• Anonym (Frugan)

Hur sluta med paroxetin?

Detta handlar om min sambo så det är därför jag är anonym. Han har tagit antidepressiv medicin i säkert 7-8 år nu. Han har testat bl.a fluoxetin, efexor, cipramil, klomipramin och nu paroxetin. Han vill gärna sluta helt nu. Medicinerna förstör mycket av vårat samliv.. Sexlivet fungerar inte riktigt, han är ofta känslokall och likgiltig. Han försökte sluta för ett tag sen, trappade sakta ner dosen med 1/4 tablett varannan vecka ca. Men han mådde verkligen SÅ dåligt, fick fysiska biverkningar. Till slut fick han åka en kväll till akut psyk för att få mer tabletter. Varför är just den medicinen så svår att sluta med? Finns det ingen annan mildare medicin som han kan övergå till, som inte är lika svår att sluta med sen? Hur ska han kunna sluta utan att må så extremt dåligt? Nån som vet eller har nåt råd?

• Svar på tråden Hur sluta med paroxetin?
  • mamma959703

Hej

Går sin man på samtalsterapi???

Jag har sj ätit paroxetin i snart ett år o prova trappa ner under 2 månader med bara en halv tabl mindre men tyvärr kom mina attacker tbx så jag höjde till 2 tabl igen, träffade min läkare o berätta detta så nu ska jag prova med samtalsterapi och där efter göra ett nytt försök att trappa ner på dom..

Jag har även fått sömntabl som jag tar då jag känner mig stressad eller x trött och det gör susen att ta en sådan för jag märker direkt att jag kunnat sova avslappnad.

Lycka till

• Anonym (Frugan)

Hej och tack för ditt svar! Nej, min man går inte på nån samtalsterapi. Han gick hos en psykiatrier innan men tyckte inte att det gav något speciellt. Ska försöka få honom att gå till en läkare och fråga hur han kan gå till väga, för inte ska man väl behöva må SÅ dåligt när man försöker sluta med dom? Måste väl finnas nåt som kan lindra biverkningarna? Kan inte bra jämfört, men för t.ex heroinmissbrukare så finns väl nåt annat dem kan ta så att besvären inte blir lika jobbiga?

• Serendipity

Hej!
    Det kan vara jobbigt att sluta med antidepressiva, och Paroxtin är av många ansedd som den som är "värst" att sluta med. Han får prova att trappa ner ännu långsammare (kanske under ett halvår) och vara beredd på utsättningsbiverkningarna som kommer efter sista dosen, de kan vara i många veckor, MEN DE GÅR ÖVER. De beror på att kroppen måste ställa om sin egen serotoninproduktion, och de är inte farliga men obehagliga. Därefter kan man naturligtvis få tillbaka "grundsjukdomen" (t ex depression, ångest), men just nu menar du väl de rent fysiska utsättningsbiverkningarna?

Det kan vara svårt att byta mellan olika mediciner, men jag har hört om människor som bytt till Fluoxetin (Prozac) som är lättare att trappa ner eftersom den stannar längre i kroppen,och därför inte ger lika tvära kast i serotoninhalten i kroppen då man slutar med dem. Dock tror jag att han kan klara av att trappa ut Paroxetinet om han gör det väldigt långsamt, eller vet att han kommer känna av det fysiskt men att det inte skrämmer honom!

Svar på tråden Hur sluta med paroxetin?