säl-liknande ljud (svårt att förklara!) Vi tror att det beror på att min sambo härmade sälljudet mycket i början när jollret kom, hon var så intresserad av det ljudet. Sen är det mycekt glädjeskrik och glädjetjut också!

• Lovisa L

Måste bara tillägga att när Lovisa är koncentrerad med leksaker eller annat så pratar hon oftast inte så mycket, mest pratar hon när hon ligger på rygg.

• Amazona

Min son, 6,5 månad pratar massa "dadada" och "dududu" sen är han inne i en "prutt"-fas och gör massa pruttljud hela tiden som han sedan skrattar åt.

Svar på tråden Hur mycket "jollrar" era 6-månaders?