Recept chokladkola/vanlig kola i mikron NU!!!
Som sagt: är supersugen på kola men har tappat mitt fina recept där det gick på en kvart typ att fixa kola!!
Hjälp någon?
/sockersöt Innana
Som sagt: är supersugen på kola men har tappat mitt fina recept där det gick på en kvart typ att fixa kola!!
Hjälp någon?
/sockersöt Innana
Kola i micron
1 Portioner
3 dl Vispgrädde
3 dl Socker
1 dl Sirap
1 ts Ättika
2 tb Kakao
Häll grädde, socker, sirap och ättika i en hög glasform (ca 2 liter). Sikta ner kakaon och rör om. Koka på full effekt ca 5 minuter. Rör om och kör på halv effekt ca 25 minuter eller tills en provklick i kallt vatten kan formas till en kula. Häll upp smeten på ett smort smörgåspapper och låt den stelna. Skär sedan i bitar.
Vill du hellre ha gräddkola så strunta i kakaon.
Ska prova det, tack så mycket! Ättika var det inte i mitt recept, men det kanske har med konsistensen att göra?
Gärna tips på mer mikrogodis, ni som har!
Microkola:
50g margarin
3/4 dl vetemjöl
3/4 dl sirap
1 1/4 dl strösocker
1 msk kakao
Blanda allt i en skål och sätt in den i mikron utan att röra om, 1 min på full effect.
Ta ut o rör om. Sätt in skålen igen i 2-3 min, full effect. Häll ut smeten på bakplåtspapper o låt stelna. (Ställ gärna in i kylen eller frysen så blir den ännu hårdare.)
4- minuterskola (Går nästan lika fort men ger dig möjlighet att göra kulprov o därmed få den konsistens du vill ha. mjuk eller hård. Den blir supergod med! )
4 msk smör eller margarin
2-4 msk kakao
4 msk sirap
1 dl strösocker
Sätt på plattan på högsta värme. Blanda ihop ingredienserna i en kastrull o rör om hela tiden. När kolan börjar bubbla, sänk värmen. När kolan kokats i min, stäng av plattan och slå ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Låt kolan stelna tills den blivit seg.
LYCKA TILL!