• MikkisPikkis

Hur mkt får farmor farfar mormor morfar skämma bort DINA barn?

Ja, hur mkt? Var går gränsen för er?

Idag: jag ligger hemma med magsjuka och fick ringa hit farmor och farfar så de kunde hjälpa till med matlagning och barnpassning.

Incidenter: Min dotter ska inte ha en massa saft och kakor i veckorna eftersom hon matvägrar om hon får. Farmor vet detta.

Jag frågar min dotter: mjölk lr vatten. Mjölk svarar hon. Farmor säger: du kanske vill ha lite juice/saft istället. NEJ säger jag. Lillan gråter och jag går på toaletten: när jag kommer tillbax har hon fått saft ändå- och bullar istället för maten som hon inte ville ha...

Allt sånt här tycker JAG inte är okej. Incidenten idag visar även min dotter att hon inte behöver lyssna på mig, farmor lyssnar inte...

Min sambo säger att farmor, mormor, farfar, morfar skämmer bort sina barn barn och att det är så det är. Och tycker inte hans föräldrar gör fel.

Min mamma(mormor) skämmer bort MEN inom vissa ramar ex. kaka EFTER maten inte istället etc. sen lyssnar min mamma på att det är lördagar som gäller...

VAD TYCKER NI???

• Svar på tråden Hur mkt får farmor farfar mormor morfar skämma bort DINA barn?
  • A73H

Jag köper inte att vare sig mor- eller farföräldrar ger "kontraorder" NÄR VI ÄR MED!!!! Däremot tycker jag att man kan se genom fingrarna när barnet är ensamt med mormor/farmor. Jag hade sagt till, rättare sagt, jag säger till! Stå på dig!!!

• IrreVirre

Hej. Jag har satt tydliga gränser. Min tjejja är 1 år och får inget annat än mat, vatten el mjölk fikar vi kan hon få ett smörgåsrån. och skulle mor och farföräldrarna inte hålla det så får dom inte träffa henne själv.Sen får de bli hur sura som helst. Och det gäller även med saker. Än så länge kopplar hon inte ihop att hon får en present när ex mormor kommer men jag kan säga att nu är det bra på ett tag. Och skulle inte de acceptera detta så tar de inte oss på allvar. Stå på dej det är erat barn och ni känner henne bäst

• betti

Min mamma skämmer bort Ella ganska mycket med godsaker och det tycker jag inte alltid om, men hon lyssnar alltid när jag säger till! (Mamma alltså... )

Tycker det är så märkligt och fräckt att göra så som din svärmor gjorde!
    Men som sagt, när hon är ensam med mormor är det väl liiite annorlunda men även då har jag sagt vad jag absolut inte vill att hon ska få.

• silhuett

Jag tycker att mor- och farföräldrar (och alla andra också såklart) ska respektera föräldrarnas önskan!
    Och att ge bulle och saft innan maten är ju rent utsagt korkat..

• Miatanten

Ohh, det där var riktigt dålig stil! Jag hade blivit jättearg!!
    Man gör inte så, speciellt inte när du precis sagt NEJ!

Tycker det är ok om mor- och farföräldrar skämmer bort barnen när man är där och när dom träffas.. Så var det ju när man själv var liten och det var mysigt!
    Men dom ska INTE köra över en när man som förälder redan sagt en sak!

• Dinosaurien

Jag skulle bli jättearg. Är jag med så gäller mina regler och jag skulle bli superarg om det inte gällde. Och jag tycker man kan upplysa dem om vilka regler som gäller och sen får de faktist följa det. Sen fick jag också kalaspuffar när jag sov över hos farmor (vilket jag aldrig skulle fått hemma) men då var det ju speciella tillfällen. Det tycker jag är ok så länge det 9nte är nåt barnen mår akut dåligt av.

• Noklen

Jag tycker det är en sak när mor-farföräldrar skämmer bort barnen när föräldrarna inte är där. Inom rimliga gränser! Men att inte lyssna på vad föräldrarna vill och göra precis tvärtom inför barnen är oförskämt och respektlöst.

• Tygtiiger

Skämma bort inom rimliga gränser är väl bara trevligt för barnen (hos mormor får man vara uppe lite längre, hos farmor får man alltid glass till eftermiddagsfikat etc) men jag tycker inte att det är ok att gära tvärtemot vad föräldrarna säger eller att skämma bort barnen så att de far illa - dvs ge fika innan maten så att de inte orkar äta, vara uppe så länge att de är trötta hela dagen efteråt, osv.

Jag tycker inte att det din dotters farmor gjorde var ok - hon bröt öppe mot en regel som var viktig för dig och det ledde inte till något gott för din dotter - hon fikade istället för att äta riktig mat (och blev antagligen tröttare och surare efter en stund)

• Skogsgrön

Skäll ut din sambo och se till att HAN tar konflikten med sina föräldrar. Så kan man ju inte bete sig som s.k. "vuxen" människa. De ska helt enkelt rätta in sig efter de regler ni har satt upp! Framförallt i ert eget hem!

Jag hade blivit skitsur. Tack å lov så har jag en så pass öppen dialog med min svärmor att jag hade kunnat skälla ut henne direkt på plats utan problem

• mortilltvå

Träffar barnet far/morföräldrarna väldigt ofta är det kanske inte helt ok. Men annars, hallå, låt dom skämma bort dom små. Är det ingen av er själva som blivit bortskämd av sin egen mormor eller farmor och minns ni inte hur mysigt och underbart och härligt det var att få det där extra goda?

Är det inte så att regler är till för att brytas? Det kan ju inte vara så att dom lyckas förstöra hela barnuppfostran för en?

/mor till två (som minns mormors goda bullar! )

Svar på tråden Hur mkt får farmor farfar mormor morfar skämma bort DINA barn?